Zarządzanie instytucjami kredytowymi – Wykłady
Wykład 1
Literatura:
lZarządzanie bankiem komercyjnym, lA. Gospodarowicz, PWE, Warszawa 2000,
Literatura dodatkowa:
1. Bankowość. Zagadnienia podstawowe,
M. Iwanicz -Drozdowska, W. Jaworski, Z. Zawadzka,
Poltext, Warszawa 2006,
2. Bankowość. Podręcznik akademicki.
W. Jaworski, Z. Zawadzka, Poltext, Warszawa 2002,
3. Ocena działalności instytucji finansowych,
M. Marcinkowska, Difin, Warszawa 2007.
Zajęcia /egzamin
· wykłady /ćwiczenia są obowiązkowe,
· warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń,
· termin egzaminu –do ustalenia, po ostatnim wykładzie,
· forma egzaminu -test wielokrotnego wyboru, składający się z 30 pytań + zadanie,
· zakres materiału na egzamin:
wykłady,
materiały wskazane na wykładach do samodzielnego opracowania.
Tematyka wykładów
· Istota zarządzania instytucjami kredytowymi –proces i funkcje zarządzania, rodzaje instytucji kredytowych.
· Funkcjonowanie instytucji kredytowej a model współczesnego banku –struktura organizacyjna.
· Zarządzanie aktywami i pasywami instytucji kredytowej,
· Zarządzanie kapitałem własnym –definicja, rola oraz koszt kapitału własnego.
· Zarządzanie płynnością i wypłacalnością banku.
· Sprawozdania finansowe banku (instytucji kredytowej) –bilans, rachunek zysków i strat, analiza wskaźnikowa.
· Zarządzanie ryzykiem bankowym –rodzaje ryzyka bankowego.
· Ustalanie polityki i planowanie działalności instytucji kredytowych –strategia banku.
· Sprzedaż produktów bankowych –struktura sieci sprzedażowej, kanały dystrybucji usług bankowych.
· Zarządzanie jakością w instytucji kredytowej.
· Techniki menedżerskie w bankowości – benchmarking, outsourcing, kalkulacja dochodowości klientów, kalkulacja ceny produktów i usług bankowych,
Instytucje finansowe
Obszary gospodarki:
· realna (rzeczowa);
· finansowa (kreowanie i ruch strumieni pieniężnych oraz ich ekwiwalentów).
· Instytucje finansowe to pośrednicy finansowi, między podmiotami posiadającymi nadwyżki pieniężne a podmiotami dążącymi do pozyskania obcych środków pieniężnych.
· Rynek finansowy –miejsce zawierania i rozliczania transakcji pieniężnych i kapitałowych,
Podmioty rynku finansowego
· Podmioty nadwyżkowe.
· Podmioty deficytowe.
· Pośrednicy finansowi – transformacja oszczędności w pożyczki oraz parametryzacja transakcji finansowych w zakresie czasu trwania umowy, waluty, rodzaju stopy procentowej.
· Instytucje finansowe to: banki, zakłady ubezpieczeń, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne, domy maklerskie itd..
Cechy instytucji finansowej
· Działanie (o wysokim stopniu ryzyka) związane z zapewnieniem bezpieczeństwa środków powierzonych przez klientów oraz efektywne ich wykorzystanie.
· Instytucja zaufania publicznego –funkcjonowanie instytucji nadzoru nad rynkiem finansowym (rynkowe, instytucjonalne)
Instytucje kredytowe
· Szczególny rodzaj instytucji finansowych, prowadzących działalność kredytową.
· Konieczność regulacji instytucji kredytowych argumentowana:
zapewnieniem bezpieczeństwa i solidności systemu finansowego (związek między kryzysem sektora finansowego a stabilnością gospodarki narodowej);
koniecznością ochrony depozytariuszy (depozytariusz nie posiada efektywnych narzędzi oceny Banku).
Pojęcie instytucji kredytowej
art.4 ust. 1 pkt 17 Prawo bankowe*
Podmiot mający swoją siedzibę na terytorium jednego z Państw
Członkowskich, lecz poza granicami Polski, prowadzący we własnym
imieniu i na własny rachunek, na podstawie stosownego zezwolenia
działalność w zakresie przyjmowania depozytów lub innych środków
powierzonych pod jakimkolwiek tytułem zwrotnym, w zakresie
udzielania kredytów lub wydawania pieniądza elektronicznego.
Pojęcie instytucji kredytowej
Zgodnie z Dyrektywą 2006/48/WE - nie ma żadnych ograniczeń
terytorialnych wewnątrz UE. Zatem instytucją kredytową jest także
podmiot prowadzący działalność gospodarczą z siedzibą w Polsce,
Uregulowania prawne w zakresie funkcjonowania instytucji kredytowych
Przepisy unijne w zakresie działalności instytucji kredytowych na terenie UE oparte są na dwóch podstawowych zasadach:
· Zasada jednolitej licencji bankowej - pozwala na prowadzenie działalności na obszarze innych państw członkowskich na podstawie licencji wydanej przez organ nadzorujący państwa macierzystego. W Polsce jest to Komisja Nadzoru Finansowego.
· Zasada nadzoru państwa macierzystego - zapewnia instytucje kredytową w Polsce, która otworzy swój oddział poza granicami, że będzie ona podlegała uregulowaniom nadzoru w Polsce. Tak będzie również w przypadku innych krajów, będą one podlegały pod regulacje prawne w swoim kraju macierzystym.
Zakres regulacji
· Licencjonowanie działalności bankowej (metoda koncesji, metoda normatywna),
· Ograniczenie możliwości swobodnego dysponowania akcjami podmiotów finansowych –uzależnienie od zgody organu nadzoru nabycia pakietu akcji 5%, 10%, 20%, 25%, 33%, 50%, 66% i 75%,
· Ograniczenie podejmowanego ryzyka –limit koncentracji wierzytelności oznaczający, że bank ma obowiązek zgłaszać do KNF kredyt przekraczający 10% funduszy własnych banku, przy czym ich suma nie może przekroczyć 800% funduszy własnych,
· Ograniczenia rodzaju wykonywanych czynności (listy zastawne, kredyty, gwarancje),
· Utworzenie systemu gwarantowania depozytów,
· Wprowadzenie transparentnych zasad rachunkowości –zwiększenie dyscypliny rynkowej (tzw. prywatnego monitoringu),
· Instytucje nadzorcze,
Rodzaje instytucji kredytowych
· Banki komercyjne (upoważnione na podstawie zezwolenia do wykonywania czynności bankowych (sensu stricto), obciążających ryzykiem środki powierzone pod jakimkolwiek tytułem zwrotnym),
· Banki specjalne, np. hipoteczne, inwestycyjne,
· Banki spółdzielcze (banki lokalne, regionalne),
· SKOK –instytucje drobnego kredytu, oparte na solidarnej odpowiedzialności materialnej kredytobiorców poprzez ich wkłady członkowskie,
(kasy Schulzego, Reiffeisena w Niemczech, kasy Stefczyka w Polsce),
· Instytucje parabankowe, agencje kredytowe (ich rozwój może przyczyniać się do niestabilności rynków finansowych),
Cechy instytucji kredytowych
· Złożoność –instytucja kredytowa prowadzi wiele różnych, odmiennych działalności, które uzupełniają się wzajemnie,
· Przeprowadzanie operacji o wysokim stopniu ryzyka,
· Bezpośredni obrót gotówką –najbardziej płynnym towarem na rynku,
· Odpowiedzialność finansowa (materialna),
· Wysoki stopień uzależnienia od otoczenia makroekonomicznego –zmiany koniunkturalne, inflacja, ogólny poziom zaufania do sektora finansowego,
· Relatywnie niski poziom kapitałów własnych w relacji do sumy bilansowej,
Funkcje instytucji kredytowych
· koncentracja kapitałów,
· transformacja pieniądza w czasie,
· realizację rozliczeń finansowych,
Tendencje na rynku pośredników finansowych:
· większa dostępność i lepsza efektywność rynków finansowych,
· rozwój instytucji parabankowych,
Zarządzanie instytucją kredytową
· Zarządzanie –podejmowanie określonych działań w zakresie realizacji wyznaczonych celów,
· zarządzanie jest procesem składającym się z: planowania, organizowania, motywowania oraz kontrolowania, które służą realizacji celu, poprzez decyzje zarządcze (o charakterze wew. i zew.),
· aby zoptymalizować sposób zarządzania instytucją finansową trzeba określić jej cele,
· cele polityki bankowej są formułowane poprzez określenie:
lWyniku finansowego –zysku banku,llRodzaju czynności bankowych, które będą realizowane,llRodzaju czynności bankowych, które nie będą realizowane,llWzrostu obrotów banku (sumy bilansowej),llMaksymalizacji wartości akcji banku,l
· celem banku musi być bezwzględnie zachowanie bezpieczeństwa prowadzonej działalności,
· BEZPIECZEŃSTWO to warunek niezależny, który organy instytucji kredytowej muszą realizować,
ZASADA BANKOWA: Zapewnienie bezpieczeństwa przy dążeniu do zysku.
Bezpieczeństwo w działalności bankowej to zapewnienie:
lLegalności –naruszenie może spowodować cofnięcie zezwolenia na działalność bankową lub inne konsekwencje prawno –reputacyjne.lLegalność to zgodność z przepisami prawa, normami ostrożnościowymi ustalonymi przez nadzór bankowy, np. fachowość zarządzania bankiem, poziom kapitału własnego, wskaźnik wypłacalności,
lPłynności –oznaczająca możliwość zapewnienia bieżącego pokrywania zobowiązań wobec depozytariuszy oraz potencjalnych kredytobiorców, zapewnienie płynności strukturalnej, a więc przyszłego bezpieczeństwa,llSolidności –czyli niedopuszczenie do powstania podejrzeń co do braku wiarygodności banku, gdyż grozi to wycofaniem wkładów, a w konsekwencji bankructwem, publikowanie sprawozdań finansowych (dobrych),lOsiągnięcie zysku
· ma na celu zaspokojenie określonych oczekiwań właścicieli oraz organizacji,
· jest priorytetowym celem banku,
· przeznaczenie zysku:
wypłata dywidendy,
powiększenie kapitału własnego,
· regularna wypłata dywidendy -„polityka stałych dywidend”, jak również powiększanie kapitału własnego świadczy o wiarygodności banku,
· „trafne” prognozy zwiększają wiarygodność banku -wielkość planowanego zysku ustalana jest na okres 1 roku,
przychody banku:
· pobierane opłaty i prowizje z tytułu udzielonych pożyczek i kredytów,
· opłaty z tytułu prowadzonych operacji międzybankowych,
· opłaty za prowadzenie określonych czynności bankowych, np. konta,
koszty banku:
· wypłacone odsetki od depozytów,
· koszty wynagrodzeń dla pracowników,
· koszty ogólne,
· podatki,
· straty z tytułu nie spłaconych kredytów,
Jak osiągnąć zysk w działalności kredytowej?
· Umiejętnie zarządzać źródłami przychodów oraz optymalizować koszty,
· Zarządzać aktywami w sposób przynoszący najwyższy poziom dochodów,
· Umiejętnie zarządzać portfelem kredytowym,
· Zmieniać strukturę pasywów na rzecz mniej kosztownych depozytów (odsetki + obowiązkowa rezerwa),
· Dbać o wiarygodność,
Rozwój czynności bankowych
· Rodzaje usług oraz produktów bankowych,
· Nie wystarczy wdrożyć usługę lub wprowadzić produkt na rynek, trzeba na bieżąco analizować jego rentowność,
· Nie ilość oferowanych produktów, a ich jakość decyduje o sukcesie banku,
· Rentowność produktów należy rozpatrywać w dłuższym okresie czasu,
Kierunki działania instytucji kredytowych
· Specjalizacja regionalna -SKOK –i, banki spółdzielcze, warunkiem bezwzględnym jest zdywersyfikowana grupa klientów,
· Specjalizacja według form czynności –np. banki hipoteczne, banki inwestycyjne,
· Specjalizacja według rodzaju klientów –pozwala na większą fachowość obsługi, a także na standaryzowanie usług, co powoduje zmniejszenie kosztów,
· oddziały detaliczne,
· ...