ZbiĂłr zabaw ruchowych[1], Zabawy ruchowe

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Autorki
Marzanna Cieśla
Monika Słojewska
Redakcja
Katarzyna Jurkiewicz
Redakcja językowa i korekta
Dorota Kwiecińska
Skład i łamanie
Paweł Kowalski
Projekt okładki
Adam Bardos
Warszawa 2009
© Copyright by Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o. o.
ISBN 978-83-7253-666-2
Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ul. Jutrzenki 118
02-230 Warszawa
tel. 022 381 72 07
faks 022 381 72 10
infolinia 0800 650 300
juka@juka.edu.pl
www.juka.edu.pl
Spis treści
I. Zabawy integracyjne ...................................................................................... 5
II. Zabawy kształtujące postawę ..................................................................... 8
III. Zabawy orientacyjno‑porządkowe .........................................................10
IV. Zabawy z elementami równowagi ..........................................................14
V. Zabawy na czworakach ...............................................................................15
VI. Zabawy bieżne i z elementami marszu..................................................17
VII. Zabawy z elementami rzutu, celowania, toczenia, noszenia .........21
VIII. Zabawy z elementami skoku i podskoku ..............................................23
IX. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym .......................................................25
X. Zabawy z ćwiczeniami oddechowymi ...................................................29
XI. Zabawy z ćwiczeniami ortofonicznymi..................................................31
XII. Zabawy utrwalające części ciała ...............................................................35
XIII. Zabawy do opowiadania.............................................................................37
XIV. Zabawy muzyczne do piosenek na płytach cd jukI 3 latki,
4 latki ..................................................................................................................40
XV. Zabawy popularne ........................................................................................57
XVI. Zabawy relaksacyjne.....................................................................................62
XVII. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych...........................................................69
I. ZABAWY INTEGRACYJNE
„Powiedz swoje imię”
Nauczyciel prosi, by wszystkie dzieci razem wymawiały kolejno podane imiona: głośno,
cicho, wesoło, powoli – sylabami, z klaskaniem. Na koniec wszystkie dzieci równocześnie
wymawiają głośno swoje imię.
„Podaj zabawkę koledze”
Wszyscy siedzą w kręgu, nauczyciel wybiera sobie jedną zabawkę, np. misia, siada w kręgu
i podaje misia dziecku siedzącemu obok niego, mówiąc:„Proszę, oto miś dla ciebie!”. dziec‑
ko odpowiada: „dziękuję!”. Następnie przekazuje misia dalej, używając zwrotu grzeczno‑
ściowego. Zabawa toczy się wraz ze słyszaną w tle dowolną muzyką relaksacyjną. Gdy mu‑
zyka ucichnie, dziecko, u którego zatrzymał się miś, odnosi go na swoje miejsce i wybiera
inną zabawkę. Zabawa toczy się dalej.
„Podaj mi rączkę”
dzieci głośno powtarzają rymowankę, dobierają się w pary, za każdym powtórzeniem
zmieniają partnera.
Dwie rączki mam – rączki tobie dam.
Zatańczymy w koło, będzie nam wesoło.
(B. Szelągowska)
,,Jak masz na imię?”
dzieci siedzą w kole; w środku koła znajduje się jedna osoba, np. kasia. Nauczyciel prosi,
aby podeszła do dziecka, którego imienia nie pamięta, i zapytała o imię. kiedy wybrane
dziecko powie swoje imię, np. „Mam na imię Basia”, dzieci wzajemnie się sobie przedsta‑
wiają i podają ręce, zamieniają się miejscami. Basia zostaje w kole i kontynuuje zabawę.
,,Czy możesz się do mnie uśmiechnąć?”
dzieci tańczą swobodnie do utworu muzycznego. kiedy muzyka cichnie, podchodzą do
siebie i pytają: „czy możesz się do mnie uśmiechnąć?”. dzieci wymieniają się uśmiechami
i tańczą dalej.
„Dziuple do wynajęcia”
Nauczyciel układa na dywanie tyle krążków gimnastycznych, ile jest dzieci. W trakcie
akompaniamentu na tamburynie w wykonaniu nauczyciela, dzieci – wiewiórki podskaku‑
ją z nogi na nogę w rytm muzyki i przekazują sobie piłeczkę – orzeszek z ręki do ręki. kto
zostanie z „orzechem” w ręku na moment przerwy w muzyce, ten siada w swojej dziupli
i zasypia.
„Listonosz listy nosi”
dzieci stoją w kole i przekazują sobie kopertę, mówiąc głośno: „Listonosz listy nosi, kogo
dzisiaj do koła zaprosi?”. kto na zakończenie rymowanki zostanie z listem w ręku, dostaje
torbę i czapkę listonosza. Przekazując list dziecku, stojącemu obok, zaczyna zabawę od
nowa. W trakcie rymowanki listonosz chodzi w kole i zajmuje miejsce tej osoby, która zo‑
stała z listem w ręku i przekazuje jej torbę i czapkę.
5
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl