ZABAWY I GRY W GIMNASTYCE, GIMNASTYKA korekcyjna

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

ZABAWY  I  GRY  RUCHOWE

Z  ELEMENTAMI  KOREKTYWY

 

Zabawy  i  gry  ruchowe  są  bardzo  lubianą  przez  dzieci  formą  zajęć  ruchowych  i  dlatego  powinniśmy  często  je  stosować. Ich  wielorakie  znaczenie  oraz  wpływ  na  kształtowanie  rozwoju, nie  tylko  fizycznego  jest  ogólnie  znany. Oto  niektóre    korzyści  płynące  z  zastosowania  gier

i  zabaw  ruchowych:

-  wszechstronnie  oddziałują  na  ustrój, przyczyniają  się  do  podnoszenia   wydolności  wielu  układów  i  narządów  oraz  wszechstronnej  sprawności  fizycznej;

-  rozwijają  wszystkie  cechy  motoryki: siłę, szybkość, zręczność, wytrzymałość;

-  uczą  spostrzegawczości, rozwijają  pamięć  i  twórczą  wyobraźnię; 

-  kształtują  charakter  dziecka, ucząc  zgodnej  zabawy , odpowiedzialności

i  współdziałania  w  grupie;

-  usuwają  zmęczenie  i  znużenie  psychiczne, odprężają  fizycznie 

co  w  efekcie  prowadzi  do  harmonijnego  rozwoju  organizmu.

Szkoła  powinna  zapewnić  uczniom  jak  najkorzystniejsze  warunki  do  prawidłowego  rozwoju  fizycznego, wzmacniania  zdrowia  i  kształtowania  sprawności  motorycznej.

Nauczyciele  klas  początkowych  odgrywają  znaczącą  rolę  w  procesie  kształtowania  prawidłowych  sylwetek  swoich  wychowanków i dlatego  muszą  pamiętać, że ograniczenie  aktywności  ruchowej  jest  podstawową  przyczyną  częstego  występowania  wad  postawy.

              Prowadząc  zajęcia  ruchowe  z  dziećmi   powinniśmy  starać  się  wprowadzać  do  znanych , lubianych  zabaw  i  gier  ruchowych  elementy  korekcyjne.  Atrakcyjnym  uzupełnieniem  ćwiczeń  może  być  śpiew, muzyka  i  taniec. W  trakcie  zabaw  i  gier  należy  konsekwentnie  wymagać  przestrzegania  podanych  reguł, a  jednocześnie  tak  kierować  zabawą, aby  umożliwić  aktywny  w  niej  udział  wszystkim  dzieciom. Zabawa  ma  być bowiem  dla  dziecka  przyjemnością, a  nie  stresującym  przeżyciem , dlatego  nie  należy  zmuszać  dzieci  do  pełnienia  w  zabawie  ról, które  są  dla  nich  przykre. W  zabawach  i  grach  ruchowych  stosowanych  w  korekcji  wad  postawy  duże  znaczenie  ma  pozycja  początkowa, końcowa  i  sposób  poruszania  się.  Nauczyciel  musi   zwracać  uwagę  na  prawidłową  postawę dziecka. W pozycji  stojącej -plecy  proste, łopatki  ściągnięte, barki  cofnięte  i  opuszczone, brzuch  wciągnięty.  W  siadach  tułów  powinien  być  wyprostowany, głowa  w  przedłużeniu  tułowia  wyciągnięta  w  górę, wzrok  skierowany  przed  siebie, klatka  piersiowa  uwypuklona, łopatki  ściągnięte. Najkorzystniejszy  jest  siad  skrzyżny  z  ramionami  ułożonymi  w  skrzydełka  lub  z  dłońmi  opartymi  na  kolanach.

Oto  propozycje  znanych  zabaw i  gier  , które  wzbogacono  o  elementy  korekcyjne:

 

BEREK - ŚWIECZNIK

Wybrane  dziecko  zostaje  berkiem, a  pozostałe  biegają  po  sali. Berek  nie  może  dotknąć  dziecka, które  zatrzyma  się  i  przyjmie  postawę  skorygowaną  tzw. świecznik.

 

BEREK – SŁUPEK

Dzieci  poruszają  się  na  ślizgaczach/ kocykach/  w  siadzie  klęcznym.

Wyznaczony  przez  nauczyciela berek  stara  się  dotknąć  kogoś, aby  przekazać  mu  swoja  rolę. Uciekający, aby  uchronić  się  przed  schwytaniem  przyjmuje  pozycję  tzw. słupka – siad  korekcyjny  nieruchomy

/ ręce  w  pozycji  tzw. skrzydełek /

 

SŁOŃCE  ŚWIECI, DESZCZ  PADA

Na  hasło „ słońce  świeci”  dzieci  swobodnie  biegają  po  sali  i  wesoło  podskakują. Na  hasło „ deszcz  pada”  podbiegają  do  ściany  i  stoją  prosto mocno  przylegając  do  niej  pośladkami, piętami,  plecami  i  głową. Ręce  trzymają  wzdłuż  tułowia.

 

STARY  NIEDŹWIEDŹ  MOCNO  ŚPI

W  wersji  tej  dzieci  zamiast  maszerowania  jeżdżą  w  siadzie  klęcznym  na  ślizgaczach. Niedźwiedź  w  środku  koła  przyjmuje  pozycję  ukłonu  japońskiego.

 

GAPTUŚ

Dzieci  otrzymują  kolorowe  szarfy.  W  rytmie  muzyki  poruszają  się  po  sali.  Na przerwę  w  muzyce  każde  dziecko  siada  szybko /  siad  klęczny , skrzyżny -  do  ustalenia  przez  nauczyciela/ Kto  usiądzie  ostatni  lub  nie  przybierze  właściwej  pozycji  oddaje  szarfę. Wygrywają  te  dzieci, które  nie  utracą  swoich  szarf  w  ciągu  całej  zabawy.

 

MYSZKI  W  PUŁAPCE

Uczestników  zabawy  dzieli  się  na  dwa  równe  zespoły.  Pierwszy  zespół  ustawia  się  na  obwodzie  koła  w  siadzie  klęcznym  trzymając  się  za  ręce  uniesione  wysoko  do  góry. Drugi  zespół  znajduje  się  poza  kołem  w  pozycji  siadu  klęcznego  na  kocykach . Dzieci  znajdujące  się  na  kocykach  poza  kołem  ślizgają  się  po  sali , również  w  środku  koła.  Na  sygnał  nauczyciela   dzieci  siedzące  w  kole  opuszczają  ręce  i  zamykają  pułapkę. Złapane  w  środku  dzieci  otrzymują  punkty  karne. Po  kilku  powtórzeniach  następuje  zmiana  ról  zespołów. 

 

PAJĄK  I  MUCHY

Spośród  uczestników  zabawy  nauczyciel  wyznacza  pająka  i  oznacza  go  szarfą. Zajmuje  on  miejsce  w  wyznaczonej  w  rogu  sali „ sieci”. Pozostałe  dzieci  są   muchami i  biegają  po  sali  we  wspięciu  na  palcach  lub  w  innej  pozycji.  Na  hasło : pająk  wszystkie   muchy  przyjmują  określoną  wcześniej  pozycję /  siad  skrzyżny, siad  klęczny…/ i  pozostają  nieruchomo, bo  pająk  wychodzi  na  łowy.  Jeżeli mucha poruszy  się  lub  przyjmie  nieprawidłową  pozycję   pająk zabiera  ją  do  sieci, gdzie  siedzi  do  końca  zabawy.  Po  zmianie  pająka  złapane  muchy  wracają  do  zabawy.

 

OGONKI

Dzieci  jeżdżą  w  siadzie  klęcznym  na  kocykach.

Część  dzieci  wkłada  szarfy  za  gumki  od  spodenek. Na  hasło „polowanie”  pozostałe  dzieci  próbują  zdobyć  szarfy  czyli  ogonki.  Ten  kto  zbierze  najwięcej  ogonków  wygrywa.

 

KOTY  POD  PŁOTY

Dzieci  jako koty  czworakują  po  jednej  stronie  sali.  Na  środku  sali  w  poprzek  ustawione  są  ławeczki.  Na  sygnał  nauczyciela  koty  przechodzą  na  drugą  stronę  czołgając  się  pod  ławeczkami.  Po  pokonaniu  „płotu”  dzieci  spacerują  po  drugiej  stronie.

Dziecko  otyłe   lub  mało  sprawne może  przejść  przez  ławeczkę.

 

MURARZ  I  CEGŁY

Wybrane  dziecko  zostaje  murarzem poruszającym  się  tylko  wzdłuż  narysowanej  linii. Dzieci – cegły stają  pod  ścianą. Na  hasło  nauczyciela  starają  się  przebiec  w  przeciwny  koniec  sali  tak,  aby  nie  zostać  dotkniętym  przez   murarza.  Dotknięte  dzieci  siadają  na  linii  w  siadzie  skrzyżnym, z  plecami  wyprostowanymi  i  rękoma  opartymi  na  kolanach  tworząc tzw. mur. Murarz kontroluje  czy  mur  jest  prosty  i  poprawia  dzieci  nieprawidłowo  siedzące.

 

CZATY   NA  CZWORAKACH

W  wersji  korekcyjnej  sposobem  poruszania  może  być  czworakowanie , ślizgi  na  kocykach   lub  podpór  tyłem.

Dzieci  stoją  w  szeregu  na  linii  startu. Przed  nimi, w  odległości  kilkunastu  metrów, znajduje  się  czatujący. Gdy   jest  on  odwrócony  tyłem  do  uczestników  zabawy, wówczas  mogą  oni  zbliżać  się  do  niego. Gdy  zwróci  się  do  nich  przodem, powinni  zatrzymać  się  i  stanąć  w  bezruchu. Kto  się  poruszy  wraca  na  linię  startu.  Wygrywa  dziecko, które  najszybciej  dotrze  do   czatującego.

 

 

DZIEŃ  I  NOC     

Dwa  szeregi  ustawione  są  tyłem   do  siebie  na  środku  sali. Jeden  szereg  to  dzień, a  drugi –noc. Linie  mety  znajdują  się  na  końcach  sali. Nauczyciel  na  wyrywki  wywołuje  dzień lub  noc- wywołany  szereg  łapie  uciekających

/  noc  przemieszcza  się  na  miejsce   dnia  i  odwrotnie/

Zespół, który  pierwszy  to  zrobi  i  przyjmie  pozycję  skorygowaną  otrzymuje  punkt /  można  przyjmować  różne  pozycje  wyjściowe,  np.  biegnąc, skacząc  jak  „żabki”,  w  podporze  tyłem  /

 

NIEDŹWIEDZIE  DO  GROTY

Dzieci  w  pozycji  na  czworakach  chodzą  po  sali.  Na  hasło ”niedźwiedzie  do  groty” udają  się  do  groty  oznaczonej  skakankami  i  siadają  w  siadzie  skrzyżnym  skorygowanym .  Po  wyjściu  z  groty  zabawa  toczy  się  dalej.

 

OBRONA  TWIERDZY

Dzieci  leżą  przodem  na  obwodzie  koła. W  środku  koła  jest  ustawiony  kręgiel / pachołek/ - „ twierdza” Jedno  dziecko  wchodzi  do  koła  i  stając  przy  kręglu  jest   obrońcą  twierdzy. Na  sygnał  nauczyciela  /  włączenie  stopera/dzieci  leżące  na  obwodzie  koła  toczą  piłkę  między  sobą  i  w  dogodnym  momencie  starają  się  strącić  kręgiel. Obrońca  twierdzy   może  zatrzymać  piłkę  nogami, odbić ją  lub  złapać. Po  strąceniu  kręgla  lub  po  upływie  ustalonego  czasu   następuje  zmiana   obrońcy.

 

 

MINUTA

Na  sygnał  nauczyciela  dzieci  maszerują  na  palcach  po  sali  zachowując  ciszę.  W  czasie  marszu  starają  się  określić czas 1  minuty. W  chwili, gdy  uznają, że  okres  1  minuty  upłynął  wykonują  siad  skrzyżny  z  plecami  prostymi  i  rękami  na  kolanach. Wygrywa  to  dziecko, które  będzie  najbliższe  prawdy.

 

 

INICJATOR  RUCHU

Uczestnicy  zabawy  siedzą  w  siadzie  skrzyżnym  w  pozycji  skorygowanej  na  obwodzie  koła. Jedno  dziecko  wychodzi  na  zewnątrz  koła  i  odwraca  się  tyłem  do  uczestników. Spośród  siedzących  nauczyciel  wyznacza  jedno  dziecko, które  zapoczątkuje  ruch, pozostali  naśladują  ruchy  inicjatora.

Po  rozpoczęciu  zabawy  wraca  dziecko  będące  na  zewnątrz  koła. Jego  zadaniem  jest  odnalezienie  inicjatora, który  co  jakiś  czas  zmienia  rodzaj  ruchu.  Po  odgadnięciu / 3  próby/  zmiana.

 

 

 

WYGANIANIE  KUREK  Z  OGRÓDKA

Dzieci  podzielone  na  2  zespoły. Każdy  zespół  ma  tę  samą  liczbę  woreczków. Na  sygnał  należy  przerzucić  woreczki  na  stronę  przeciwnika  palcami  stóp.  Wygrywa  zespół, który  ma  mniej  woreczków  na  swoim  polu.

 

 

PIŁKA  GONI  PIŁKĘ

Dzieci  siedzą  w  kole , w  siadzie  skrzyżnym/ ręce  z  tyłu, łopatki  ściągnięte/

Dwoje  dowolnych  dzieci  trzyma  za  plecami  po  jednej  piłce.

Na  hasło  nauczyciela  piłki  są  przekazywane  z  rąk  do  rąk  tj.  piłka  goni  drugą  piłkę. Jeśli  uda  się  dogonić  piłkę, zabawa  zaczyna  się  od  początku  ale  w  przeciwnym  kierunku.

 

PIŁKA  NOŻNA  KOREKCYJNA

Zasady  gry  takie  jak  w  piłce  nożnej. Zawodnicy  poruszają  się  jak  pająki,

a  bramkarze  w  siadzie  klęcznym  na  ślizgaczach/ piłka  powinna  być  miękka/

 

 

 

BIBLIOGRAFIA:

1.     R. Trześniowski:  Gry  i  zabawy  ruchowe, WSiP, Warszawa  1995

2.     M. Bondarowicz:  Zabawy  w  grach  sportowych, WSiP, Warszawa  1995

3.     S. Owczarek, M. Bondarowicz : Zabawy  i  gry  ruchowe  w  gimnastyce  korekcyjnej, WSiP, Warszawa 1997

 

 

 

 

Opracowała:

Ilona  Łukosz

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl