Wykład (1), Studia - administracja, Organizacja i zarządzanie

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

 

Wykład 1

 

TEORIA ORGANIZACJI I KIEROWANIA JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA

 

1)   Organizacja w praktyce społecznej

 

Przesłanki działań zorganizowanych:

·        osiągnięcie celów,

·        zaspokojenie potrzeb,

·        dążenie do minimalizacji nakładów,

·        doświadczenia indywidualne każdego człowieka,

·        doświadczenia zbiorowe,

·        badania naukowe.

 

2)   Pojęcie nauki oraz systemu nauk 

 

Nauka – działalność ludzi mająca na celu poznanie rzeczywistości, wyrastająca z potrzeb jej opanowania i przekształcenia, obejmująca proces badania i jego wyniki oraz nauczanie o tych wynikach tanowi istotę  pojęcie nauki.

Nauka jest to pojęcie wieloznaczne, jako charakter działań poznawczych.

 

Czynniki wyróżniające poszczególne dyscypliny nauki (przesłanki):

·        przedmiot badań

·        potrzeby społeczne

·        zapotrzebowanie na badania

·        własne metody badawcze

·        własne zasady i prawa

 

Płaszczyzny nauki:

Aspekt treściowy - uzasadnionych pojęć, twierdzeń, hipotez, możliwie odzwierciedlających obiektywnie aktualną wiedzę o zjawiskach, procesach, rządzących nimi właściwościach. Jest to zasób wiedzy uporządkowanej i usystematyzowanej.

Aspekt czynnościowy - nauka to działania, działalność poznawania zmierzająca do obiektywnego poznania i zrozumienia rzeczywistości przyrodniczej oraz stworzenie przesłanek, wykorzystywania zdobytej wiedzy w celu przekształcenia rzeczywistości zgodnie z potrzebami człowieka.

Aspekt instytucjonalny – ogół badawczych jednostek organizacji stanowiących strukturalną podstawę uprawiania nauki.

 

Kryteria podziału nauki:

·        metoda uzasadniania twierdzeń – podział na nauki formalne i empiryczne

·        kryterium głównych zadań nauki, wyróżnia się:

o                   nauki teoretyczne – opisują i wyjaśniają rzeczywistość oraz umożliwiają przewidywanie rzeczywistości

o                   nauki praktyczne – problemy praktyczne dostarczają wiedzy i umiejętności do konkretnego działania, poszukują sposobów konkretnego zastosowania praw naukowych

 

Przedmiot badań:

·                                                          nauki przyrodnicze - kształtują wytwory przyrody i zjawiska w przyrodzie,

·                                                          nauki humanistyczne – zajmują się człowiekiem i jego działalnością oraz funkcjonowaniem w społeczeństwie.

 

Dyscypliny naukowe.             

Przesłanki rozwoju dyscypliny naukowej: wyodrębniony przedmiot badań, potrzeby społeczne, własne metody badawcze, własne zasady i prawa.

Sposoby kształtowania dyscypliny nauki: w ramach jakiejś dyscypliny powstaje realizacja, - od
podstaw pojawienia się nowego problemu badawczego, - nauka o charakterze interdyscyplinarnym powstaje z kilku dyscyplin.             

 

Klasyfikacja systemu nauki:

·        dziedziny nauki

·        gałęzie nauki

·        dyscypliny nauki

Przedmiot badania:

·        działania jednostki i zespołów ludzkich w procesie pracy,

·        ustalenie zależności między zachowaniami ludzi w pracy a wynikami,

·        formułowanie wskazówek mających zapewnić sprawność pracy indywidualnej.

 

Organizacja jako przedmiot badań powinna być wyodrębniona jako system społeczny, w którym
znajduje się system materialny tworzący strukturę umożliwiającą realizację określonego celu,
własne metody badawcze.             

Metoda jako wspólny sposób postępowania, charakteryzujący się planowością i nadający się do wielokrotnego stosowania.

 

3)   Miejsce teorii organizacji i kierowania w systemie nauk

 

Znajduje się wśród nauk humanistycznych, prawnych, społecznych, technicznych, ekonomicznych. Posiada powiązania z innymi naukami jak cybernetyka, informatyka, teoria decyzji oraz z praktyką (nauka empiryczna, nauka formalna - przyjmuje się tworzenie z aksjomatów tj. uznaje się za oczywiste bez dowodów).

 

 







 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

4)   Przesłanki wyodrębnienia nauki zarządzania

 

W XIX w. w USA powstała nauka zarządzanie , w Europie pojawiła się znacznie później po II wojnie światowej.

·        istnienie potrzeb ludzkich i ich zaspokajanie,

·        rozwój techniki, cywilizacji,             

·        doskonalenie techniki wytwarzania,  

·        rozwój podziału pracy i specjalizacji produkcji - prowadzi do zwiększenia skali produkcji, rodzą się cele cząstkowe, rośnie zapotrzebowanie na koordynację działań, integrację działań cząstkowych,

·        styl rządzenia państwem,

·        stosunek środowiska naukowego, poparcie środowiska naukowego stanowi sygnał dla
państwa jak i korporacji.

 

5)   Przedmiotem teorii organizacji i kierowania

 

Przedmiotem teorii organizacji i kierowania jest działalność jednostki i zespołów ludzkich w procesie pracy oraz ustalanie zależności między zachowaniami ludzi a osiąganymi wynikami a także formułowanie wskazówek mających zapewnić jak największą sprawność pracy indywidualnej i zespołowej.

 

 

 

7

 

 

Potrzeby

ludzkie





 



 

 

Narzędzia pracy /

doskonalenie techniki wytwarzania

 

Rozwój specjalizacji i podziału pracy

 

Konieczność integracji i koordynacji działań

                                                       













                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         



 

 

 Wzrost skali i

koncentracji wytwarzania

 

Rozwój zarządzania w praktyce społecznej

 

Wzrost złożoności procesów wytwórczych

                                                                                                                             

 







 

 



 

 

 

Zapotrzebowanie na wiedzę o zarządzaniu

 

 

 

 



 

 

 

 

Powstanie nauki zarządzania

 

 

 



                            Uwarunkowania dodatkowe

 



                            Uwarunkowania główne

 

                            Sprzężenie zwrotne



 

6)  Prekursorzy i twórcy nauki o zarządzaniu

·        Adam Smith 1732 –1790 - związany z liberalizmem ekonomicznym, ustrój społ. powstaje spontanicznie, pod wpływem żywiołowo układających się stosunków społecznych. Przeciwstawiał się ingerencji państwa w życie społeczne w ramach stosunków gospodarczych. Bogactwo narodów upatrywał w pracy społecznej i stosunków w jakich praca się odbywa. Ogłosił prawo technicznego podziału pracy. Potrzeba specjalizacji w poszczególnych procesach pracy.

·        Robert Owen 1771 – 1858 - działacz polityczny, społeczny, pionier ruchu społecznego, zaliczany do socjalistów utopijnych. Utworzył ośrodek w zespole fabryk włókienniczych, poprawił warunki pracy i płacy pracowników. Założył „Bazar"- gdzie spółdzielcy mieli wymieniać swoje wytwory w sprawiedliwych warunkach.

·        Charles Babbage 1792 – 1871 - prof. matematyki, interesował się sprawami organizacji. Prowadził badania - zwiększenie operacji przemysłowych. Zwrócił uwagę na rozwój technologii a pracę ludzką. Przemyślany podział pracy jako nowy sposób organizacji. Jemu też przypisuje się wdrożenie nauk ścisłych do zarządzania.

·        Fryderick Winstow Taylor 1856 – 1915 - twórca podstaw zarządzania. Teorię budował w oparciu o wydajność na stanowiskach wytwórczych. Należy szukać rezerw jeżeli chodzi o wydajność pracy. Ważne jest zadowolenie pracownika i pracodawcy, dlatego ważne jest wprowadzenie: - wysokich płac, - niskich kosztów wytwarzania, - koszt jednostkowy może być obniżany, - należy wyznaczać wysokie działania, obliczone na możliwość najlepszych pracowników, należy ustalać wysokie zadania dzienne, - znormalizowane warunki pracy, zapewnienie stabilności warunków na każdym stanowisku pracy, - wysokie wynagrodzenie za wykonanie wysoko określonych zadań, - niewykonywanie zadań równa się obniżeniem płac, - przydzielenie każdemu pracownikowi zadań im odpowiadających i podnoszenie kwalifikacji pracowników, - praca naukowa powinna być przesunięta do Biura Organizacji - to organ doradczy kierownictwa. Biuro Kierowania Robót - instrukcje dla robotników, miało dostarczać kierownictwu decyzji kierowniczych by można było je szybko wprowadzać. F. Taylor napisał „Zasady naukowego zarządzania". Zalecał przyjazną współpracę między kierownictwem a pracownikami. Eliminacja słabszych pracowników.

·        Henry L’ Chateler 1850 – 1936 - inżynier, wykładowca w dziedzinie fizyki i chemii. Popularyzator tayloryzmu. Jest twórcą 5 etapowego cyklu zorganizowanego działania. Cykl organizacyjnego działania – etapy:

a)    wybór celu - cel powinien być ściśle sprecyzowany, ograniczony do własnych możliwości organizacji

b)    ustalenie środków i warunków niezbędnych do osiągnięcia celu

c)     przygotowanie warunków i środków – element ludzki i rzeczowy

d)    realizacja przyjętego celu, ściśle według wcześniej przyjętego planu

e)    kontrola uzyskanego wyniku. Konfrontacja wyników z wcześniej założonymi planami i
wyciągnięcie odpowiednich wniosków

·                                 Henry Fayol 1880 – 1946 - Francuz, inżynier, w 1888 roku został dyr...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl