ĆWICZENIA V – ZŁOŚĆ
- Funkcje przystosowawcze złości
-
- złość sygnalizuje o relacji jednostki ze środowiskiem
- funkcje regulacyjne zachowań interpersonalnych w trakcie socjalizacji (Oakley, Jenkins)
-
-
ZŁOŚĆ U NIEMOWLĄT
Laik nie będzie umiał odróżnić od siebie negatywnych emo tylko dzięki max lub affex
WCZESNY ROZWÓJ ZŁOŚCI
-
-
- Kokainowe dzieci – złoszczące się przy wygaszaniu reakcji warunkowanej
a 5mies różnicują slowa kierowane do nich w złości lub z emo pozytywnymi
efekt przeniesienia
ZŁOŚĆ U DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
- dalsza nauka koordynacji swoich celów z innymi celami
- pojawienie się umiejętności językowych stwarza nowe możliwości do wyrażania złości
- mała kontrola nad wyrażaniem złości
-
- wpływ rodziców na proces socjalizacji dziecka
(1) przypadkowe okazywanie wrogich interakcji w rodzinie
(2) trening emocjonalny – zw. z językiem
(3)
· zarówno w warunkach naturalnych jak i laboratoryjnych okazuje się, że negatywny afekt w kontekście interakcji rodzic-dziecko wiąże się ze słabymi wynikami dziecka
· umiejętność regulowania emocji jest dla dziecka w tym wieku elementem przygotowania do interakcji z rówieśnikami. Z drugiej strony sami rówieśnicy mogą wywoływać i socjalizować złość u dziecka
·
· negatywna socjalizacja powoduje że dziecko częściej reaguje złością i ma problemy w rozwiązywaniu problemów
·
-
-
- już dzieci 4letnie znają regóły okazywania złości i reagują n kontekst np. czy robią to w towarzystwie rówieśników czy rodziców
WIEK SZKOLNY
- znaczenie kontekstu rówieśniczego
· w wypadku wyrażania złości i smutku dzieci oczekują bardziej negatywnych reakcji rówieśników niż rodziców i donoszą, że w towarzystwie kolegów zwracają większą uwagę na reguły okazywania niż w obecności rodziców
· uczniowie wspominają o znacznie częstszym maskowaniu złości w porównaniu do innych emocji
· spostrzegają złość jako trudną do kontrolowania i stwierdzają u siebie mniejszą skuteczność w opanowywaniu złości niż w opanowywaniu smutku.
-
-
· - badania wykazują istnienie różnic indywidualnych w zdolnościach do radzenia sobie ze złością i sytuacjami prowokacji.
- istnieje wiele różnic indywidualnych w tym okresie
- istotne jest znaczenie temperamentu w złości