ZAGADNIENIA DO KOLOKWIUM Z PRZEDMIOTU PODSTAWY WIEDZY O ROZWOJU BIOPSYCHICZNYM CZLOWIEKA, biomedyczne podstawy

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

 

ZAGADNIENIA DO KOLOKWIUM Z PRZEDMIOTU PODSTAWY WIEDZY O ROZWOJU BIOPSYCHICZNYM CZŁOWIEKA

1.       Ogólna charakterystyka wczesnego, średniego, późnego dzieciństwa oraz adolescencji (m.in. ramy czasowe, zadania rozwojowe):

Okres

Ramy czasowe

Zadania rozwojowe

Wczesne dzieciństwo

0-3 r. ż

2 fazy:

·         Wiek niemowlęcy (1r. ż.)

o        Faza noworodka

·         Wiek poniemowlęcy (2-3 r. ż)

Uczenie się chodzenia;

Uczenie się mówienia;

Uczenie się przyjmowania stałego pokarmu;

Uczenie się kontroli nad wydalaniem;

Nabywanie gotowości do czytania;

Tworzenie pojęć i uczenie się mowy do opisu rzeczywistości społecznej i fizycznej;

Uczenie się rozróżniania płci i skromności seksualnej (uczenie wstydliwości- założenie stroju kąpielowego kilkuletniemu dziecku);

Średnie dzieciństwo

4-6 r. ż

Rozwijanie postaw wobec grup społecznych oraz instytucji;

Osiąganie niezależności osobistej;

Rozwijanie świadomości, moralności i skali wartości;

Rozwijanie pojęć potocznych przydatnych w życiu codziennym;

Rozwijanie potrzebnych umiejętności czytania, pisania i liczenia;

uczenie się przebywania z rówieśnikami;

Uczenie się właściwych ról męskich i żeńskich;

Wytwarzanie zdrowych postaw wobec samego siebie i wzrastającego organizmu;

Uczenie się sprawności fizycznej potrzebnych w codziennych potrzebach;

 

Późne dzieciństwo

7-10/12 r. ż

Wejście w grupę rówieśniczą i znalezienie w niej swojego miejsca;

Opanowanie czynności czytania i pisania;

Opanowanie umiejętności potrzebnych do nabywania i organizowania wiedzy oraz do posługiwania się nią w różnych sytuacjach;

Wzbogacanie i uporządkowanie posiadanej wiedzy o świecie i o sobie samym, zarówno pod względem opisowym, jak: warunkującym i normatywnym;

Rozwijanie postaw wobec grup i instytucji społecznych;

Osiąganie autonomii osobistej;

adolescencja

10-20 r. ż.

Rozwijanie ideologii (sieci wartości i systemów etycznego zachowania);

Przygotowanie do kariery zawodowej (niezależności ekonomicznej);

Przygotowanie do małżeństwa i życia w rodzinie;

Osiąganie niezależności uczuciowej od rodziców i innych osób dorosłych;

Osiąganie nowych, bardziej dojrzałych więzi z rówieśnikami obojga płci;

ukształtowanie roli męskiej lub żeńskiej (akceptacja swojego wyglądu i skutecznie posługiwanie się własnym ciałem);

 

 

 

2.       Poród – kryteria prawidłowego porodu, wskazania do cesarskiego cięcia, skala Apgar:

 

Kryteria prawidłowego porodu:

-          Po 38 tygodniu od momentu zapłodnienia

-          Prawidłowe ułożenie dziecka

Wcześniactwo: dzieci urodzone przed 37 tyg.

zazwyczaj z małą wagą urodzeniową

Wcześniaki mają problemy z oddychaniem, kontrolą temperatury ciała, przyjmowaniem pokarmów

Dziecko przychodzi na świat siłami natury albo poprzez cesarskie cięcie.

Jakie są wskazania do cesarskiego cięcia?

 

Czynniki patogenne w trakcie porodu:

1.Przedłużająca się akcja porodowa

2. Podawanie środków toksycznych

3. Zły stan higieniczny sali szpitalnej

4. Nieoczekiwane komplikacje (owinięcie pępowiny, złe ułożenie dziecka, kondycja matki; zanik akcji porodowej)

5. Porody kleszczowe

 

Dziecko po porodzie oceniane jest za pomocą skali Apgar

Funkcje poddawane ocenie:

1.Oddychanie

2. Zabarwienie powłok skórnych

3.Napięcie mięśniowe

4. Częstość uderzeń serca

5. Reakcja na ból

Max.10 pkt.  Poniżej 4 punktów: stan krytyczny, 7-8 (stan zmęczenia porodem). Dzieci poniżej 6 punktów: grupa ryzyka z psychologicznego punktu widzenia (często dzieci matek zaniedbujących się w czasie ciąży, wcześniacze,  z niską masą urodzeniową)

 

3.       Charakterystyka fazy noworodka:

 

Charakterystyka fazy noworodka (Harwas-Napierała, Trempała):

1.       Przeciętna waga – 3,37 kg, mierzy 51,2cm

2.       Proporcje ciała: duża głowa z małą częścią twarzową; długi tułów i krótkie kończyny

3.       Duży udział tkanki chrzęstnej w układzie kostnym (ciemiączko duże: włóknisto-chrzęstne połączenie spojenia kośćca czaszki)

4.       Przewaga zginaczy nad prostownikami

5.       Przewaga procesów anabolicznych

6.       Naturalny rytm aktywności :

·         Noworodek głęboko śpi ok.8-9 h/doba (regularny oddech, zamknięte, nieporuszające się oczy)

·         Sen lekki (również około 8-9 h/doba)

·         Drzemka: oczy otwarte ale nieprzytomne

·         Bierne czuwanie (ok.2-3h) otwarte, przytomne oczy z uwagą skupioną na bodźcach

·         Aktywne czuwanie (1-4 h) oczy otwarte, wysoki poziom aktywności

·         Krzyk i płacz (od 1-4 godzin na dobę)

·         Stan czuwania pojawia się mniej więcej raz na

·         3-4 godziny, sen głęboki następuje co 50-60 minut

·         Ważne by dbać o naturalny rytm aktywności.

·         Noworodki śpią 16-18 godzin na dobę, niemowlęta 13-14

7.       Noworodek przyjmuje postawę leżącą asymetryczną (leżąc na plecach dziecko odwraca głowę w jedną stronę, a jego kończyny ułożone są asymetrycznie czyli wyprostowane po stronie w którą zwrócona jest głowa, przykurczone po przeciwnej)

8.       Odruchy noworodka:

·         Odruch Babińskiego (unoszenie dużego palca przy pociąganiu ręką/palcem od pięty do palców dziecka). Zastępuje go odruch podeszwowy;

·         Odruch toniczno-szyjny (wraz z odwróceniem głowy wyprostowują się kończyny po tej samej stronie ciała, kurczą po przeciwnej);

·         Odruch Moro (obejmowania)- Polega na unoszeniu kończyn i przyciąganiu do ciała w geście obejmowania. Pojawia się jako reakcja na nagły dźwięk, utratę oparcia dla głowy. Dziecko prostuje ręce i nogi, wygina plecy w łuk, następnie wykonuje ruch obejmowania do klatki piersiowej;

 

4.       Odruchy przystosowawcze dzieci; zdolności sensoryczne (wzrok, słuch, węch, smak):

 

ZDOLNOŚCI SENSORYCZNE NOWORODKA

Ø       Do 3 miesiąca życia widzi przedmioty znajdujące się w odległości ok. 20 cm.

Ø       Akomodacja wzroku i ostrość widzenia są ograniczone; reaguje na intensywność światła

Ø       Wolą patrzeć na twarz osoby mówiącej, uśmiechniętej

Ø       W 3 miesiącu życia odróżniają 4 podstawowe barwy

Ø       Wolą patrzeć na przedmioty wzorzyste niż gładkie, z silnymi konturami

Ø       Dziecko najpierw skupia się na brzegach przedmiotu, dopiero później na środku

Ø       Widzenie stereoskopowo-binokularne pojawia się w 3 miesiącu życia, ale w pełni rozwija ok.15 miesiąca

Ø       Zjawisko habituacji (przyzwyczajania się)

·         Słuch:

Preferuje głos matki, odwraca się w kierunku dźwięku, preferuje głos wysoki nie niski, dźwięki czyste; nie słyszy szeptu. Od początku kształtuje się słuch fonemowy

·         Węch:

poznaje zapach mleka matki, odwraca się od źródeł nieprzyjemnych zapachów

·         Smak:

Rozróżnia smaki: gorzki, słodki, słony, kwaśny, ale preferuje słodki

·         Percepcja ma charakter intermodalny (dzieci widzą świat różnymi zmysłami)

 

5.       Okres niemowlęcy – rozwój motoryczny, postawy ciała, lokomocji, chwytu i manipulacji:

 

OKRES NIEMOWLĘCY (od 2 miesiąca)

-          Zwiększa się masa dziecka, podwaja waga, wzrost jest większy o 50%

-          Do 6 miesiąca faza bierności, powyżej 6 m-ca faza ekspansji (uczy się panowania nad światem, swoim ciałem)

 

ZMIANY W ZAKRESIE KRZYWIZN KRĘGOSŁUPA:

-          Z pierwotnej kifozy przebiegającej przez całą długość kręgosłupa około 3-4 miesiąca wyodrębnia się kifoza szyjna, około 9-12 miesiąca lordoza lędźwiowa

-          Od 6 miesiąca do 3 roku życia wyżynają się zęby

 

ROZWÓJ MOTORYCZNY:

•          Ściśle związany z dojrzewaniem układu nerwowego

•          W tej fazie życia jest jednym z najbardziej widocznych przejawów dojrzewania biologicznego organizmu

•          Dlatego określamy go mianem rozwoju psychoruchowego

 

3 prawa (kierunki) rozwoju ruchowego:

a)       Kierunek cefalokaudalny (rozwój następuje od części głowowej, następnie rozwija się część tułowiowa czyli np.ruchy rąk i tułowia, na samym końcu część nożna)

b)       proksymodystalny (zmiany postępują w kierunku od osi podłużnej ciała na boki)

c)       Łokciowo-promieniowy (w osi poprzecznej zmiany postępują od 5 palca do kciuka)

 

Rozwój postawy ciała:

•          3 miesiąc (podniesione do pozycji pionowej potrafi sztywno trzymać głowę)

•          5 miesiąc (podciągnięte, posadzone siedzi)

•          8 miesiąc (samodzielnie siedzi)

•          10 miesiąc (stoi trzymając się podparcia)

 

Rozwój lokomocji (przemieszczania się):

•          3 miesiąc (obrót z pozycji leżącej z pleców na bok)

•          5 miesiąc (obrót z pozycji leżącej z brzucha na plecy)

•          6 miesiąc (z pleców na brzuch)

•          8 miesiąc (samodzielnie siedzi i pełza)

•          10-11 miesiąc (raczkowanie)

•          ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl