Zbiórka - Integracyjna
1.Temat zajęć: Zajęcia integracyjne
2. Cele zajęć:
- zapoznanie rówieśników
- uczestnik oswaja się z nową sytuacją, jaką jest codzienność obozowa
- nawiązanie kontaktu z drużynowym
- dziecko poznaje uczestników i integruje się z nimi
3. Uczestnicy: drużyna 20 osobowa
4. Miejsce: harcówka, teren obozu
5. Czas trwania: 1,5 h
6. Metody pracy: zabawy integracyjne, burza mózgów, pląsy
7. Formy pracy: praca w grupach
8. Materiały: karteczki z kolorami, teksty piosenki
TEMAT
PRZEBIEG
CZAS
MATERIAŁY
I CZĘŚĆ WSTĘPNA:
1. Drużynowa wprowadza harcerzy w temat, aby wiedzieli jakie problemy będą poruszane i jaki cel mają zajęcia
2. Przedstawia wymagań i oczekiwania dotyczące zajęć (dyscyplina, aktywność — zaangażowanie, skupienie, otwartość, poszanowanie innych, budowanie miłej i dobrej atmosfery)
3. Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw.
5 min
II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA - zabawa
Drużynowa przypina arkusz szarego papieru na tablicy pomocniczej i rysuje na nim duże, bezlistne drzewo. Wydaje polecenia dla harcerzy aby na zielonej kartce odrysowali swoja dłoń, dokładnie wycieli i na kciuku wpisali swoje imię. Wyciętą dłoń - listek przyklejamy taśmą w dowolnym miejscu na drzewie.
Podsumowujemy to zadanie: „W ten sposób wszyscy stworzyliśmy jedną grupę, stworzyliśmy wspólnotę, drużynę przynależymy do tego drzewa i jak ono wspólnie możemy się rozwijać, rozkwitać, ma być nam dobrze, choć listki są różne.” Wniosek jest taki, że jako drużyna tworzymy całość, mamy wspólne zadania, zajęcia, gry, zabawy.
15min
Arkusz szarego papieru, mazaki, nożyczki, taśma klejąca,
Kontrakt grupy
Zawarcie kontraktu, omówienie podstawowych jego zasad. Kontrakt będzie obowiązywał w czasie dzisiejszego spotkania, na zajęciach i podczas wspólnej wycieczki lub ogniska..
Punkty kontraktu:
Mówimy sobie po imieniu.
Mówi jedna osoba.
Tu i teraz ...............................
Mówimy o problemach, nie o osobach
Jesteśmy punktualni
Mówimy co chcemy (dotyczące tematu dyskusji)
Możliwe stosowanie minimum udziału… itp.
20min
Arkusz papieru markery
Burza mózgów
Drużynowa prosi, aby wszyscy usiedli w kręgu. W widocznym miejscu wiesza dwie kartki z zapisanymi zdaniami. Kończymy zdania zapisane na kartkach:
OBÓZ JEST MIEJSCEM, GDZIE…
PRZYJECHAŁEM/AŁAM TUTAJ, PONIEWAŻ…
10min
Kartki ze zdaniami
Zabawa
Drużyna siada w kręgu. Jedna osoba staje w środku. Harcerz z kręgu wypowiada czyjeś imię, ta natomiast wypowiada imię kolegi lub koleżanki z drużyny zanim osoba stojąca w środku dobiegnie do niej i klepnie ją w kolano. Jeśli tak się stanie osoba, która była w środku wymienia się miejscem z osoba którą klepnęła i ta wchodzi do środka.
10min
Pląs
Zabawa „Kaczuszka”
5 min
Piosenka
Drużyna wspólnie śpiewa znaną piosenkę np. ”Bieszczadzki trakt”
5 min
Teksty
III.CZĘŚĆ KOŃCOWA
Na zakończenie wspólnie wymyślamy okrzyk drużyny, którym będziemy się posługiwać na w drużynie, zastępie, na obozie.
Podziękowanie za spędzony miło czas.
5 min
Zbiórka w terenie – gra
1.Temat zajęć: Po śladach (Podchody)
2. Cele zajęć:
- dziecko potrafi odnaleźć się w rzeczywistości: drużyny, obozowej
- dziecko ćwiczy spostrzegawczość
- dziecko potrafi posługiwać się Alfabetem Mose’a
- dziecko poznaje uczestników i integruje się z nimi
3. Uczestnicy: 2 patrole po 10 osób.
4. Miejsce: teren urozmaicony na którym dobrze widoczne są ślady np. plaża, ścieżka leśna
5. Czas trwania: 1,5 h
6. Metody pracy: gra terenowa
7. Formy pracy: praca w grupach, indywidualna
8. Materiały: dary lasu, alfabet Morse’a, teksty piosenki
TEMAT
PRZEBIEG
CZAS
MATERIAŁY
UWAGI
I CZĘŚĆ WSTĘPNA:
1. Drużynowa wprowadza harcerzy w temat, aby wiedzieli jakie problemy będą poruszane i jaki cel mają zajęcia
2. Przedstawia wymagań i oczekiwania dotyczące zajęć (dyscyplina, aktywność — zaangażowanie, skupienie, otwartość, poszanowanie innych, budowanie miłej i dobrej atmosfery)
3. Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw.
5 min
II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA - GRA
W kilka minut po wyruszeniu pierwszego patrolu drugi udaje się jego śladem. Uciekający, aby zmylić tropiących, używają różnych forteli: odchodzą w bok, Ida na przełaj, schodzą z drogi, ścieżki itp. Pozostawiają też listy. Dla utrudnienia zaszyfrowują je, stosując alfabet Morse'a. Tropiący muszą na podstawie zostawionych znaków odczytać, co robili uciekający.
1 h
Patyki, szyszki i inne dary lasu. Alfabet Morse’a.
Następnego dnia drużyny zamieniają się miejscami. Ci którzy tropili stają się uciekającymi, a uciekający tropicielami.
piosenka
W międzyczasie drużyna uczy się nowej piosenki „Iskierka”. Gdy reszta dociera do mety dołącza do pozostałych.
10 min
Teksty piosenki
III.CZĘŚĆ KOŃCOWA
Podsumowanie zajęć, gratulacje dla najlepszych, wymiana sugestii na temat gry i jej przebiegu.
10 min
1. Temat zajęć: Emocje i sposoby ich wyrażania
2. Cele zajęć: dzieci:
- Uświadomienie jak emocje wpływają na nasze życie.
- Zapoznanie z dobrymi sposobami radzenia sobie z emocjami.
- ćwiczenie kontrolowania emocji przez patrzenie na siebie z dystansem.
3. Uczestnicy: 20 osobowa drużyna
4. Miejsce: teren obozu
5. Czas trwania: ok1 h
6. Metody pracy: praktycznego działania i pokazu
7. Formy pracy: praca w grupach, indywidualna
8. Materiały: 2 balony, szary papier, markery, kartki, długopisy