.-.■•■ ■.-'/•
edagogika specjalna
dla pracowników
socjalnych
Pod redakcją
Danuty M. Piekut-Brodzkiej i Jadwigi Kuczyńskiej-Kwapisz
j /t)..:,'..v'; i::-': •■••,.(.-■ '■
:;>• ■■.■i,;.'A:-.' ■■. ■•' ■
Warszawa 2004 Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
KOMITET REDAKCYJNY WYDAWNICTWA APS
Przewodnicząca — Ewa Lewandowska Tarasiuk Członkowie — Witold Dobrołowicz
— Danuta Gielarowska
— Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
— Jadwiga Kuczyńska- Kwapisz
— Irena Pospiszyl Sekretarz - Renata Malecka
f* 31 ł
Opiniował
Prof. dr bab. Andrzej Giryński
% % i
Redaktor Jidita Kobos
Projekt okładki Danuta Czudek-Puchalska
ISBN 83-89600-00-5
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka Filia Warszawa Praga-Poludnie
10009711
© Copyright by
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa 2004
Wydawnictwo APS, ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa, tel.824-36-85, fax 658-11-18 Arkuszy drukarskich 13,5. Druk ukończono w marcu 2004 r. Zamówienie nr 521/2003 Drukarnia Oficyny Wydawniczej PW, ul. Kopińska 12/16, 02-321 Warszawa, tel. 660-40-26
- ■ ; SPIS TREŚCI '■' •-■ ^
Słowo wstępne ....................................................... 5
Część I. Wprowadzenie
Danuta M. Piekut-Brodzka. Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej niezbędna w pracy socjalnej................................................ 8
Ewa M. Kulesza, Barbara Marcinkowska. Definicje, skala i dynamika zjawiska niepełnej sprawności............................................... 15
Tomasz Gradziński. Rehabilitacja — wyjaśnienia ogólne..................... 22
Część II. Pedagogika osób niepełnosprawnych umysłowo
Radosław }. Piotrowicz, Ewa Wapiennik. Niepełnosprawność umysłowa — definicje, etiologia, klasyfikacje ......................................... 30
Radosław J. Piotrowicz, Ewa Wapiennik. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością umysłową ............................................... 39
Joanna Głodkowska. Specyfika kontaktu z osobami niepełnosprawnymi umysłowo 50
Joanna Głodkowska. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością umysłową ...... 60
Radosław J. Piotrowicz, Ewa Wapiennik. Kształcenie oraz specjalistyczne placówki świadczące pomoc na rzecz osób z niepełnosprawnością umysłową i ich rodzin 73
Część III. Pedagogika osób słabo widzących i niewidomych
Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz. Istotne problemy tyflopedagogiki.............. 88
Dysfunkcja narządu wzroku, przyczyny utraty lub znacznego jego uszkodze-
nia
Wpływ braku wzroku na sytuację życiową osób niewidomych i słabo widzących .................................................... 90
Specyfika kontaktu z osobą niewidomą i słabo widzącą ................. 91
Rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących ..................... 95
Możliwości zawodowe osób niewidomych i słabo widzących ............. 97
Kształcenie osób niewidomych i słabo widzących oraz specjalistyczne placówki świadczące pomoc tym osobom i ich rodzinom ................... 99
Część IV. Pedagogika osób niesłyszących i słabo słyszących
Urszula Eckert. Istota wady słuchu i jej przyczyny ........................ 104
Ewa Kulczycka. Wpływ braku lub zaburzeń słuchu na sytuację życiową osób dotkniętych tą dysfunkcją oraz na sytuację ich rodzin ..................... 107
Katarzyna Wereszka. Specyfika kontaktu z osobami o różnym stopniu uszkodzenia słuchu..................................................... 111
Anna Prożych. Istota, zasady, metody terapii osób o różnym stopniu uszkodzenia słuchu ....................................................... 114
Katarzyna Bieńkowska-Robak. Kształcenie osób z wadą słuchu oraz specjalistyczne placówki udzielające wsparcia tym osobom i ich rodzinom............. 117
Część V. Pedagogika dzieci przewlekle chorych i z uszkodzonym narządem ruchu Barbara Pasamonik. Pojęcie dziecka przewlekle chorego oraz klasyfikacja uszkodzeń narządu ruchu............................................. 122
Agnieszka Konieczna. Wpływ choroby przewlekłej oraz zmian w narządzie ruchu
na funkcjonowanie dziecka........................................ 129
Magdalena Loska. Leczenie, wychowanie i kształcenie dzieci przewlekle chorych oraz z uszkodzonym narządem ruchu ............................... 155
Część VI. Opieka nad dzieckiem osieroconym
Ewa Tomasik. Sieroctwo społeczne — pojęcie i przyczyny................... 168
Ewa Drozd. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym 173
Część VII. Nieprzystosowanie społeczne (niedostosowanie społeczne)
Lesław Pytka. Nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży .............. 182
Elżbieta Domarecka-Malinowska. Profilaktyka niedostosowania społecznego i resocjalizacja w środowisku otwartym .................................. 194
Kazimierz Pospiszyl. Systemy i modele oddziaływań resocjalizacyjnych (próba
przeglądu) .................................................... 201
Danuta M. Piekut-Brodzka. Pomoc postpenitencjarna ...................... 208
'V; ■:.•■.•■■■:>!-..•.■.■•., ■ ■•-■/:. ■■■■•..■■.:. i . .• .■■■•.■■.- .-i •.:/;>:,■'.■;>■. ■:..•'.',-■'■■/ ' .'..-';"...■--. ■■ .■" .
•/ '-ii.
...