zbior zagadek(1),

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

 

 

 

 

 

 

ZBIÓR ZAGADEK

 

Do wykorzystania w pracy z dziećmi z klas I – III OPRACOWAŁA:MAŁGORZATA MATŁOSZ

WYCHOWAWCA

ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH

W RYMANOWIE ZDROJU

WSTĘP

Jednym z celów nauczania jest przygotowanie dzieci do rozwiązywania problemów, do formułowania trafnych odpowiedzi na zadawane pytania. Dobrym sposobem osiągnięcia tego celu jest rozwiązywanie zagadek, które związane są z aktualnie opracowywaną tematyką.

Zagadki zapewniają dziecku wiele radości wynikającej z przezwyciężenia trudności, tj. rozwiązywania ich. Dzieci bardzo lubią zagadki, ożywiają się w momencie ich usłyszenia i intensywnie myślą.

Zagadki nie tylko bawią, ale przyczyniają się do poznawania i rozszerzenia wiadomości, rozwijają umiejętności twórcze i zaciekawienia, skłaniają do wnikliwej obserwacji przedmiotów i zjawisk w świecie otaczającym dziecko oraz poszukiwania na ten temat wiadomości w różnych źródłach wiedzy, a zatem do czytelnictwa.

Zagadki stanowią skuteczny środek wzbogacania słownika dziecka, gdyż rozwiązując je poznaje ono nowe wyrazy określające cechy danego przedmiotu lub zjawiska albo procesu przedstawionego w opisie stanowiącym tekst zagadki. a ponadto – porównania, przenośnie itp.

Zagadki przyczyniają się do kształtowania nieomal wszystkich operacji myślowych (analizy, syntezy, porównywania, uogólniania), a także spostrzegawczości, wyobraźni i pamięci dziecka.

Zagadki w niniejszym zbiorze zostały podzielone na następujące bloki tematyczne:

§                     Pory roku ( wiosna, lato, jesień, zima )

§                     Świat bajek

§                     Higiena i zdrowie

§                     Zawody

§                     Warzywa

§                     Owoce

§                     Dni tygodnia

§                     Poczta

§                     Zagadki różne.

Oddając w ręce Koleżanek i Kolegów zgromadzony zbiór zagadek mam nadzieję, że będzie on pomocny w uatrakcyjnianiu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.

PORY ROKU

 

WIOSNA

 

3

 

W marcu się zaczyna, gdy się

kończy zima .Przyjdzie z wiatru

ciepłym wiewem, z pięknem

kwiatów, z ptaków śpiewem.

(wiosna)

 

Mówią – że w nim jak w garncu, nieustanna zmiana. Słońce grzeje w południe, mrozek szczypie

z rana, a do tego jeszcze przelatują deszcze!

(marzec)

 

Po marcu przyjeżdża w kwiecistej karecie. Przed majem odjeżdża. Kto taki? Czy wiecie?

(kwiecień)

 

Chociaż to miesiąc długi, to najkrócej się nazywa. i co roku tym się chlubi, że zielenią świat okrywa.

(maj)

 

Zobaczysz je wiosną, gdy na wie-

rzbach rosną. Srebrne futra mają.

Jak się nazywają?

(bazie)

 

Powrócił do nas z dalekiej strony,

ma długie nogi i dziób czerwony.

Dzieci się śmiały, gdy go witały,

żabki płakały przez dzionek cały.

(bocian)

 

Co ona przekopie, to one wygładzą. W domowym ogródku bardzo się przydadzą.

(grabie)

 

Co buduje każdy ptak, by chować

pisklęta, a tylko kukułka,

o tym nie pamięta?

(gniazdo)

 

Są żółte jak kaczuszki. Myślicie, że mają nóżki. Nie wcześnie, chłodną wiosną na mokrej łące rosną.

(kaczeńce)

 

Gdy niebo wdzieje szary kubraczek, a potem rzewnie się rozpłacze ,gdzie spadnie łez tych liczba duża, tam z wody się zrobi wielka …

(kałuża)

 

Nie listek, nie kwiatek, rośliny

zadatek. Ma go każde nasienie,

najpierw on wrasta w ziemię.

(kiełek)

 

Biała i twarda po rzece pływa.

Wrona ci powie, jak się nazywa.

(kra)

 

Kolorowe i pachnące, czy

w ogrodzie, czy na łące, zawsze

chętnie je zbieramy na bukiecik

dla swej mamy.

(kwiaty)

 

Wiosną na drzewie się zieleni, ale

opada na jesieni.

(liść)

 

W brązowych kapturka chowają

się listki wiosną, a potem będą

zielone, gdy trochę podrosną.

(pąki)

 

Przez śnieg się odważnie przebi-

jam. Mróz nawet mnie nie po-

wstrzyma. Mam listki zielone,

tak jak wiosna, a dzwonek bielu-

tki jak zima.

(przebiśnieg)

 

Kiedy jest zimno, kiedy deszcz

pada, gdy na dwór wychodzisz

na siebie wkładasz.

(płaszcz)

Przyszła wiosna od lasku z klu-

czykami przy pasku. a te klucze

pachnące, można znaleźć na łące.

(pierwiosnki)

 

 

Tam, w lesie cienistym, zakwita

niebiesko. Na łące na pewno

czułby się kiepsko. a gdy zakwi-

ta w marcu, to wtedy już wiecie, że nieodwołalnie jest wiosna na świecie.

(przylaszczka)

 

On pierwszy do nas z ciepłych krajów wrócił, i nad polami piosenkę zanucił

(skowronek)

 

LATO

 

 

Czy wiesz, jak ta pora roku zwie się pośród ludzi, gdy słonko późno spać idzie, a wcześnie się budzi?

(lato)

 

Jaki to miesiąc zamyka szkoły

i daje dzieciom urlop wesoły?

(czerwiec)

 

Daje nam dużo miodu, zapach sadu, ogrodu, czerwień, złoto, błękit i wakacyjne piosenki.

(lipiec)

 

Następuje po lipcu, ogrzewa wodę i plażę i odpoczywać każe.

(sierpień)

 

Czytaj od początku albo wspak, nic nie szkodzi. i tak się nie zmieni nazwa znanej łodzi.

(kajak)

 

Tak samo zwie się drobniutki deszcz, jak zupka, którą czasami jesz.

(kapuśniaczek)

 

Miliony ich w polu letni wiatr kolebie. Gdy dojrzeją, będzie ziarno, z ziarna chleb dla ciebie.

(kłosy zbóż)

 

Na polu dzwoni w żniwiarza dłoni.

(kosa)

 

Jest szufelka, jest wiaderko

i wilgotny piasek. Co też z tego

można zrobić? Czy nie wiecie czasem?

(babki z piasku)

 

Kiedy błyska, kiedy ulewa, kiedy

wicher łamie drzewa, to już znak,

że idzie duża, wielka, groźna,

straszna…

(burza)

 

Ni to kasza, ni to groch, spada

z nieba, że aż strach. Skacze,

tańczy, w szyby dzwoni, jedna

kulka drugą goni.

(grad)

 

Zimne, słodkie i pachnące jemy latem w dni gorące.

(lody)

 

Płócienny domek na polanie,

służy turystom za mieszkanie.

(namiot)

 

Gdy idziesz na wycieczkę, nosisz

w nim różne rzeczy, ale nie no-

sisz w rękach, zakładasz go na plecy.

(plecak)

 

Rankiem srebrzy się na łące.

Potem wysuszy ją słońce.

(rosa)

 

Z gór strumieniem spływa, przy

morzu ogromna bywa.

(rzeka)

 

Co to za lusterko na zielonej łące?

Przyglądają się w nim i chmurki

i słońce.

(staw)

 

Po burzy na niebie pięknie błyszczy w dali. Chciałbym mieć na własność taki piękny szalik.

(tęcza)

Trwają dwa miesiące. Lubią je uczniowie, bo mogą odpocząć

i stawać na głowie.

(wakacje)

 

Tej łopaty używacie, kiedy

kajakiem pływacie.

(wiosło)

 

 

Pływa po jeziorze. Opłynąć może świat! Stanie, gdy na nią nie dmucha wiatr!

(żaglówka)

JESIEŃ

 

 

Co to za pani w złocie, czerwieni, sady maluje, lasy przemieni?

A gdy odejdzie gdzieś w obce kraje, śnieżna zawieja po niej nastaje!

(jesień)

 

Co to za miesiąc, który niesie: grzyby i wrzosy liliowe w lesie,

w sadach soczyste jabłka czerwone, a także pierwszy szkolny dzwonek?

(wrzesień)

 

On dziesiąty jest w kolejce, gdzie stoi dwanaście miesięcy.

(październik)

 

To miesiąc smutny taki, bo odleciały już ptaki. i liść ostatni już opadł. Ten miesiąc zwie się…

(listopad)

Gdy się te niteczki snują po ścierniskach, to znak nieomylny, że jesień jest bliska.

(babie lato)

 

Płynie po niebie, znasz ją i wiesz,

że gdy jest ciemna, może być deszcz.

(chmura)

 

Co to za rycerz w słomianej zbroi,

różę otula, w ogrodzie stoi.

(chochoł)

 

Na jakim drzewie jesienią koraliki się czerwienią?

(jarzębina)

 

W lesie go spotkasz i dziwisz się srodze: bo on ma kapelusz, ale gdzie? Na nodze!

(grzyb)

Jakie obuwie, do tego służy, żeby nóg nie moczyć nawet w kałuży.

(kalosze)

 

Choć kolczaste jak jeże, każdy do rąk je bierze .Odziera z odzienia

i w koniki zamienia.

(kasztany)

 

Spadają z drzewa żółte, czerwone.

Wiatr je niesie w tę i tamtą stronę.

(liście)

 

 

 

Chociaż nie jest babcią, mówią na nią,, siwa”. Na ,,m” się zaczyna, zwykle rano bywa.

(mgła)

 

Gdy świeci słońce, stawiasz g...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl