Z perspektywy wartosci, Polonistyka, dydaktyka

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

M. Kwiatkowska-Ratajczak, Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży, Poznań 1994

 

Wstęp:

- wychowawcza funkcja utworów adresowanych do najmłodszych czytelników traktowana bywa z wyraźnym dystansem;

- czy dogmatyzm wynika z uwarunkowań panujących wewnątrz świata wartości, czy też może przyczyn jego istnienia szukać trzeba poza sferą aksjologii?

- czy literatura w ogóle powinna pouczać, czy dydaktyzm jest nieodłącznym przeciwnikiem artyzmu, czy wychowawczy aspekt literatury dla dzieci organicznie łączy się ze swoistą manipulacją bądź jednostronnością?

-  omawiana książka jest efektem myślenia o istocie wychowania, lektury prac z zakresu estetyki i filozofii.

 

Cz. I – Horyzonty pedagogiczne literatury – poglądy, hipotezy, założenia badawcze:

R. 1 – O literaturze i wychowaniu.

 

Dydaktyzm i pedagogika w obrębie literatury dla dzieci i młodzieży:

- bajka, powiastka;

- problem: literatura czy pedagogika? (K. Kuliczkowska);

- teza: od dydaktyzmu do artyzmu;

- J. Cieślikowski: wszelkie aspekty „oglądu literatury dla dzieci obecnej i tej, którą należałoby postulować , są pedagogiczne”:

·         dydaktyzm – a s p e k t analizy na każdym poziomie tekstu, zarówno w jego funkcjach                                                  pragmatycznych, jak i estetycznych, oraz jako relację historycznie zmienną

 

·         pedagogiczność – s t r a t e g i a użycia książek i tekstów dla osiągnięcia pożądanych rezultatów (przedmiotem manipulacji może być każdy utwór)

 

- odżegnywanie się od dydaktyzmu szczególnie w odniesieniu do literatury dla dzieci wydaje się nieporozumieniem.

 

Wychowanie jako sfera zainteresowań różnych dyscyplin wiedzy:

- T. Kotarbiński: „(...) uchronić młodych od degrengolady, by w nich umocnić dobrą wolę i dzielność”;

- „wychowanie dla literatury” – kształtowanie umiejętności odbioru, pojmowania autonomicznych cech dzieła literackiego;

- „wychowanie literackie” – literatura nie jest celem nadrzędnym procesu wychowawczego, przeciwnie – środki literackiego wyrazu i realizowane przezeń wartości stają się czynnikiem kształtowania osobowości przez rozpoznanie istotnych, rzeczywistych, wychowawczych funkcji sztuki literackiej (marksizm, he he J);

- wychowanie z jednej strony winno służyć uaktywnieniu i rozwijaniu umysłu dziecka, z drugiej wprowadzeniu młodego człowieka w zagadnienia aksjologicznego uniwersum.

 

Teoria wartości a formacyjna funkcja utworu literackiego:

- najpierw trzeba wiedzieć, czym jest dobro i zło, aby móc wartościować faktyczne postępowanie ludzi. Znajomość wartości łączy się ponadto z wyborem – akceptacją jednych bądź odrzuceniem drugich;

- współczesna atmosfera intelektualna implikuje poszukiwania miejsca człowieka w świecie wartości;

- koncepcja wychowania estetycznego:

·         poznawanie specyficznych wartości sztuki, formowanie wrażliwości estetycznej

·         rozwijanie dzięki tekstom kultury osobowości człowieka zarówno w sferze intelektualnej, jak i moralno-społecznej

- estetyczna kultura stanowi jakby inny szczebel, podstawę kształcenia osobowości w innych, pozaestetycznych zakresach;

- wprowadzenie w trakcie opisu tekstu zewnętrznych wobec niego zagadnień filozoficznych, pedagogicznych czy psychologicznych nie usuwa z pola widzenia ani jego swoistości, ani też wielofunkcyjności łączącej się z próbami uczestnictwa w obcych sferach życia;

- ważne jest nie to, co uczeń wie o dziele literackim, jak je interpretuje, ale w jakim stopniu dzieło sztuki słowa wpływa na rozwój osobowości ucznia (B. Chrząstowska);

- M. Jędrychowska – n a j p i e r w  c z ł o w i e k – przekład wartości kultury na wewnętrzną jakość człowieka.

 

R. 2 – Inspiracje aksjologiczne – od teorii wartości do teorii człowieka.

 

Zakres filozoficznej teorii wartości:

- wymienne zwroty: teoria wartości, aksjologia, filozofia wartości, etyka wartości;

- Brentano – uniezależnienie teorii wartości od metafizyki i ustalenia dotyczące empirycznego świata zewnętrznego. Pewne zjawiska mogą zachodzić jedynie w świadomości.

 

Rola emocji:

- uczucia są nosicielami wartości i zostają poddane porządkującej roli świadomości;

- Meinong: Wartość odkrywamy dzięki prezentacji emocjonalnej, ale musi być ona poprzedzona intelektualnym poznaniem nosiciela wartości;

- wprowadzając dzieci i młodzież w świat wartości przyczynimy się jednocześnie do intelektualnego uchwycenia wartości i ich nosiciela, a zarazem ułatwimy ich emocjonalne odczucie;

- Husserl: wartościowanie należy do dziedziny aktów, wartości natomiast stanowią domenę przedmiotów;

- w aspekcie polonistycznym czytelnik nie tyle kreuje wartości, co odkrywa je w trakcie poznawania utworu;

- Scheler: świat wartości dostępny jest dzięki przeżyciom emocjonalnym;

- Hartmann: to, co ważne w historii myśli, to powtarzalność problemów;

·         świadomość pierwotna uznana jest za akt uczuciowy

·         świadomość aksjologiczna jest związana z poznaniem myślowym;

- może się zdarzyć tak, iż będziemy reagować na jedne wartości, inne zaś pozostaną poza zasięgiem naszego odbioru. Warunkowane jest to zarówno przez indywidualne właściwości osoby, jak i cechy środowiska czy epoki.

 

Hierarchia wartości:

- wg Schelera:

·         wartości hedonistyczne – najniższy szczebel, doznania zmysłowe

·         wartości witalne – wartości utylitarne, wszystko, co dotyczy pomyślności i powodzenia

·         wartości duchowe – estetyczne, tzw. obiektywnego porządku prawnego, porządku niezależnego, wartości poznawcze

·         wartości religijne – opozycja święty-grzeszny, wartości osoby, w sferze uczuć odpowiadają im stany szczęścia i rozpaczy

- poznawać wartości można tylko w związku ze świadomością ich hierarchicznej struktury;

- Hartmann odrzuca pogląd Schelera uznający jedynie hierarchiczne zależności między wartościami. Twierdzi, iż na każdym poziomie sytuuje się wiele „równych sobie” wartości. Stawia tezę o  p r z e s t r z e n n y m  z o r i e n t o w a n i u  w a r t o ś c i;

- K. Wojtyła: „wartości duchowe, jakkolwiek obiektywnie wyższe, są poniekąd słabsze od wartości materialnych, niższych obiektywnie” (Elementarz etyczny);

- jedynie działanie harmonijnie powiązane z obiektywną hierarchią wartości może być etycznie dobre;

- Tischner: „Mądrość niejedno ma imię” (pluralizm racjonalizmów), „można sformułować zasady etyczne bez odwołania się do Boga i można kształtować moralność człowieka bez pomocy religii”

 

Osoba i jej znaczenie:

- w teorii Hartmanna wartości moralne są w sposób podwójny związane z osobami:

·         przysługują jedynie osobom lub aktom przez nie spełnianym

·         moralności możemy mówić wtedy, gdy określona postawa, czyn, akt dotyka bezpośrednio lub pośrednio innych osób;

- fundamentem etyki jest filozofia spotkania;

- Gogacz: „Zastąpiono świat natury celami. Znaczy to, że na miejsce prawdy o tym, czym coś jest, wprowadzono oceny, postulaty, zdania, cele.”

- afirmując znaczenie „ja” teoretycy wartości uzmysławiają, iż wszelkie wytwory kultury są zwróceniem się ku osobom;

- wszelki czyn etyczny wynika z interakcji między trzema czynnikami: najpierw trzeba  w i d z i e ć, następnie  c h c i e ć, wreszcie  m ó c:

·         funkcja wychowawcy sprowadzałaby się zatem do roli przewodnika, do roli tego, kto pokazuje określone wartości, a tym samym przyczynia się do spełnienia pierwszego warunku;

·         drugi należy przypisać młodemu człowiekowi, to od jego woli zależy, czy zechce poznane wartości urzeczywistnić;

·         na spełnienie trzeciego ani wychowawca, ani wychowanek nie mają bezpośredniego wpływu;

 

Pedagogiczne aspekty etyki wartości:

- emocjonalno-intelektualna percepcja:

·         wychowanie musi dążyć do równomiernego kształtowania analogicznych sfer umysłu,

·         nawet najmłodsze dzieci nie są przecież „puste” aksjologicznie, są wychowywane w rodzinie preferującej konkretne wartości i te właśnie przejmują od otoczenia,

·         Gogacz: „wychowanie intelektu ułatwia wychowanie całego człowieka”,

- hierarchiczne uporządkowanie:

·         pokazanie młodym ludziom określonego ładu aksjologicznego,

·         może wywierać wpływ na dokonywane wybory i podejmowane decyzje,

·         teoria wartości wyjaśnia, dlaczego bardziej ceniona jest prawdomówność, obiektywność, itd. niż wygoda, przyjemność czy też siła fizyczna,

- prymarna rola osoby poznającej i urzeczywistniającej wartości:

społeczeństwo pluralistyczne kreuje najdogodniejsze okoliczności dla wzrostu człowieka w każdym jego wymiarze,

 

***

Dzieło literackie może włączyć się w proces przeżywania wartości poprzez sam fakt swojego istnienia, umożliwiając rozpoznanie relacji, zależności między nimi.

R. 3 – Preferencje czytelnicze dzieci w wieku szkolnym.

 

O wyborach i sposobach lektury:

- w tym rozdziale przez trzy strony ciągnęły się tabele.

 

Między akceptacją tekstu a jakością czytania:

- w uczniowskim odbiorze poznanie emocjonalne wyraźnie górowało nad percepcją intelektualną;

- analizowane utwory (polecę po samych tytułach): Wakacje z duchami, Ten obcy, Kamienie na szaniec, Szatan z siódmej klasy, Kwiat kalafiora, Kłamczucha, Opium w rosole, Księga strachów, Pan Samochodzik i templariusze, Sposób na Alcybiadesa, Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, 

Hanna Ożogowska, Tajemnica zielonej pieczęci, Głowa na tranzystorach,

Walery Przyborowski, Szwedzi w Warszawie,

Tomek na wojennej ścieżce, Tomek wśród łowców głów,

Clive Staples Lewis, Lew, Czarownica i stara szafa, Podróż „Wędrowca do Świtu”, Książę Kaspian,

Katherine Paterson, Most do Terabithii.

 

 

Cz. II – Literatura i otwieranie perspektywy aksjologicznej:

- jeśli literatura ma włączać się w proces formowania osobowości, to nie może pomijać horyzontu oczekiwań potencjalnych odbiorców;

- wskazanie elementów utworu zwracających uwagę czytelnika domaga się równocześnie szerszego opisu możliwości ich perswazyjnego oddziaływania, należałoby się przyjrzeć przede wszystkim fabule wraz z inwencją tematyczną, konstrukcji bohatera, sposobowi prowadzenia narracji, stylowi wypowiedzi, kompozycji tekstów ;

- poprzez literackie kreacje pokazywać rozmaite płaszczyzny powiązani człowieka ze światem wartości, prezentować różnorakie obrazy etycznych możliwości;

- z wychowawczego punktu widzenia polonisty istotne jest i uniwersum wartości, i metody jego prezentacji poprzez tekst literacki;

- jeśli nauczyciel rekonstruując wychowawczy wymiar utworu wnikać będzie zarówno w strukturę tekstu literackiego, jak i sposób istnienia w niej wartości etycznych, wtedy być może cel wychowawczy przestanie kojarzyć się z natrętnym moralizatorstwem lub też dość upiorną publicystyką;

- między książkami adresowanymi do młodszych czytelników a przeznaczonymi dla młodzieży rysuje się zasadnicza różnica w sposobie ewokowania treści:

*  w pierwszej grupie powieści głównym miejscem skupienia wartości okazuje się fabuła, która spełnia zazwyczaj funkcję kompozycyjnej dominanty świata przedstawionego,

panuje w nich ład korespondujący z obiektywną hierarchią wartości,

szczególnie eksponowane miejsce zajmują prawda i dobro, naturalnym obiektem obserwacji są również wartości hedonistyczne i witalne (dalej są wymieniane przykłady takowych lektur, ich wypisywanie darowałem sobie),

* w tekstach dla młodzieży nie można wyeksplikować wartości wyłącznie na poziomie fabuły, bowiem w prezentację bardziej złożonych zależności między dobrami duchowymi zaangażowana jest cała struktura,

poprzez środki właściwe tekstowi literackiemu może następować w nim swoista sublimacja świata przestawionego na skutek odniesienia do sfery Sacrum.

 

R. 1 – Układ prosty – fabuła jako dominujące miejsce skupienia wartości.

Dobra podstawowe oraz ich usytuowanie wobec obiektywnej hierarchii wartości:

- J. Cieślikowski: „wychodząc z założenia, że wszystko, co dzieci wzięły od dorosłych, co dla nich dorośli stworzyli, co same wymyśliły i wreszcie, co dorośli dla nich napisali  n a j l e p s z e g o, służy przede wszystkim i w pierwszym rzędzie  z a b a w i e.

 

a) Wartości hedonistyczne i witalne:

- jako motywy funkcjonują w literaturze dla najmłodszych zdarzenia i przeżycia dotyczące jedzenia, stroju i wyglądu zewnętrznego, odpoczynku i wygody, połączone wspólnym odczuciem związanej z nimi przyjemności bądź niechęci;

- przyjemność wynikająca z noszenia atrakcyjnych strojów i dbałość o powierzchowność;

- przyjemności związane z wygodą, odpoczynkiem, zmysłowym kontaktem z przyrodą;

- zdarzenia prezentujące wartości witalne – z tą sferą aksjologiczną łączy się umiejętność znoszenia bólu, głodu, dbałość o siłę fizyczną;

- fabuła ukazywana jest jako ciąg zdarzeń wywoływanych przesłankami  hedonistycznymi bądź witalnymi;

- prezentacji sfery witalnej jest też podporządkowany opis wyglądu zewnętrznego.

! Wszędzie są podane przykłady, ale darowałem sobie ich wypisywanie...

 

b) Przygoda jako przyjemność:

- sprowadzenie funkcji przygody do poziomu wartości hedonistycznych (znika nuda)

- eksponowanie niezwykłych zdarzeń i „składanie” obietnicy przeżycia czegoś przyjemnego odbywa się na poziomie elementów metatekstowych: tytuły książek, rozdziałów – Skarb w Srebrnym Jeziorze, Wakacje z duchami, itp.

- działania bohaterów ukierunkowane są na przeżycie miłej przygody;

- zagadnienia związane z czasem – autorzy umieszczają akcję swoich opowieści w miesiącach wakacyjnych;

- wartości hedonistyczne są krótkotrwałe.

 

c) Relacja między wartościami:

- w powieściach sprowadzających wątek przygodowy do łączącego się z nim odczucia przyjemności, zauważyć można dwoisty stosunek do obiektywnej hierarchii wartości:

Niewiarygodne przygody Marka Piegusa i Wakacje z duchami implikują odbiór ludyczny. Zatrzymując uwagę na tym, co sprawia przyjemność, nie zamazują jednak zależności zachodzących między sferami wartości nie będącymi obiektem bezpośredniej obserwacji.

 

W trakcie lektury serii o Panu Samochodziku i Tomku Wilmowskim można zaobserwować, że to, co wyższe służy temu, co niższe. Przyjemność jest traktowana nie tylko jako wartość najmocniejsza, ale i najważniejsza.

 

Utwory Nienackiego, Szklarskiego, Maya ujawniają inny stosunek do wartości poznawczych niż przywołane powieści Bahdaja i Niziurskiego. Wiedza traktowana jest jako warunek umożliwiający uczestnictwo w zdarzeniach fabularnych.

 

Wewnętrzne zależności w sferze dóbr wyższych:

- w zestawie utworów autentycznie istniejących w obiegu czytelniczym młodszych czytelników, sporą grupę stanowią powieści obyczajowe. Ich fabuła zaś ukierunkowana jest na prezentację dóbr duchowych: zrozumienie istoty prawdomówności, odpowiedzialności, rzetelności, szlachetności, życzliwości, przyjaźni.

 

a) Prawda a wartości duchowe:

- poznanie prawdziwe umożliwia realizację wszelkich innych dóbr duchowych;

- ukazaniu relacji między prawdą a innymi wartościami duchowymi służy układ fabularny;

- dla procesu wprowadzenia dziecka w świat wartości znaczenie mają przede wszystkim te teksty, w których prawda nie jest dana z góry. Bohater poznaje ją stopniowo w toku rozwoju powieściowych zdarzeń, czego swoistym świadkiem staje się śledzący jego losy czytelnik (Ten obcy);

- kłopoty z rozpoznawaniem zależności między prawdą a całą sferą wartości duchowych ma większość bohaterów w powieściach dla młodych czytelników (Kłamczucha);

- prymarne znaczenie prawdy wobec sfery dóbr duchowych;

- funkcję dopełniającą wymowę fabuły pełnią też epizody – budują tło dla prezentowanych w utworze postaw, przekonań, wartości.

 

b) Uwarunkowania społeczne i poczucie rzeczywistości:

- relacje miedzy prawdą, kłamstwem a sferą wartości duchowych rozpatrywane są z reguły w perspektywie jednostkowej;

- Tajemnica zielonej pieczęci i Kłamczucha – sygnalizowanie na poziomie fabuły związków między uwarunkowaniami społecznymi a kształtem wartości (niedomówienia, stan wojenny, lata PRL-u);

- Opium w rosole – fabuła dokumentuje przekonanie o zależności zachodzącej między szacunkiem dla prawdy a poczuciem rzeczywistości;

- Musierowicz poprzez kreacje bohaterów oraz schemat fabularny eksponuje znaczenie wrażliwości na rzeczywistość, w swoisty sposób konkretyzuje stwierdzenie Tischnera: „Człowiek został rzucony w świat zarazem realny i idealny i jest odpowiedzialny za to, w jakim zakresie te dwa światy spotykają się ze sobą”.

 

c) Od emocji i intuicji do zintelektualizowanego obrazu wartości:

- uczucia są nosicielami wartości;

- konstrukcja literacka postaci – jednym z motywów współtworzących obraz bohatera są także jego przeżycia emocjonalne;

- Zenek Wójcik, Marcin Bigoszewski, Stefan Żórawiec, Gabriela Borejko, Kreska – bohaterowie zyskują świadomość wartości najpierw dzięki uczuciowemu zajęciu postawy wobec osób, sytuacji;

- obdarzeni pozarozumowym zmysłem moralnym bohaterowie uboczni prezentowani są jako postacie przykładające właściwą miarę do opisywanych wypadków;

- przeżycie emocjonalne stanowi formę poznania wartości poprzedzającą ich intelektualny ogląd.

 

d) O znaczeniu wspólnoty:

- w pracach Hatmanna, Schelera, Stróżewskiego, Tischnera, Wojtyły widoczna jest tendencja do uznania samoprojektowania i samospełnienia się osoby poprzez włączenie się w obręb całego świata wartości. Łączy ich przekonanie o związku etyki z otwartością na drugiego człowieka = znaczenie doświadczenia wspólnoty;

- dom to miejsce, gdzie w sposób naturalny odkrywa się sens istnienia, gdzie uczy się wspaniałomyślności wyrażającej się w akceptowaniu ludzi takimi, jakimi są;

- w perspektywie wychowawczej ważne jednak są jednak nie tyle bezpośrednie oceny, co prawdy wynikające z ukazywanych sytuacji fabularnych;

- dom jest jedynym autentycznym miejscem, w którym życie staje się nieustannym tworzeniem (Jeżycjada);

- codzienność w ujęciu Musierowicz jest nieustanną przyjemnością, mimo wykonywania prozaicznych czynności;

- szkoła ukazywana jest jako grupa mająca z natury rzeczy największą szansę pogłębienia i rozszerzania wartościotwórczego doświadczenia wspólnoty (Sposób na Alcybiadesa, Szatan z siódmej klasy):

·         obserwując układ zdarzeń, czytelnik może się przekonać, iż zadanie (dojrzewanie moralne, formowanie własnych możliwości w konkretnej wspólnocie) szkoła może spełnić wówczas, gdy tworzą ją ludzie – uczniowie i nauczyciele – potrafiący nawiązać kontakty osobowe;

·         uczniowie dostrzegają niezwykłość nauczycieli, a nauczyciele widzą niepowtarzalność uczniów;

·         w obu powieściach nauczyciele postępują sprawiedliwie, ale i zachowania uczniów cechują się rzetelnością;

·         wolność, swoboda, niezależność wtedy stają się cnotami, gdy urzeczywistniająca je osoba potrafi świadomie odpowiadać za nadawany im kształt – w przeciwnym razie wartości te nie służą człowiekowi ani grupie, w której żyje;

 

e) Komizm a aksjologia:

- odejście od usankcjonowanego tradycją obyczaju wzniosłego mówienia o dobrach aksjologicznych;

- komizm chroni przed patetycznością i rezonerstwem uczącym zamiast cnót raczej konwenansów;

- humor neutralizuje wzniosłość, stanowi obronę przed napuszeniem i górnolotnością.

 

R. 2 – Układ złożony – kreowanie obrazu wartości poprzez całokształt struktury tekstu

Patriotyzm jako problem aksjologiczny:

- z pojęciem ojczystego kraju ściśle łączy się szacunek dla świata wartości i ukierunkowanie działań na ich realizację;

- ojczyzna jest miejscem urzeczywistnienia różnorodnych dóbr – począwszy od hedonistycznych a skończywszy na najwyższych ideałach;

 

a) Historia i prawda o ludziach (Kamienie na szaniec):

-– obraz patriotycznych zachowań młodych...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl