ZAŁOŻENIA KONSTRUKCYJNE PRZEKŁADNI ZĘBATEJ, Lotnictwo i Kosmonautyka WAT, semestr 3, Podstawy konstrukcji maszyn
Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}13.11.2015ZAŁOŻENIA KONSTRUKCYJNE PRZEKŁADNI ZĘBATEJCopyright © Mαrshall2004Kraków 2005Założenia Konstrukcyjne Przekładni Zębatej1. Opis Przekładni Zębatej1. Przekładnia o zębach prostych (zarysie ewolwentowym), uzębieniu zewnętrznym2. Przekładnia jest dwustopniowa zwykła.3.Całkowite przełożenie przekładni zębatej wynosi iC=14.4. Zakładam:Moc silnika P = 12 [kW]Prędkość obrotowa wału sprzęgłowego n1= 560Materiał na koła zębate: Stal 40HMUłożyskowanie wałów na łożyskach tocznychTrwałość przekładni – 20 000 godzinObliczenia Konstrukcyjne Przekładni Zębatej 1. Ustalam wartość przełożenia przekładni na poszczególnych stopniachZ założeń konstrukcyjnych wynika, że , a więc stosujemy tu przekładnię dwu stopniową. Zachowującwarunek współosiowości wału sprzęgłowego i wału głównego wynika, że odległość a1 pomiędzy wałami W1i W2 jestrówna odległości a2 (pomiędzy wałami W2i W3). Zakładając również jednakowe moduły na obu przełożeniachuzyskujemy jednakowe sumy zębów w tych przekładniach. Liczby zębów poszczególnych kół wyznaczamy,obliczając najmniejszą wspólną wielokrotną (NWW) dla sum liczników i mianowników poszczególnych przełożeń.dla:1/22http://gemini.net.pl/~marshall/pkm/reduktor/cz2/czesc2.htm13.11.2015ZAŁOŻENIA KONSTRUKCYJNE PRZEKŁADNI ZĘBATEJdla:2. Obliczam NWW(Najmniejszą Wspólną Wielokrotność)(NWW) =3. Liczba Zębów W Poszczególnych PrzełożeniachPrzyjmuję następujące ilości zębów:PRZEŁOŻENIE PIERWSZE1. Współczynnik pokrycia zębów Przyjmuję: 2. Współczynnik przeciążenia Zakładam, że silnik użyty w napędzie przekładni jest elektryczny a przekładnia pracuje ok. 8 h/ dobę. Przyjmuję (dla obrabiarek, suwnic i pomp tłokowych).3. Współczynnik nadwyżek dynamicznych Przyjmuję wstępnie wartość współczynnika nadwyżek dynamicznych 4. Obliczam wartość momentu obliczeniowego http://gemini.net.pl/~marshall/pkm/reduktor/cz2/czesc2.htm2/2213.11.2015ZAŁOŻENIA KONSTRUKCYJNE PRZEKŁADNI ZĘBATEJ5. Obliczam wartość modułu dla koła (dla stali 40HM)Zakładam:Przyjmuję wstępnie moduł uprzywilejowany 6. Obliczam prędkość obwodową.Do wstępnych obliczeń założyliśmy Zalecana chropowatość powierzchni uzębień: 7. Obliczam szerokość wieńca, które spełnia warunki (10; 6,3; 3,2).8. Obliczam wartość nacisków dopuszczalnychGdzie:http://gemini.net.pl/~marshall/pkm/reduktor/cz2/czesc2.htm3/2213.11.2015ZAŁOŻENIA KONSTRUKCYJNE PRZEKŁADNI ZĘBATEJ9. Obliczam siłę obliczeniową 10. Obliczam naprężenia stykowe kół w przełożeniu z warunku wytrzymałościowego na naciski powierzchniowe (wzórHertza)Gdzie:Dla kół współpracujących stalstal.Warunek:Warunek został spełniony dla Stali 40HM.PRZEŁOŻENIE DRUGIE1. Współczynnik pokrycia zębów Przyjmuję: http://gemini.net.pl/~marshall/pkm/reduktor/cz2/czesc2.htm4/2213.11.2015ZAŁOŻENIA KONSTRUKCYJNE PRZEKŁADNI ZĘBATEJ2. Współczynnik przeciążenia Zakładam, że silnik użyty w napędzie przekładni jest elektryczny a przekładnia pracuje ok. 8 h/dobę. Przyjmuję (dla obrabiarek, suwnic i pomp tłokowych).3. Współczynnik nadwyżek dynamicznych Przyjmuję wstępnie wartość współczynnika nadwyżek dynamicznych 4. Obliczam prędkość obrotową wału pośredniego 5. Obliczam wartość momentu obliczeniowego6. Obliczam wartość modułu dla koła (dla stali 40HM)Zakładam:http://gemini.net.pl/~marshall/pkm/reduktor/cz2/czesc2.htm5/22zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl kachorra.htw.pl