wychowanie zdrowotne, Studia, Turystyka i rekreacja, semestr III, Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Współczesne pojęcia zdrowia

Zdrowie: R. Dubois

To nie tylko brak choroby, lecz zespół cech pozytywnych pozwalających człowiekowi na wykorzystanie wszelkich możliwości twórczych oraz osiągnięcie siły i szczęścia.

 

Zdrowie: M. Kacprzak

proces dynamiczny, nie tylko brak choroby czy niedomagania, lecz także dobre samopoczucie oraz taki stopień przystosowania się biologicznego i społecznego do środowiska, jaki jest osiągalny dla danej jednostki w najkorzystniejszych warunkach

 

Zdrowie: R. Bures

Jest to proces dynamiczny, system wzajemnych uwarunkowań w relacji organizm-środowisko. Jest to potencjał zdolności przystosowania się organizmu do wymogów środowiska, wyposażający organizm w dyspozycję do utrzymania równowagi pomiędzy nim a wymogami środowiska.

Jeżeli możliwości przystosowawcze organizmu przekraczają granice wymogów środowiska, to można mówić o zdrowiu optymalnym.

Jeżeli pokrywają się z wymogami środowiska to mówimy  o zdrowiu minimalnym

 

Wymiary zdrowia:

• Zdrowie fizyczne  - dotyczy prawidłowego funkcjonowania organizmu, jego układów i narządów

• Zdrowie psychiczne - Wiąże się ze zdolnością do prawidłowego rozpoznawania uczuć i emocji człowieka, umiejętnością radzenia sobie w trudnych sytuacjach

• Zdrowie społeczne -  zdolność do utrzymywania prawidłowych relacji interpersonalnych

• Zdrowie duchowe - u niektórych odnosi się do religii, u innych dotyczy zasad i sposobów

utrzymywania wewnętrznego spokoju

 

Promocja zdrowia to proces umożliwiający każdemu człowiekowi zwiększenie oddziaływania na własne zdrowie w sensie jego poprawy i utrzymania.

 

• Cel promocji zdrowia - krzewienie, potęgowanie, popieranie zdrowia rozumianego pozytywnie

• Narzędzie do tego to: zdolność komunikowania się z ludźmi, tzw. podejście siedliskowe, „od ludzi do problemu” a nie „od problemu do ludzi”

• Siedliska: rodzina, szkoła, zakład pracy, szpital itp. Pomiędzy nimi powinno być wzajemne wspieranie.

• „od ludzi do problemu”- uświadomienie problemu i szukanie sposobu rozwiązania – pobudzanie do samodzielności w promocji zdrowia.

 

Modele Promocji Zdrowia

1. zorientowany na chorobę

– Cel: zapobieganie określonym jednostkom chorobowym (np. chorobie wieńcowej) poprzez przeprowadzenie badań stanu zdrowia ludności; stwierdzić poziom zagrożenia: opracować zasady profilaktyki. Model marginalny, gdyż nie zdaje egzaminu wśród młodzieży

2. zorientowany na czynniki ryzyka

– Cel: eliminacja czynników np.: palenie tytoniu, w celu zapobiegania jednocześnie kilku chorobom. Model pomija korzyści płynące ze zwiększania  potencjału zdrowia.

3. zorientowany na zdrowie w rozumieniu holistycznym

– Cel: rozwiązywanie niekorzystnych dla człowieka uwarunkowań. Model ten uwzględnia czynniki zachowania dobrego zdrowia poprzez:

• określenie własnej kondycji zdrowotnej

• identyfikowanie warunków oddziałujących na zdrowie

• oraz działania wpływające na jego poprawę/utrzymanie na właściwym poziomie

Model najlepszy, bo zorientowany na zdrowie, zmienia postawy zdrowotne

 

Edukacja Zdrowotna obejmuje nie tylko podmiot wychowania, ale i środowisko w którym ono żyje i tworzy.

 

Wg Smitha:

– wiedza

– przekonania

– zachowania

– sposoby i style życia

mają na celu utrzymanie zdrowia na określonym poziomie poprzez:

-zmianę sposobu myślenia o zdrowiu w sensie jego promowania

-zwiększenie skuteczności oddziaływania i kontroli nad własnym zdrowiem

 

Podstawowymi technikami w procesie zmian zachowań dotyczących zdrowia są:

- dostarczanie adekwatnych informacji,

- perswazja używana w celu motywowania,

- uczenie umiejętności praktycznych,

- interakcja ze środowiskiem w celu uzyskania wsparcia społecznego i tworzenia warunków dla zmiany

 

Etapy Wychowania Zdrowotnego

Demel wyróżnił szczeble wychowania zdrowotnego:

Etap heteroedukacji: dla dziecka

- program wychowania zdrowotnego, w którym dziecko występuje jako podmiot zabiegów opiekuńczo-wychowawczo - pielęgnacyjnych

- nabywa ono różnych przyzwyczajeń (mycia rąk, owoców itp.) oraz wiadomości o swoim ciele, funkcjach organizmu i zabiegach pielęgnujących zdrowie

Etap autoedukacji: w okresie pokwitania

- tworzy się życiowy program w oparciu o rewizję dotychczasowych nawyków higienicznych lub proponowane przez otoczenie wzorce

- nowe zainteresowania własnym ciałem, pogłębia dotychczasowe zainteresowanie wyglądem,

- poszerza się wiedza o własnym organizmie i rządzących nim prawach.

Etap heteroedukacji odwróconej:

- wychowanek sam zaczyna wychowywać innych: rodzeństwo, kolegów, rodziców, zwracając im uwagę na przestrzeganie zasad higieny, które stały się dla niego nienaruszalne. Ostateczny etap wychowania zdrowotnego

 

Koncepcja edukacji zdrowotnej wg Smitha oparta jest o

- szerokie rozumienie zdrowia jako procesu nieustannego odtwarzania dobrego samopoczucia (dobrostanu) w wymiarze:

- społecznym,

- psychicznym

- fizycznym

- zjawiska interakcji pomiędzy ludźmi oraz ich społecznym i fizycznym środowiskiem, tj. równowagi między człowiekiem a otoczeniem.

- Bazą dla koncepcji edukacji zdrowotnej stał się model ekologiczny zdrowia, wykorzystujący filozofię holistyczną.

• Holizm (od gr. holos - całość) to pogląd (przeciwstawny redukcjonizmowi), według którego wszelkie zjawiska tworzą układy całościowe

 

Profilaktyka

Zapobieganie zjawiskom szkodliwym i szkodzącym zdrowiu bardziej skuteczne i ekonomiczne niż zwalczanie ich negatywnych skutków.

Zdrowiem zajmują się, obok medycyny: pedagogika, psychologia, socjologia, ekologia.

Wypracowano nową koncepcję egzystencjalnego zdrowia: koncepcję systemowo-holistyczna, która pozwala na dokładniejsze stwierdzenie zmian, jakie zachodzą u młodego człowieka w procesie rozwoju.

Profilaktyka powinna być wbudowana w cały proces socjalizacji każdej grupy wiekowej, również młodzieży.

 

Dobrostan (well – being) oznacza pełnię zdrowia, definiuje się jako ocenę własnego życia i odnosi się do subiektywnie postrzeganej pomyślności

Wellness – pełnia możliwości – jest to ujęcie zdrowia związane z jakością życia i działaniami na rzecz zdrowia

 

Definicje zdrowia:

– profesjonalne - wg WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) - kompletny, fizyczny, psychiczny i społeczny dobrostan człowieka, a nie tylko brak choroby lub kalectwa

– potoczne (laickie) – jak rozumie zdrowie zwykły człowiek

Zależy od czynników, jak:

– wiek

– wykształcenie

– status ekonomiczno – społeczny

– doświadczenia życiowe

– inne

 

Modele zdrowia:

1. HISTORYCZNO – EWOLUCYJNA KONCEPCJA ZDROWIA

W kulturze europejskiej jednym z pierwszych, który uporządkował całokształt poglądów na zdrowie był Hipokrates (400–377 p.n.e.) – ojciec medycyny

W myśl jego poglądów:

• Dobre samopoczucie = zdrowie

• Złe samopoczucie = choroba

• Zależy od równowagi między tym co nas otacza (środowiskiem) a człowiekiem

• Zewnętrzna równowaga wpływa na wewnętrzną równowagę

 

Wg Hipokratesa

• Ocena zdrowia jest dokonana jako „dobre i złe samopoczucie” dopuszczająca wiele subiektywizmu, zawężała pojęcie zdrowia do indywidualnego odczuwania i odbierania otoczenia. Obiektywność pojawiła się dopiero w sformułowaniu zależności zdrowia od równowagi między człowiekiem a otoczeniem.

 

1. HISTORYCZNO – EWOLUCYJNA KONCEPCJA ZDROWIA

• Koncepcja subiektywna: indywidualne odczuwanie i odbieranie otoczenia

• Koncepcja obiektywna : ocena innych ludzi, ludzie obserwują i oceniają zachowanie innych, które może świadczyć o zdrowiu lub jego braku

 

Model ewolucyjny

Według tego modelu ciało i psyche są efektem ewolucji

• Choroba jest dysfunkcją fizyczną lub psychiczną spowodowaną niepowodzeniem konkretnych mechanizmów odpowiedzialnych za wykonywanie naturalnych funkcji przystosowawczych przewidzianych przez naturę

• Dysfunkcją w tym modelu jest szkodliwość dla jednostki lub społeczeństwa i wynikające z tego cierpienie

• Źródeł zaburzeń upatruje się w interakcji czynników genetycznych i środowiskowych, które są również przedmiotem badań naukowych

• Pacjent jest przedmiotem oddziaływania tych czynników

 

2. KONCEPCJA MECHANISTYCZNO – REDUKCJONISTYCZNA ZDROWIA

• Poglądy Hipokratesa przetrwały w niemal w niezmiennej postaci  do czasu pojawienia się nowej

filozofii kartezjańskiej

• Jego koncepcja wywarła wpływ na wiele dziedzin nauki, a także Kartezjusz (fr. René Descartes, łac. Renatus Cartesius metodologię badań naukowych

• Pod wpływem jego teorii powstało biomedyczne pojęcie zdrowia, które stanowi podstawę współczesnej medycyny.

 

Podstawowe założenia:

• dualizm - istnienie ciała i duszy jako odmiennych sfer współistniejących ze sobą: ciało – soma – sfera materii, którą zajmują się nauki przyrodnicze, dusza – psyche – sfera ducha na której skupiły się nauki humanistyczne

• Mechanistyczne widzenie świata i człowieka – świat materialny jest maszyną, maszynami są rośliny i zwierzęta. W człowieku mieszka

 

Biomedyczny model zdrowia

rozumna dusza połączona z ciałem dzięki szyszynce

• Przyrodą rządzą prawa mechaniki i wszystko można wytłumaczyć w kategoriach ruchu i układu wszystkich części. Najdoskonalszym mechanizmem jest mechanizm zegarowy. Człowiek chory postrzegany jest jako źle zrobiony zegar.

• Organizm człowieka - wielka maszyna, działająca z ogromną doskonałością i precyzją. Doprowadziło to do poznania człowieka i jego funkcji

• Leczenie choroby - naprawianie uszkodzonej maszyny biologicznej i usuwanie jej wadliwych części. Brak widzenia człowieka jako całości

 

Biomedyczny model zdrowia

Negatywne aspekty biomedycznego modelu zdrowia:

• Podział na duszę i ciało (zajęcie się przez lekarzy głównie ciałem, nie doceniając psychicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań zdrowia i choroby. Nastąpił podział lekarzy zajmujących

się ciałem i umysłem – specjaliści)

• Ciałem człowieka (maszyną) złożonym z różnych układów (części) zajmują się lekarze specjaliści, w medycynie zaczęło powstawać coraz to więcej nowych specjalizacji, co było przyczyną, iż pacjent nie został postrzegany jako całość, integralna osoba

• Koncentracja na chorobie, traktowanej jako brak zdrowia

• Bierna przedmiotowa rola jednostki, czyli człowiek jest „bezduszną maszyną”

• „inżynieryjne” traktowanie zdrowia zrodziło nadmierne zainteresowania technologią medyczną uważaną za jedyną drogę do lepszego zdrowia

• Model ten nie uwzględnia wpływów środowiska

 

3. MODEL HOLISTYCZNO - FUNKCJONALNY

Opiera się na holizmie - wzajemnym wpływaniu na siebie psyche i somy (duszy i ciała). Przedmiotem badań są procesy i mechanizmy zdrowia

• Istotą tej teorii jest hierarchia systemów, z których każdy jest jednocześnie częścią większego systemu i zbiorem systemów podrzędnych, czyli każdy stanowi jednocześnie całość i część

• Człowiek jest zarówno samodzielną jednostką o określonej konstrukcji psychicznej i autonomii funkcjonalnej, jak i elementem społeczeństwa oraz szeroko pojętej przyrody

• Zdrowie jest tutaj rozumiane jako równoważenie zasobów wewnętrznych i środowiskowych z czynnikami ryzyka – stresorami środowiska.

• Źródłami zdrowia i choroby są zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne zasoby człowieka i środowiska

• Pacjent jest tutaj traktowany podmiotowo - ma świadomy i aktywny wpływ na rzecz swojego zdrowia

 

4. MODEL SALUTOGENEZY

Został opracowany w końcu lat 70. XX wieku stając się przełomem w naukach o zdrowiu

• W tradycyjnym, biomedycznym modelu zdrowia przeważa podejście patogenetyczne, którego istotą, zdaniem Aarona Antonovsky’ego jest założenie, że stanem normalnym organizmu jest homeostaza i porządek

• Po naruszeniu homeostazy organizm uruchamia różne mechanizmy regulacyjne (neuropsychologiczne, immunologiczne, endokrynologiczne) aby ją przywrócić

• Jeżeli jest to niemożliwe to pojawia się choroba, a jej leczenie ma na celu przywrócenie lub zastąpienie tych mechanizmów

 

Poczucie koherencji jest to globalna orientacja człowieka, wyrażająca stopień, w jakim człowiek ma dominujące, trwałe, choć dynamiczne poczucie pewności, że:

• bodźce napływające w ciągu życia ze środowiska wewnętrznego i zewnętrznego mają charakter przewidywalny i wytłumaczalny

• dostępne są zasoby, które pozwolą mu sprostać wymaganiom stawianym przez te bodźce

• wymagania te są dla niego wyzwaniem wartym wysiłku i zaangażowania

• Koncepcja salutogenezy stanowi podstawę teoretyczną dla edukacji zdrowotnej, w tym szczególnie ukierunkowanej na rozwijanie umiejętności życiowych. Edukacja ta może wspierać kształtowanie zasobów odpornościowych oraz poszczególnych komponentów poczucia koheracji

 

Poczucie koherencji składa się z 3 wzajemnie ze sobą powiązanych komponentów:

1. zrozumiałość

2. zaradność

3. sensowność

 

MIERNIKI ZDROWIA

Tradycyjnie wyróżnia się dwa kryteria podziałów mierników zdrowia:

1. Mierniki zdrowia w zależności od oceniającego:

• Obiektywne (badania laboratoryjne lub lekarskie zmierzone i wyrażone w jednostkach, liczbach)

– wskaźniki medyczne (pomiar ciśnienia krwi, stężenie cholesterolu)

– wskaźniki antropologiczne (prawidłowość masy ciała)

– wskaźniki sprawności fizycznej (próby wysiłkowe)

• Subiektywne (dokonana przez nieprofesjonalistę)

– samopoczucie

– można je uzyskać dla dużych grup populacji na podstawie badań  ankietowych

 

2. Mierniki zdrowia w zależności od „znaku”

A. Pozytywne mierniki zdrowia

– dane obrazujące natężenie zjawisk fizjologicznych – mierzalnych

• Rozwój fizyczny:

– ciśnienie

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl