Zasady zaliczania ćwiczeń z chemii(1), Geologia, chemia

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Zasady zaliczania ćwiczeń z chemii

 

lDo ćwiczeń z chemii przystąpić mogą wyłącznie osoby, które zaliczyły część teoretyczną z tego przedmiotu.llPracownia obejmuje zajęcia wprowadzające oraz pięć zajęć praktycznych.llNa pracowni chemicznej obowiązuje fartuch ochronny.llStudent zobowiązany jest do aktywnego uczestnictwa we wszystkich zajęciach praktycznych.llW przypadku nieobecność musi on przedłożyć prowadzącemu zajęcia, aktualne zwolnienie lekarskie a zaległe ćwiczenia odrobić w ustalonym terminie.llW przypadku jednej nieusprawiedliwionej nieobecności nastąpi skreślenie z listy studentów odrabiających ćwiczenia z chemii.llMaksymalna ilość punktów, którą można uzyskać za sprawozdanie wynosi 6 punktów a za wejściówkę wynosi 4 punkty.llSumaryczna ilość punktów wymagana do zaliczenia nie może być niższa niż 25 punktów.llJako forma zaliczenia przewidziane jest kolokwium końcowe, które odbędzie się po zakończeniu ćwiczeń.llNa ocenę końcową z ćwiczeń składać się będzie ocena z części praktycznej (sprawozdania) i teoretycznej (tzw. wejściówki) oraz wyniki z kolokwium końcowego.llKolokwium poprawkowe odbędzie się w pierwszym terminie egzaminu z chemii.llZabrania się korzystania z telefonów komórkowych w pracowni chemicznej.l

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zakres obowiązującego materiału z chemii dla Studentów I roku Geologii UW

 

Ćwiczenie 1

§             omówienie regulaminu pracownie chemicznej, zasady BHP

§             zadania rachunkowe

§             zasady pisania sprawozdań

§             doświadczenia wstępne

Ćwiczenia 2

§             stała i stopień dysocjacji (prawo rozcieńczeń Ostwalda)

§             szybkość reakcji chemicznych

§             wykładniki stężeń jonów wodorowych (pH)

§             roztwory buforowe, pojemność buforowa

§             reakcje utleniania i redukcji

§             właściwości helowców

Ćwiczenia 3

§             stała i stopień dysocjacji (prawo rozcieńczeń Ostwalda)

§             wykładniki stężeń jonów wodorowych (pH)

§             hydroliza soli

§             związki koordynacyjne – budowa, właściwości

§             iloczyn rozpuszczalności, rozpuszczalność

§             właściwości wodoru

Ćwiczenie 4 – litowce, berylowce, borowce, węglowce (otrzymywanie sodu, glinu, ołowiu). Ogólne właściwości pierwiastków:

§             promień atomu, promień jonu

§             elektroujemność

§             energia jonizacji

§             występowanie w przyrodzie

§             związki z tlenem i wodorem

§             polimorfizm, izomorfizm

Ćwiczenie 5 – azotowce, tlenowce, fluorowce (otrzymywanie amoniaku, tlenu, siarki, chloru). Ogólne właściwości pierwiastków:

§             promień atomu, promień jonu

§             elektroujemność

§             energia jonizacji

§             występowanie w przyrodzie

§             związki z tlenem i wodorem

§             polimorfizm, izomorfizm

Ćwiczenie 6 – pierwiastki bloku d – ogólne właściwości (otrzymywanie chromu, manganu, miedzi, cynku). Ogólne właściwości pierwiastków:

§             promień atomu, promień jonu

§             elektroujemność

§             energia jonizacji

§             występowanie w przyrodzie

§             związki z tlenem i wodorem

§             polimorfizm, izomorfizm

 

 

Pisemne sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń powinno być sporządzone w czytelnej i estetycznej formie na arkuszu A-4. Powinno zawierać imię i nazwisko autora, numer grupy ćwiczeniowej, datę oraz tytuł i numer ćwiczenia.

Zadania treningowe dla Studentów I roku Geologii

 

1.      Sporządzono 0,2 molowy roztwór słabego elektrolitu o wzorze AB i stopniu dysocjacji 0,15%. Oblicz stężenie powstałych w roztworze jonów A+.

2.      Na zobojętnienie 1 cm3 roztworu kwasu azotowego (V) zużywa się 20 mg NaOH. Oblicz stężenie molowe tego kwasu.

3.      Do 250 g 18% roztworu NaCl dodano 110 g wody. Oblicz stężenie procentowe otrzymanego roztworu.

4.      Z 300 g 20% roztworu odparowano 100 g rozpuszczalnika. Oblicz stężenie procentowe końcowego roztworu.

5.      Do 100 cm3 0,1 molowego roztworu wodorotlenku sodu dodano 900 cm3 wody. Czy pH wzrosło czy zmalało i o ile?

6.      Wodny roztwór HF zawiera 0,4 mola F‾ i 1,2 mola niezdysocjowanego HF. Oblicz stopień dysocjacji.

7.      Jakie jest pH NaOH o stężeniu 0,001 mol/dm3?

8.      Oblicz pH kwasu siarkowego Cm = 0,16 mol/l.

9.      pH roztworu kwasu mrówkowo o stężeniu 0,25 mol/l wynosi 2,18. Oblicz stopień dysocjacji tego kwasu.

10.  Do 500 ml 0,2 molowego roztworu HCl dodano 250 ml 10% NOH (d = 1,109 g/cm3). Oblicz pH roztworu po zmieszaniu.

11.  10 ml 10% HCl o gęstości d = 1,0474 kg/l rozcieńczono wodą do objętości 750 ml. Oblicz pH roztworu.

12.  Zmieszano 150 cm3 0,02 mol/dm3 CaCl2 i 50 cm3 0,01 mol/dm3 Na2CO3. Czy wytrąci się osad CaCO3? (KSO = 4,8*10-9)

13    Oblicz procentową zawartość żelaza w:

a)      magnetycie (Fe3O4)

b)     hematycie (Fe2O3)

c)      syderycie (FeCO3)

Która z rud jest najbogatsza w żelazo?

14    Zbilansuj niedokończone równania reakcji w postaci cząsteczkowej. Napisz reakcje połówkowe w postaci jonowej. W razie potrzeby wprowadź jony H+, OH‾ a także H2O lub inne.

a)     

b)    

c)     

d)    

e)     

f)      

g)    

h)    

i)      

15    Napisz wzory następujących związków:

a)      metafosforan (III) talu (I)

b)     węglik glinu

c)      ortoarsenina (V) wapnia

d)     nadtlenek baru

e)      chromian (VI) baru

f)       heksahydroksoantymonian (V) sodu

g)     hydroksodiaminamiedzian (I)

h)     heksafluoroglinian (III) sodu

i)       heksacyjanożelazian (II) żelaza (II) i potasu

j)       tetraazotanoboran (III) sodu

16    Podaj nazwy następujących związków:

a)     

b)    

c)     

d)    

e)     

f)      

g)    

h)    

i)      

j)      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konsultacje z chemii:

dr Dorota Wolicka                                          środa 1200 - 1400

dr Marek Gola                                                        czwartek 1000 - 1200

dr Luiza Galbarczyk-Gąsiorowska              ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl