Zbiórki Skrzatowe (plan i pomysły)
. Zabawy skrzatowe (10-15 min.)
Współzawodnictwo czy współpraca?
Ania: 'Druhno a moja mamusia złamała wczoraj nogę na nartach!'
Kasia: ~ moja babcia wczoraj złamała rączkę i nóżkę!!!'
Józia (i to już mój wymysł): 'A moja mamusia i tatuś to łamią sobie głowę prawie codziennie!'
Dzieci w wieku skrzatowym bardzo chcą być najlepsze i to we wszystkim, nic więc dziwnego, że na jednej ze zbiórek rozpoczęły taką rozmowę. Skrzat chce być zawsze pierwszy i najlepszy.
Wydawałoby się, że skrzaty powinny być szczęśliwe bawiąc się w gry zawierające element konkurencji. Nic bardziej mylącego!!! Kiedy ktoś wygrywa ktoś inny musi przegrać, co oznacza w gromadce skrzatowej łzy, niezadowolenie i wielki zawód.
W rozdziale zamieszczam kilka przykładów gier i zabaw kooperacyjnych. Zabawy te pozbawione są elementu konkurencji (stawiania na to, że w zabawie będzie zwycięzca i pokonany) a zawierają elementy, które nauczą dzieci współpracy i zadowolenia ze wspólnej zabawy w gronie przyjaciół.
Współzawodnictwo pozostawimy zuchom i harcerkom mając nadzieję, że będą umiały współpracować ze sobą w ramach szóstek czy zastępów jednocześnie konkurując o pierwsze miejsce w gromadzie czy drużynie.
Przykłady innych gier i zabaw kooperacyjnych dla skrzatów lub innych grup wiekowych
możecie znaleźć w książce Terry Orlick: 'Cooperative sports and games book'.
Oto nasze propozycje. Większość gier i zabaw w izbie można zastosować na dworze lub
po niewielkich zmianach dostosować do tematu zbiórki.
Niektóre gry wymagają wyboru jednego dziecka z grupy_Do wyliczania możemy użyć praktycznie każdy rytmiczny wierszyk. Oto przykłady wyliczanek, które mogą wam w tym pomóc:
1. Ttąf. trąf Misia, Bella.
Misia, Kasia, Kan., Fa., Cela,
Misia A., Misia B.,
Misia, Kasia, Kon., Fa., Ce. (imiona dziewczynek)
Dzieci stoją w kole z wyciągniętymi do przodu dłońmi (tak jak do witania się). Dłonie są zwinięte w piąstki. Drużynowa prawą dłonią zwiniętą w piąstkę dotyka z góry rąk dzieci w rytm rymu. Na kogo wypadnie "Ce" chowa ostatnio dotkniętą rękę za siebie, kto schowa obie ręce do tyłu odpada z wyliczanki.
2. Entliczek, pentliczek, zielony stoliczek,
Na kogo wypadnie, na tego bęc!
Drużynowa odlicza wskakując na poszczególne dzieci palcem. Ostatnie odpada z wyliczanki.
Gry i zabawy w izbie
Lepienie bałwana w sali guziczki zimowe.
Sala powinna być pozbawiona sprzętów, może być korytarz w szkole lub sala gimnastyczna. Dzieci tworzą koło trzymając się za ręce. Koło posuwa się w jednym kierunku, w taki sposób, że cały czas styka się (plecami) w jednym miejscu ze ścianą. Po okrążeniu sali można zacząć toczyć następną kulę z utrudnieniem: dzieci schwycą się w kole skrzyżowanymi rękami. Trzecią 'kulę' mogą 'ulepić' trzymając się za kolana czy kostki. Po "ulepieniu" każdą kulę gromadka przenosi i ustawia, jedną na drugiej.
Pół serduszka (guziczek dowolny. Walentynki).
Wycinamy z czerwonego papieru serduszka i rozcinamy je wzdłuż osi symetrii. Na obu częściach przylepiamy taki sam obrazek. Dzieci skaczą po sali w rytm muzyki i kiedy muzyka milknie muszą szybko znaleźć swego partnera. Zabawę można powtórzyć kilka razy pamiętając o wymianie połówek serduszka między dziećmi.
Balansowanie plażowej piłki pomiędzy głowami dwojga dzieci, w rytmie muzyki.
Balonik (guziczek "Pajacyk").
Dzieci trzymają się w kole za rączki i podchodzą wszystkie do środka koła. Następnie powtarzając z drużynową podany wierszyk cofają się -koło rośnie. Na zakończenie balon -koło pęka i dzieci puszczając ręce 'upadają' na podłogę. Zabawę można prowadzić z użyciem spadochronu.
'Baloniku nasz malutki,
rośnij duży, okrąglutki.
Balon rośnie że aż strach,
Przebrał miarę, no i trach! t!'
Mucha
Dzieci w kole trzymają się za ręce, drużynowa w środku. Podchodzą do środka koła,
ściskając drużynową i śpiewają:
"Wchodzi mucha na ścianę, na ścianę, na ścianę
W chodzi mucha na ścianę, na ścianę, bęc!"
Wracając do tylu zmieniają wierszyk:
"Schodzi mucha ze ściany, ze ściany, ze ściany,
Schodzi mucha ze ściany, ze ściany, bęc!"
Karuzela (guziczek "Pajacyk").
Zabawę można prowadzić z użyciem spadochronu.
Piosenka nagrana jest na taśmie 'Skrzatowe guziczki', dostępnej w naszej składnicy.
'Chłopcy, dziewczęta, dalej śpieszmy się.
Karuzela czeka, wzywa nas z daleka.
Starsi już poszli, młodsi jeszcze nie.
(do tej pory dzieci wysuwają na zmianę nogi do przodu, dotykając podłogi palcami, trzymają się za ręce tworząc koło) (wszyscy w kole podskakują, od # powtarzamy 2x) (Dzieci podskakując posuwają się w prawo, a za drugim razem w lewo).
#Hej hopsa sa
Jak ona szybko mknie.
Hej dalej, dalej do zabawy.. spieszmy się.
Ciuciubabka
Dzieci stoją w kole. Jedno z dzieci stoi z zawiązanymi oczami w środku, drużynowa przy
nim. Drużynowa zaczyna obracać dziecko wkoło jego osi, inne dzieci odpowiadają drużynowej.
(Dr.): Babaciu, babciu naczym stoisz?
(Skrz.): Na beczce!
(Dr.): A co w tej beczce?
(Skrz.): Kwas!
(wszyscy): Babciu, babciu -ganiaj nas!
Tutaj wszyscy zaczynają unikać "babci", a ona stara się kogoś złapać.
Flet (dzwonek) - czarodziej (guziczek "Halloween" samolot itp .)
Zabawa polega na tym, że dzieci biegają po sali w rytm muzyki i naśladują na przykład lot samolotu. Na dźwięk fletu (dzwonka) stają nieruchomo i cicho (jest to dobry sposób na opanowanie rozbawionej i zbyt głośnej gromadki).
Śmieszne kosteczki (guziczek "Piesek")
Dzieci bawią się parami. Zabawa polega na tym, że drużynowa prosi dzieci aby np: dotknęły łokci drugiego dziecka swoimi łokciami, kolan kolanami, czy ucha uchem. Starsze dzieci mogą czasami wykonać drugie połączenie nie puszczając pierwszego. Uwaga, można się naprawdę zasupłać!
Uścisk misia (guziczek "Miś").
Dzieci obejmują się rękoma w parach i ściskają się tak długo jak długo starczy im powietrza do mruczenia jak miś. Gdy skończy im się powietrze szukają sobie nowego "misia" i zabawa się powtarza.
Aerobik -Ruch i ćwiczenia w rytm muzyki.
O czym mówi muzyka (guziczek "Muzykant"). opowiadanie o tym co słyszeli harcerze czy odkrywcy Ameryki kiedy odkryli nowy lad).
Wybieramy jeden z dysków z serii "Nature quesf'. Dyski te zawierają nagranie głosów z natury, po którym następuje nagranie muzyczne. Dzieci leżą z zamkniętymi oczyma na podłodze i drużynowa opowiada spokojnym głosem co słyszą i co odczuwają. W ten sposób rozbudza wyobraźnię dzieci. Gdy rozpoczyna się ma granie muzyczne dzieci wstają i słuchając w dalszym ciągu co opowiada drużynowa rozpoczynają taniec kaczuszek w wodzie, indiański taniec czy wędrówkę wilków przez las.
Wspólne kolorowanie lub wyklejanie (każdy guziczek) dużego rysunku czy kształtu przez wszystkie skrzaty w gromadce.
Grzybki (guziczek "Jesień", "Pani Wiosna") -gra zręcznościowa.
Dzieci siadają po dwoje w siadzie płaskim stykając się plecami. Splatają z tyłu ręce ugięte w łokciach i na dany znak starają się wstać tak aby nie puścić rąk. Zabawę można utrudnić: cała gromadka siada w kole plecami do środka, splata ręce i stara się powstać.
Zabawa piórkiem (guziczek "Ptaszek") -gra zręcznościowa.
Zabawa polega na jak najdłuższym utrzymaniu piórka w powietrzu. Można dmuchać, poruszać powietrze rękoma itp., ale nie wolno dotknąć piórka. Skrzaty mogą bawić się w 2-4 osobowych grupach lub całą gromadką. Zmieniając nieco zasady możemy do gry wykorzystać balonik.
Król Lul
Wybranego króla sadzamy na krześle, reszta dzieci naradza się co będą pokazywać. Gdy są gotowe stają przed królem i mówią:
Dzień dobry ci królu Lulu!
król: Dzień dobry wam dzieci kmieci!
Gdzeście byli?
dzieci: W lesie.
król: A coście robili?
Dzieci pokazują co robiły a król chodzi pomiędzy nimi i ma odgadnąć jaką czynność
naśladują.
Jeżeli nie zgadnie siada z powrotem na krześle a pozostałe skrzaty wymyślają nową zagadkę. Jeżeli król odgadnie skrzaty otaczają go kołem i trzymając się za ręce krążą wokół króla i powtarzają:
Tatuś daje jeść,
Mama daje pić,
a ty królu idź już, idź!
Dzieci zatrzymują się i król wybiera swego następcę. Zabawa powtarza się przed nowym
królem.
Stary niedźwiedź mocno śpi
Dziecko "niedźwiedź" siedzi w środku koła i udaje, że śpi. Pozostali tworzą koło i podają
sobie ręce, posuwając się w kole śpiewają lub mówią:
Stary niedźwiedź mocno śpi, (przykucają)
(cicho) stary niedźwiedź mocno śpi. (przykucają)
My się go boimy, na palcach chodzimy
Jak się zbudzi to nas zje, (przykucają)
Jak się zbudzi to nas zje. (przykucają)
Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,
Druga godzina niedźwiedź chrapie,
(głosno) Trzecia godzina niedźwiedź łapie!!! (rozbiegają się po sali)
"Niedźwiedź" goni inne skrzaty -dziecko schwytane, czy dotknięte przez "niedźwiedzia" wchodzi do koła i zabawa się powtarza.
"Mało nas do pieczenia chleba"
Dwoje dzieci stoi w kole utworzonym przez resztę gromadki i trzymają się za ręce.
Dzieci w obu kołach zaczynają się posuwać w przeciwnych kierunkach i śpiewają:
Mało nas, mało nas do pieczenia chleba,
Tylko nam, tylko nam Ciebie tu potrzeba!
Teraz dziecko ze środka wybiera jednego skrzata z zewnętrznego koła i zabawa się powtarza. Kiedy mamy zbyt dużo dzieci w środkowym kole możemy zabawę zakończyć lub toczyć ją dalej zmieniając rymowankę:
Dużo nas, dużo nas do pieczenia chleba,
Tylko nam, tylko nam Ciebie tu nie trzeba.
Dzieci kolejno odchodzą do zewnętrznego koła.
"Ojciec Wergiliusz"
Zabawa w kole. Dzieci śpiewają:
Ojciec Wergiliusz uczył dzieci swoje,
a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje.
Hejże dzieci hejże ha, hejże ha, hejże ha.
Róbcie wszystko to co ja, to co ja!
Tutaj pokazujemy jakąś czynność, którą wszystkie dzieci w kole będą się starały powtórzyć.
Słowo "ja" można zastąpić imieniem któregoś dziecka (wybiera drużynowa) i wtedy to dziecko wymyśla co inni będą pokazywać, zabawę kończy oryginalny rym i drużynowa.
"Uciekaj myszko do dziury..."
Zabawa w kole. Ucząc dzieci tej zabawy musimy wytłumaczyć im dokładnie (i pokazać) na czym ona polega. Dzieci stoją w kole trzymając się za ręce, na zewnątrz koła stoi "kot", w środku koła jest "myszka". Dzieci w kole podnoszą ręce tworząc "bramę" lub opuszczające i "brama" się zamyka. Przez ten otwór wpuszczają one "kota" lub "myszkę", mogą też zamknąć drogę i uniemożliwić ucieczkę lub pogoń. Gdy "myszka" jest złapana wybieramy nowe dzieci i zabawa się powtarza. Kiedy dzieci dobrze grę poznają możemy mieć dwie pary dzieci jednocześnie. Dzieci bawiąc się w tą grę są bardzo zajęte toczącą się akcją, stąd sugerowałabym, aby nauczyć je słów piosenki zanim tę zabawę wprowadzimy w całości.
A oto słowa:
Uciekaj myszko do dziury,
Niech cię nie złapie kot Bury,
bo jak cię nie złapie kot Bury,
To cię obedrze ze skóry.
"Chodzi lisek koło drogi"
Zabawa w kole. Dzieci siedzą po turecku tak, żeby ich kolana stykały się. Jedno z dzieci
chodzi na zewnątrz koła, inni mówią:
Chodzi lisek koło drogi,
Nie ma płaszcza, jest ubogi.
Kogo łapką przyodzieje
Ten się nawet nie spodzieje!
Teraz chodzący dotyka głowy jednego ze skrzatów i zaczyna uciekać, biegnąc po obwodzie koła. Siedzący skrzat podrywa się i stara się "lisa" złapać. "Lis" biegnie do miejsca ("mieszkania") skrzata i siada w jego miejsce. Skrzat staje się nowym lisem i zabawa toczy się dalej. Jeżeli skrzat dogoni i złapie "lisa" może wrócić na swoje miejsce a lis szuka kogoś innego komu zechce zająć dom. Zabawa toczy się dalej.
Proszę zwrócić uwagę aby nic nie wystawało na zewnątrz koła (ręce) i aby nie było w pobliżu żadnych przedmiotów, o które biegnące dziecko mogłoby się rozbić.
"Gąski, gąski do domu..."
Jeden skrzat. "pasterka" (z drużynową do podpowiadania pytań) stoi przy ścianie, dwoje dzieci w środku sali -"wilki", reszta gromadki -"gąski" (z przyboczną do podpowiadania) pod przeciwległą ścianą.
Pasterka: Gąski, gąski do domu!
Gąski: Boimy się!
Pasterka: A czego!
Gąski: Wilka złego!
Pasterka: ...