ZAJĘCIA PLASTYCZNE DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
OPRACOWAŁA mgr Beata Korczak
Twórczość plastyczna jest jedną z najważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Jego własna twórczość jest źródłem dobrej zabawy, radości, podstawową formą uczenia się oraz zdobywania, wiedzy o otaczającej go rzeczywistości. Udział dziecka w zajęciach plastycznych sprzyja aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności i pomysłowości. Zajęcia plastyczne budzą zainteresowania dziecka, kształtują umiejętności plastyczne i zapoznają z kulturą plastyczną, która przez swoją różnorodną działalność ma bardzo szeroki zakres oddziaływania wychowawczego. Zajęcia plastyczne wyzwalają ekspresje dziecka, rozwijają twórczą inicjatywę, pomysłowość a przede wszystkim wiarę we własne siły, pobudzają one rozwój umysłowy i emocjonalny.
Scenariusz zajęć – SUKNIA PANI WIOSNY
Temat zajęć: Suknia Pani Wiosny – zajęcia plastyczne
Cele ogólne:
Ø rozwijanie inwencji twórczych dziecka
Ø zapoznanie z pojęciem „kompozycja”
Ø ukazanie możliwości wykorzystania darów natury (łączenie papieru z materiałem przyrodniczym)
Cele operacyjne – dziecko:
Ø określa charakterystyczne cechy wiosny
Ø klasyfikuje materiał przyrodniczy
Ø potrafi rozplanować kompozycje na płaszczyźnie tworząc elementy dekoracyjne
Metody:
Metoda praktyczna
Metoda waloryzująca – ekspresja ruchowa
Forma:
Indywidualna, grupowa
Miejsce realizacji:
Przedszkolna sala
Czas trwania:
30 minut
Pomoce dydaktyczne:
Duża postać w sukni z szarego papieru, szablon fartuszka, pelerynki, wianka z kolorowego kartonu, dary natury (kawałki mchu, zasuszone kwiaty, sztuczne zielone listki), wycinki z kolorowego papieru, instrumenty perkusyjne (bębenek, grzechotka, tamburyn, kołatka)
Przebieg zajęć:
1. Powitanie Pani Wiosny przy akompaniamencie instrumentów perkusyjnych.
2. Zabawa ruchowa – dzieci podzielone na grupy poruszają się swobodnie po sali, na sygnał, zbierają rozrzucone elementy, każda grupa co innego
3. Propozycja ozdobienie garderoby Pani wiosny – objaśnienie sposobu wykonania, dzieci przystępują do tworzenia kompozycji dekoracyjnych według własnego pomysłu
4. Ubieramy Panią Wiosnę: założenie fartuszka, pelerynki i wianuszka
5. Pożegnanie Wiosenki przy akompaniamencie instrumentów muzycznych
Scenariusz zajęć – WIOSENNA ŁĄKA
Temat zajęć: Wiosenna łąka. Praca plastyczna „Kolorowe motyle na łące”
Cele ogólne:
Ø rozwijanie wyobraźni plastycznej, inwencji twórczej
Ø rozbudzenie zainteresowania otaczającym świat przyrody, jego pięknem
Cele operacyjne – dziecko:
Ø potrafi uważnie wysłuchać treści utworu literackiego
Ø zna treść opowiadania
Ø potrafi ozdobić szablon motyla elementami z papieru i cekinami według wskazanego wzoru
Ø dba o estetykę pracy plastycznej
Metody:
Metoda podająca – rozmowa, polecenie, objaśnienie, prezentacja
Metoda waloryzująca - ekspresja ruchowa, plastyczna, muzyczna
Metoda operacyjna – praktyczne działania
Forma:
Zbiorowa, indywidualna
Czas trwania:
30 minut
Miejsce realizacji:
Przedszkolna sala
Pomoce dydaktyczne:
Opowiadanie W. Bodalskiej „Cztery motylki”, nagranie muzyczne, szablon motyla, elementy z papieru – koła, cekiny, klej, ilustracje, zielona bibuła, krepa
Przebieg zajęć:
1. Opowiadanie W. Bodalskiej „Cztery motylki”
2. Rozmowa na temat treści utworu literackiego
3. Zabawa ruchowa „Motyle” z podkładem muzycznym według pomysłu nauczyciela
4. Praca plastyczna „Kolorowe motyle” – naklejanie, łączenie za pomocą kleju rolki papieru z szablonem skrzydeł. Naklejanie papierowych kółek i cekinów na powierzchnię skrzydeł motyla.
5. Doczepianie motyli na makietę wiosennej łąki na dużym styropianie. Wykonanie łąki przy użyciu zielonej bibułki i sztucznych kwiatów
6. Omówienie walorów estetycznych prac dzieci