Fukcjonowanie przedsiębiorstw turysycznych wykład nr 3
Travel media Lonely Planet
Pierwsze przewodniki były książkami podróżnymi
Nisza rynkowa:
· Przewodniki urystyczne mają tak długą hisorię jak sama turysyka
· W latach 60tych większość przewodników skierowana była do segmentu turysów zainteresowanych kulturą, inaczej zamożnych i podróżujących samochodem
· Suche faky (przewodniki zawierały tylko suche fakty)
· W latach 60tych pojawił się nowyrodzaj turysy „backpacker”
· Długie podróże, niskie dzienne wydatki
· Młodzież
· Populrny kierunek wyjazdów to Europa- Azja- Australia
· Pomimo definiowania siebie jako niezależnych podróżnych turyści potrzebowali wielu informacji na temat odwiedzanych regionów
TURYSTYKA PLECAKOWICZÓW (backpacker tourism):
Przeciw:
· Bardzo niskie dzienne wydatki
· Mała społeczna odpowiedzialność (zaśmiecanie środowiska)
· Ego- turyści
Za:
· Wydaki są gnerowane na lokalnym poziomie
· Większość wydatków w SME
· Wydatki są mniej skoncenrowane geograficznie
Organizacja LP:
· Pierwszy przewodnik został wydany przez podróżników Tony Maureen Wheleer
· Pierwszy przewodnik nazywał się Across Asia on he Cheap
· 400 pracwników z podobnym do założycieli życiorysem (pracowali w LP)
Produkt:
· Przewodniki- najbardziej jest z nich znana
· Przewodniki tematyczne
· Strony inerneowe
· Blogi UGC
· Eventy
· Książki podróżnicze
Przewodniki LP:
· Pisane są zazwyczaj przez doświadczonych podróżników, w zespołach
· Obejmują dziwaczne i właściwe informacje
· Nie ma w nich reklam a autorzy nie akceptują gratisów
· Obejmują negatywne i pozytywne komentarze o miejscach i przedsiębiorstwach turystycznych
· Są aktualizowane co 2 lata, zwykle pisane przez cudzoziemców
Przewodniki LP- zmiany w latach 1970-2000
· Objmują od 200- 900 stron
· Styl stał się bardziej formalny, a komiksy i niepoprawne komenarze zniknęły
· Miejsca mało uczęszczane zostały zamienione na globalny zasięg
· LP są obecnie tak profesjonalne jak inne przewodniki, jeśli chodzi o grafikę itp.
· LP obejmuje odniesienia do stron www
Konkurncja: kierowane do krajów dobrze rozwiniętych tj. Stany Zjednoczone bądź Wielka Brytania
· Rough Guides
· Lets Go
· Trailbrazers
· Routsrd
Aspekty etyczne:
· Zachęcają do turystyki indywidualnej w miejscach „nieturystycznych”
· Mogą wesprzeć bądź zniszczyć przedsiębiorstwo turystyczne
· Imperializm autorów pochodzących z krajów rozwiniętych
· Zachęcają do odwiedzania krajów otalitarnych (Kuba)
· Zbyt dużo autorów (mężczyzn)
· Mainstream- oskarża się je o zatracenie pierwotnych ideałów i dążenie do zysków, aby rosnąć przedsiębiorstwo musiało dostosować się do warunków rynkowych