1. "Wesołe kotki", "wesołe pieski" - Dorosły proponuje: Będziesz pieskiem. Pokaż jak chodzi piesek. Jeżeli dziecko nie zaczyna chodzić na czworakach, dorosły pokazuje i skłania dziecko do naśladowania. Są dwa pieski, pieski chodzą, biegają, jedzą na niby z miski, wchodzą do budy. Warto tę zabawę przeprowadzić także w wersji "Wesołe kotki", wcielając się w rolę małego kotka.
2. "Zanieś misiowi wodę" - Dorosły sadza misia w odległym rogu pokoju. Dziecko stoi np. przy drzwiach. Dorosły wręcza dziecku kubek z napełnioną wodą(mniej niż połowa kubka), mówiąc dziecku: Zanieś misiowi. On chce pic. Nie wylej ani kropelki. Jeżeli dziecku się uda, dorosły cieszy się i zachęca do powtórzenia. -trudniejsze wersje: więcej wody w kubeczku, dłuższe odcinki drogi do przebycia przez dziecko.
3. "Lepienie z masy solnej lub plasteliny bułki, placka, rogalika dla lalki lub misia" - Dorosły sadza misia lub lalkę na krzesełku i mówi: Miś/lalka jest głodny(a). Bardzo chciał(a)by coś zjeść. Masz masę solną, zrób mu/jej coś do jedzenia.
4. "Rysunek pod dyktando" - Dorosły siedzi przy stole, przed nim leży kartka z bloku i kredki. Zwraca się do dziecka: Narysuję ciebie. Opowiadaj jaki jesteś, a ja będę rysować. Dziecko nazywa i pokazuje włosy, nos, oczy , usta. Powstają dwa wizerunki: dziecko tworzy go słowami, dorosły rysuje go kredkami. Potem zmiana ról.
5. "Jest sukienka, dorysuj, to ma być dziewczynka. Są spodnie, dorysuj, to ma być chłopiec".
6. Rozpoznaję kolory i nazywam je.
ldorosły kładzie przed dzieckiem kilka przedmiotów np. w brązowym kolorze. W trakcie oglądania przez dziecko trzeba dokładnie podkreślić do czego one służą i jak się nazywają. Ważne żeby określenie koloru pojawiło się kilka razy.lltrzeba zgromadzić przed dzieckiem kilka przedmiotów np. w kolorze różowym al. niekoniecznie w tym samym odcieniu. Dwa lub trzy dorosły rozmieszcza tak, aby dziecko mogło je z łatwością dostrzec. Jeden kładzie przed dzieckiem i oświadcza: to jest różowe...szukaj i pokaż różowe...ll"szukaj różowego" dziecko zamyka oczy, dorosły rozmieszcza różowe przedmioty i proponuje: otwórz i oczy i przynieś mi coś różowego..llzmiana ról-dorosły zamyka oczy...ll"budujemy kolorowe wieże" na podłodze ;leży wiele kolorowych drewnianych klocków. Dorosły proponuje: zbudujemy taaką wysoką wieże, najpierw ja zbuduję, potem Ty. Moja wieża będzie zielona, podawaj mi zielone klocki. lTeraz dziecko próbuje zbudować wieże, mówi w jakim kolorze...dorosły może pomylić się i podać klocek w innym kolorze i jeśli dziecko to zauważy, dorosły śmiejąc się zamieni klocek na właściwy, jeśli zaś nie zauważy dorosły mówi zdziwiony: twoja wieża ma być czerwona Aten klocek nie jest czerwony.
l"mieszam farby i zmieniają się kolory" lDorosły zaprasza dziecko do malowania i ustalają wspólnie że malują łąkę. Nie mają jednak zielonej farby. Dorosły pokazuje dziecku, że można stworzyć zielony kolor biorąc do pojemniczka trochę żółtej farby i odrobinę niebieskiej.
7. Interesuję się liczeniem.
I zabawy zawarte w naszym temacie to mianowicie:
1)domki( zabawa polegająca na tym, ze trzeba każdy trójkąt dopasować to kwadratu i stworzyć z niego domek. Dziecko musi policzyć figury i później domki, które powstały.
2) Zabawa w sklep ( kupując misia płacimy jednym klockiem, kupując dwie rzeczy płacimy dwoma klockami.
3) Kwiatki i motylki (dziecko musi policzyć kwiatki i motylki i do każdego jednego kwiatka dopasować jednego motylka)