2
3
4
5
6
1. Podstawowe zasady BHP w szkole
Znajomość podstawowych zasad bhp jest warunkiem odpowiedzialnej pracy każdego nauczyciela. Do obowiązków nauczyciela w klasie należą poniżej wymienione:
• nauczyciel ma obowiązek wejść do sali pierwszy, by sprawdzić czy warunki do prowadzenia lekcji nie zagrażają bezpieczeństwu zarówno uczniów jak i jego. Szczególną uwagę powinien zwrócić na stan szyb w oknach (czy nie są uszkodzone), stan instalacji elektrycznej (czy np. nie są powyrywane kontakty), czy nie ma mebli tak zniszczonych, by mogło to zagrażać bezpieczeństwu,
• jeśli sala lekcyjna nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa, nauczyciel ma obowiązek zgłosić to do dyrektora szkoły celem usunięcia usterek. Do czasu naprawienia usterek nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu,
• przed rozpoczęciem lekcji winien zadbać o wywietrzenie sali, zapewnić właściwe oświetlenie i temperaturę w niej,
• nauczyciel decyduje o przebiegu zajęć. Ustala zasady korzystania z sali lekcyjnej. Przed rozpoczęciem lekcji opisuje jej przebieg i informuje o środkach ostrożności, które należy przedsięwziąć, aby nie narazić uczniów i siebie na niebezpieczeństwo,
• podczas zaj ęć nauczyciel nie może pozostawić uczniów bez żadnej opieki. Jeśli musi wyj ść, powinien zgłosić to nauczycielowi z sali obok, lecz sytuacja taka nie zwalnia go od odpowiedzialności za uczniów,
• uczniów chcących skorzystać z toalety nauczyciel zwalnia pojedynczo. Jest powszechnie wiadome, iż uczniowie najczęściej dopuszczają się nagannych czynów, kiedy są w grupach bez opieki dorosłych,
• w razie stwierdzenia niedyspozycji ucznia (jeśli stan jego na to dozwala) należy go skierować w towarzystwie drugiej osoby do pielęgniarki szkolnej. Jeśli zaistnieje taka potrzeba udzielić mu pierwszej pomocy. O zaistniałej sytuacji należy powiadomić rodziców dziecka. Jeśli jest to nagły wypadek, powiadomić dyrektora,
• powinien on także kontrolować właściwą postawę uczniów w czasie lekcji i korygować zauważone błędy,
• dba o czystość, ład i porządek podczas trwania lekcji i po jej zakończeniu,
• powinien po skończonej lekcji sam otworzyć drzwi, by nie dopuścić do gwałtownego ich otwarcia przez wybiegaj ących uczniów (może to spowodować uderzenie w
- 3 -
przechodzących właśnie korytarzem ludzi).
Nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania ustalonych godzin rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych oraz do respektowania prawa uczniów do pełnych przerw międzylekcyjnych.
W czasie przerw uczniowie pozostają pod nadzorem i opieką nauczycieli. Organizację i harmonogram dyżurów nauczycieli ustala dyrektor szkoły po uwzględnieniu potrzeb szkoły.
2. Obowiązki nauczyciela podczas przerw międzylekcyjnych
Podczas pełnienia dyżuru nauczyciele zobowiązani są do:
• punktualnego rozpoczynania dyżuru i ciągłej obecności w miejscu podlegającym jego nadzorowi, zgodnie z regulaminem dyżurów,
• aktywnego pełnienia dyżuru - reagowania na wszelkie przejawy zachowań odbiegających od przyjętych norm. W szczególności powinien reagować na niebezpieczne, zagrażaj ące bezpieczeństwu uczniów (agresywne postawy wobec kolegów; bieganie, siadanie na poręcze schodów, parapety okienne itp.),
• przestrzegania zakazu otwierania okien na korytarzach, obowiązku zamykania drzwi do sal lekcyjnych,
• dbania by uczniowie nie śmiecili, brudzili, dewastowali ścian, ławek i innych urządzeń szkolnych oraz by nie niszczyli roślin,
• zwracania uwagi na przestrzeganie przez młodzieżą ustalonych zasad wchodzenia do budynku szkolnego lub też sal lekcyjnych,
• dbałości, by w czasie przerwy sale lekcyjne były wywietrzone - nie wolno otwierać dużych skrzydeł okien,
• egzekwowania, by uczniowie nie opuszczali terenu szkoły podczas przerwy,
• nie dopuszczanie do palenia papierosów na terenie szkoły- szczególnie w toaletach szkolnych.
3. Powinności nauczyciela w przypadku zagrożenia pożarowego
Każdy nauczyciel ma obowiązek zapoznać się i przestrzegać instrukcję bezpieczeństwa pożarowego w danej szkole. Winien też dbać by uczniowie zostali zapoznani ze szkolnym regulaminem przeciwpożarowym, a także z:
• zasadami postępowania w razie zauważenia ognia,
• sygnałami alarmowymi na wypadek zagrożenia,
• z planami ewakuacyjnymi, oznakowaniem dróg ewakuacyjnych,
• zasadami zachowania i wynikającymi z tego obowiązkami.
4. Postępowanie nauczyciela podczas wypadku
• zapewnić natychmiastową pomoc uczniowi, który uległ wypadkowi.
• jeśli zachodzi potrzeba wezwać pogotowie ratunkowe.
• zawiadomić o wypadku szkolną służbę zdrowia, dyrektora szkoły, pracownika służby bhp.
• niezwłocznie zawiadomić o wypadku rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego ucznia lub osobę sprawuj ącą nad nim opiekę.
5. Powinności nauczyciela podczas wycieczki szkolnej
Organizator wyjścia/wyjazdu uczniów poza teren szkoły odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów, są oni pod jego stałym nadzorem. Nauczyciel zobowiązany jest:
1. Opracować program wycieczki i regulamin pobytu i przedłożyć je celem uzyskania akceptacji.
2. Wpisać wyjście/wyjazd do szkolnego rejestru wycieczek (wycieczki zagraniczne wymagają wpisu do rejestru prowadzonego przez nadzór pedagogiczny).
3. Uzyskać zgodę rodziców (opiekunów prawnych ), najlepiej pisemną, na udział ich dzieci w wycieczce poza teren miejscowości w której znajduje się szkoła. Jeśli u ucznia wystąpią przeciwwskazania zdrowotne nie zezwalaj ące na jego uczestnictwo w wycieczce -zostaje on zwolniony z uczestniczenia w niej.
4. Przestrzegać warunków opieki nad uczniami:
a) stale sprawdzać stan liczebny uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego,
b) pamiętać, że tzw. „czas wolny" nie zwalnia nauczyciela od odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów,
c) nauczyciel zobowiązany jest do stałego dyscyplinowania uczestników wycieczki. W chwili wypadku to nauczyciel koordynuje przebieg akcji ratunkowej, ponosi pełną odpowiedzialność za podjęte działania,
dba by:
• w miejscowości usytuowania szkoły grupa wycieczkowa nie przekraczała 30 uczniów na jednego opiekuna,
• kiedy zmienia się pobyt poza miejscowość gdzie znajduje się szkoła 15 uczniów na jednego opiekuna,
• podczas turystyki kwalifikowanej (góry, woda) 10 uczniów na jednego opiekuna,
• jeśli wycieczka udaje się w rejony powyżej 1000 m n.p.m. oraz w Parkach Narodowych musi być ona prowadzona przez przewodnika z odpowiednimi kwalifikacjami,
• Na wycieczkę należy zabrać dobrze wyposażoną apteczkę pierwszej pomocy.
• Nauczyciel może wyrazić zgodę na kąpiel jedynie w kąpieliskach strzeżonych, pod stałą obserwacj ą i nadzorem nauczyciela i ratownika, w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów,
• Podczas wycieczki rowerowej grupa nie może przekroczyć 15 osób (razem z opiekunem), każdy uczestnik musi legitymować się kartą rowerową,
• Opiekun grupy zobowiązany jest do zwracania szczególnej uwagi na bezpieczeństwo i przestrzeganie zasad przeciw pożarowych,
• Bezwzględnie należy odwołać wyj ście w teren podczas burzy, mrozu, śnieżycy, gołoledzi i podobnych niesprzyjaj ących warunkach atmosferycznych,
• Zabronione jest korzystanie przez uczniów ze ślizgawek na zamarzniętych rzekach, jeziorach i stawach.
- 5 -
6. Szczególne zasady BHP w szkole
Substancje i preparaty chemiczne
Należy je umieścić w odpowiednich pojemnikach opatrzonych napisami zawierającymi:
• Nazwę substancji lub preparatu,
• Informację o ich niebezpieczeństwie lub szkodliwości dla zdrowia.
Należy je przechowywać w zamkniętych pomieszczeniach, specjalnie przystosowanych do tego celu. Osoba prowadząca zajęcia z użyciem takich preparatów powinna zostać zaopatrzona w karty charakterystyk niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych zgromadzonych w szkole.
Lekcje wychowania fizycznego
• uczniowie nie mogą pozostawać bez opieki osób upoważnionych. Nauczyciel prowadzący zajęcia powinien dostosować stopień trudności i intensywności ćwiczeń do aktualnej sprawności fizycznej i wydolności ćwiczących,
• nauka pływania może odbywać się jedynie w miejscach specjalnie do tego celu wyznaczonych i przygotowanych, przy stałym nadzorze ratownika i opiekuna,
• sprzęt wodny, z którego korzystają uczestnicy wycieczek musi być wyposażony w sprzęt ratunkowy, a korzystać mogą z niego jedynie osoby przeszkolone w zakresie jego obsługi oraz posługiwania się wyposażeniem ratunkowym - niedopuszczalne jest używanie łodzi i kajaków podczas silnych wiatrów,
• nie wolno urządzać ślizgawek i lodowisk na rzekach, stawach, jeziorach i innych zbiornikach wodnych,
• przed przystąpieniem do strzelania z broni sportowej należy zapoznać uczniów z zasadami korzystania ze strzelnicy i bezpiecznego obchodzenia się z bronią,
• niedopuszczalne jest wydawanie osobom pozostającym pod opieką szkoły lub placówki sprzętu, którego użycie może stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia, jeżeli szkoła nie ma możliwości zapewnienia warunków do bezpiecznego korzystania z tego sprzętu,
• bramki i kosze do gry oraz inne urządzenia, których przemieszczenie się może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących muszą być mocowane na stałe.
- 7 -
Wycieczki szkolne
Przy organizacji zaj ęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniaj ąc wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły. Przepisy nie zawieraj ą informacji, jak liczna może być grupa, którą opiekuje się jeden opiekun - zapewnienie bezpieczeństwa musi bowiem wynikać z rzeczywistej potrzeby.
Opiekun wycieczki musi sprawdzić listę obecności uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu. Również współpraca z rodzicami przyczynia się do bezpieczeństwa uczestników wycieczki - najlepiej pisemnie poinformować rodziców o szczegółowym planie wycieczki, podać, co ze sobą uczniowie powinni zabrać, gdzie i kiedy są planowane wyjazdy.
Pierwsza pomoc w razie wypadku
Apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcja o zasadach jej udzielania powinny być umieszczone w przypadku placówek oświatowych w takich pomieszczeniach, jak:
• Pokój nauczycielski,
• Laboratoria,
• Pracownie,
• Warsztaty szkolne,
• Pokój nauczycieli wychowania fizycznego,
...