WYCHOWANIE SEKSUALNE,

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Joanna Cyran, Monika Faryna,  Anna Buława

 

WYCHOWANIE SEKSUALNE

 

WYCHOWANIE

Wg Okonia „jest to świadomie organizowana działalność społeczna, której celem jest wywołanie zamierzonych zmian w osobowości człowieka.”

 

WYCHOWANIE SEKSUALNE jest to ogół działań i wpływów zmierzających do ukształtowania u dzieci i młodzieży postaw szacunku i zrozumienia wobec przedstawicieli płci odmiennej oraz takich uczuć wzajemnych, jakie są warunkiem wytwarzania się prawidłowych relacji między dziewczętami i chłopcami. Do głównych instytucji wychowania seksualnego należy rodzina, tu, bowiem dzieci na przykładzie zachowań matki i ojca kształtują swoje pierwsze, często decydujące wyobrażenia o miłości między kobietą a mężczyzną.

 

Wychowanie seksualne występuje pod różnymi nazwami, tzn. „Wychowanie do życia w rodzinie, wychowanie do miłości”, itp. Zastępuje się innymi nazwami po to, aby uniknąć niepotrzebnych skojarzeń związanych z nazwą „wychowanie seksualne”.

„Wychowanie seksualne” stanowi w szkole nazwę zajęć edukacyjnych. Udział w zajęciach z wychowania seksualnego nie jest dla uczniów obowiązkowy i nie wpływa na promocję do następnej klasy.

Wskazane byłoby prowadzenie tych zajęć w sposób okazjonalny niż systematyczny i z góry zaplanowany. Dobrą okazją do tego są lekcje biologii, języka polskiego, historii, religii lub etyki i wychowanie fizycznego, fizycznego także godziny wychowawcze.

Warto pamiętać, że odpowiedzialność za wychowanie seksualne spoczywa w szczególności na rodzicach i prowadzone powinno być od wczesnego dzieciństwa. Nie mała rolę do odegrania w tym wychowaniu ma również szkoła.

Potrzeba wychowania seksualnego w szkole wynika z niedostatecznego przygotowania pedagogicznego rodziców, na których spoczywa główny obowiązek zapoznania swych dzieci ze sprawami płciowości człowieka. Rodzicom nie tylko brak rzetelnej wiedzy z tej dziedziny, ale również odwagi podzielenia się nią z dziećmi. Fakt ten sprawia, że wielu nastolatków dowiaduje się informacji zaczerpnięte głównie od rówieśników, mediów, które niestety nie zawsze ukazują moralne aspekty płciowości człowieka, podkreślając tylko i wyłącznie przyjemnościowy charakter seksualności.

Wychowanie seksualne w szkole może między innymi przyczynić się do stopniowego przyswajania przez uczniów wiedzy o sprawach płci stosowanie do stopnia ich rozwoju fizycznego, psychicznego społecznego. Uniemożliwia i zapobiega zdobywaniu przez uczniów wiedzy często zwulgaryzowanej i z niewłaściwych źródeł.

Pomimo wielu zalet, które przypisuje się wychowaniu seksualnemu w szkole, nie jest ono pozbawione jakichkolwiek wad. Wśród nich wymienia się brak wypróbowanych programów i należycie przygotowanych do tego przedmiotu nauczycieli. Przeciwwskazania odnoszą się zgłasza do wychowania seksualnego, które za główny cel uważa przygotowanie dzieci i młodzieży do życia seksualnego nie tyle w poczuciu pełnej za nie odpowiedzialności moralnej, ile przede wszystkim w sposób biologicznie bezpieczny.

 

Wychowanie seksualne zorientowane biologiczne

 

W wychowaniu seksualnym największą wagę przywiązuje się do uświadamiania dzieci i młodzieży o biologicznych aspektach seksualności człowieka, środkach antykoncepcyjnych, technikach współżycia seksualnego, zboczeniach płciowych itp. Na ogół w tym wychowaniu zakłada się możliwość uprawiania całkowicie „bezpiecznego seksu”, co nie jest bynajmniej możliwe z wielu przyczyn. Niezawodne pod tym względem są jedynie abstynencja i obustronny monogamiczny związek ze zdrowym partnerem a także możliwe jest włącznie zabieganie nie tyle o „bezpieczny”, ile o „bezpieczniejszy” seks, na co wskazuje m.in. zawodność prezerwatyw, zwłaszcza jako zabezpieczenia przed wirusem wywołującym AIDS.

Wychowanie seksualne mające na celu głównie „bezpieczny seks”, ugruntowuje u nastolatków przekonanie o konsumpcyjnym traktowaniu popędu płciowego. Znaczy to, że dopuszcza się możliwość instrumentalnego podejścia do partnerki lub partnera w kontaktach seksualnych i tym samym zabiegania jedynie o własną przyjemność czy rozładowanie swych napięć spowodowanych pożądaniem seksualnym.

Wychowanie takie może być pogwałceniem prywatności dzieci i młodzieży, ponieważ stanowi próbę ingerowania w najbardziej intymną sferę życia ludzkiego.

 

Wychowanie seksualne zorientowane etycznie

 

W wychowaniu seksualnym zorientowanym etycznie zakłada się przygotowanie dziewcząt i chłopców do życia płciowego w poczuciu moralnej za nie odpowiedzialności. Chodzi szczególnie o to, aby nauczyli się oceniać życie seksualne człowieka także z punktu widzenia filozofii personalistycznej, według której jest ono czymś więcej niż tylko doraźną przyjemnością i zwykłym rozładowaniem pożądania zmysłowego lub wzajemnym dogadzaniem sobie- jest spotkaniem międzyosobowym i odwzajemnionym poszanowaniem godności osobistej, łącznie z poszanowaniem odpowiedzialności również za nieprzewidziane skutki współżycia seksualnego. Stanowi także jeden ze sposobów przeżywania miłości.

Tak, więc w wychowaniu seksualnym zorientowanym etycznie usiłuje się utwierdzić uczniów w przekonaniu, że życie seksualne człowieka czy w ogóle płciowość ludzka jest podporządkowana miłości i jest zarazem jedynym ze sposobów istnienia, polegającym na godziwym spełnieniu się w relacjach z innymi ludźmi.

 

Ocena wychowania seksualnego ze stanowiska absolutyzmu, permisywizmu i relatywizmu etycznego:

 

~ absolutyzm etyczny- rzecznicy tego stanowiska zabraniają współżycia płciowego w okresie przedmałżeńskim; w ciąży przedmałżeńskiej upatrują oznak moralnej degradacji kobiety i opowiadają się za całkowitym zakazem aborcji, także w przypadku, gdy mogłaby ona uratować życie matki; potępiają też wszelkie przejawy homoseksualizmu, masturbacji i innych sposobów zaspokojenia popędu płciowego.

 

~ permisywizm etyczny- zwolennicy opowiadają się za całkowitą niemal swobodą seksualną. Jedynym ograniczeniem, jakiego się domagają w życiu seksualnym, jest zabieganie o „bezpieczny seks”.

 

~ relatywizm etyczny – rzecznicy tego stanowiska wzbraniają się przed dokonywaniem arbitralnych ocen moralnych, nie rezygnując jednocześnie z względnie wysokich wymagań natury moralnej, stawianych różnym przejawom aktywności seksualnej człowieka.

 

W wychowaniu seksualnym zorientowanym etycznie chodzi przede wszystkim o to, aby omawianie zagadnień związanych z płciowością człowieka nie było zwykłym moralizowaniem, czy też ukazywanie popędu seksualnego jako czegoś zakazanego lub „grzesznego”, ale jako cudownego daru natury, który zasługuje na szczere uznanie i podziw. Zdarza się też, iż o sprawach seksu informuje się uczniów za późno lub zbyt wcześnie. Ponadto wychowanie w szkole wymaga wysokich kompetencji nauczycieli w zakresie przekazywanej uczniom wiedzy o życiu seksualnym- zarówno w wymiarze etycznym, jak i biologicznym, dlatego nauczyciele powinni być wiarygodnymi świadkami tego, czego nauczają o moralnych aspektach seksualności człowieka.

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl