ZPP, Psychologia, psychologia stosowana I, psychologia ogólna - procesy poznawcze, złożone procesy poznawcze

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

1. Świadomość

 

Świadomość – zdawanie sobie sprawy przez osobę z własnego istnienia, doznań spostrzeżeń.

Odmienne stany świadomości ( ASC )

SEN – naturalne powracające doświadczenie, podczas którego normalna świadomość zostaje zawieszona.

Sen hipnagogiczny – występuje  podczas pierwszych 5 minut snu, obejmuje doświadczenie łagodnego spadania lub unoszenia się, szarpnięcie senne. Łatwo obudzić kogoś, nie wie, że spał.

Druga faza snu – iglice snu ( częstotliwość 12 – 14 Hz ), zespół K. Śpiący odprężony, można łatwo obudzić. Wie że spał. Trwa ok. 20 min.

Trzecie i czwarta faza snu –mózg emituje fale delta, częstotliwość 1 – 2 Hz, spada tętno, temp. ciała, nie tak łatwo obudzić, głęboki sen, wszystkie wskaźniki osiągają najniższy poziom.

REM – około godziny po zaśnięciu – faza szybkich ruchów gałek ocznych -  wyraźna aktywność mózgu , MARZENIA SENNE, tętno i oddech szybsze i nieregularne, genitalia oznaki pobudzenia. W fazie snu rem mięśnie rozluźnione, nie reagują, sparaliżowane, ale mózg aktywny !

Każdy cykl trwa ok. 90 min – i występuje po 4-5 razy w ciągu nocy.

Niemowlęta – więcej fazy REM.

Nadrabianie fazy REM – zwiększenie ilości fazy snu REM po nocy pozbawionej tej fazy.

Niedobór snu wpływa na procesy natury poznawczej, emocjonalnej i fizycznej, a dłuższa deprywacja snu – głębokie zmiany psychiczne , halucynacje, obawa, lęk, paranoja. Niedobór snu oddziałuje na uwagę, nastrój i jakość wykonywanych zadań.

Sen oprócz regeneracjo organizmu ma także znaczenie w utrwalaniu się w pamięci treści związanych przynajmniej z niektórymi rodzajami uczenia się!

Korzyść ewolucyjna snu – pozbawiał on ludzi okazji do potencjalnego zagrożenia w ciągu nocy.

Marzenia senne nie pojawiają się wyłącznie w fazie REM, ale te, które w niej występują łatwiej zapamiętać ( 78% ), są barwne i żywe, naładowane emocjonalnie i fabularne. W fazie NREM ciężej zapamiętać  ( 14 % )oraz są mniej ładne  ;D

Marzenia senne mają związek z wydarzeniami w ciągu dnia.

Freud – treść marzenia sennego pochodzi z nieświadomości, „ królewska droga do nieświadomości”, sny umożliwiają nam spełnienie nieświadomych pragnień.  Treść jawna – oczywista i możliwa do zapamiętania treść snu. Treść utajona – symboliczna treść i znaczenie snu, która na pewno odzwierciedla tematykę seksualną i agresję J

Hipoteza aktywacja – synteza – sny powstają w wyniku przypadkowych wybuchów aktywności komórek nerwowych, które mogą oddziaływać na komórki mózgowe uczestniczące w procesach słyszenia i widzenia; mózg próbuje zrozumieć te mieszaninę bodźców, do w rezultacie daje sny.

Eliminowanie niepotrzebnych lub przypadkowych połączeń mózgowych – Ctick

wzmacnianie przydatnych połączeń – wg Karniego

Badania Solmsa:

·         uszkodzenie jakiejkolwiek liczby obszarów mózgowych oddziałuje na śnienie.

·         Śnienie ustaje zupełnie, jeśli pacjent doznał urazu, w wyniku którego nastąpiło rozłączenie pewnych obszarów korze czołowej z pniem mózgu i układem limbicznym.

W czasie fazy REM więcej acetylocholiny. Hormon melatonina – szyszynka, odgrywa ważną rolę w zasypianiu. Wydzielanie rozpoczyna się przed zmierzchem.

Rytmy dobowe – codzienne zmiany w organizmie w zakresie reakcji na cykl ciemności i światła, oddziałuje na ciśnienie krwi, tętno, temperature ciała, poziom cukru we krwi, poziom hormonów i metabolizm.

Zegar ten jest regulowany w niewielkiej części podwzgórza – jądrem nadskrzyżowanym ( SCN ) ! + fotoreceptory w siatkówce oka

Zaburzenia snu:

o        lęki we śnie – subiektywne, przerażające doświadczenia; osoby śniącej nie można obudzić i nie pamięta ona tych lęków. 3-4 faza snu

o        Koszmary nocne – Sny naładowane negatywnymi emocjami; można je pamiętać następnego dnia.

o        Narkolepsja – ataki wyjątkowej senności i nagłe zapadanie w sen. na ok. 10-20 min. Or razu faza REM. Przyczyna: niedobór OREKSYNY ( Hipokretyna ). Jest rodzinna.

o        Bezsenność – trudności w zasypianiu, spaniu lub zbyt wczesne budzenie się. Czynniki: stres. Leki nasenne tłumią fazę REM, uzależniają

o        Bezdech podczas snu – chrapanie, ponad 70 sek, uniemożliwia regeneracyjny sen

Efekt zmiany czasu – uczucie zmęczenia i dezorientacji, jakie towarzyszy nam po pokonaniu różnych sfer czasowych. Światło, aktywność, chęć J

 

HIPNOZA – stan umysłu charakteryzujący się skupieniem świadomości na wyrazistych wyobrażonych doświadczeniach i obniżoną świadomością otoczenia.

Indukcja hipnotyczna – procedura stosowana do osiągnięcia stanu hipnotycznego.

Stan transu – indukowany hipnotycznie odmienny stan świadomości, w którym uświadamianie sobie otoczenia maleje.

Zawieszenie zgeneralizowanej orientacji na rzeczywistość – wyłączenie się z rzeczywistości zewnętrznej podczas hipnozy

Logika transu – bezkrytyczna akceptacja niespójnych i nielogicznych zdarzeń podczas transu hipnotycznego.

Sugestia hipnotyczna – sugestia dotycząca zmiany w spostrzeganiu, nastroju lub zachowania, która następuje po wyjściu ze stanu hipnozy.

Różna podatność ludzi na hipnozę, zdolności hipnotyczne osiągają szczyt przed okresem dojrzewania, a maleją w wieku średnim.

Absorpcja – zdolność do całkowitego skoncentrowania się na materiale zewnętrznym.

Hipnoza nie poprawia przypominania sobie, ale zwiększa pewność co do dokonanych wyborów.

Teoria transowa – pogląd zgodnie z którym osoba będąca w transie doświadcza odmiennego stanu świadomości charakteryzującego się zwiększoną podatnością i wrażliwością na sugestie.

Ukryty obserwator – część ja, która doświadcza i może rejestrować, tego czego część ja reagująca na trans hipnotyczny świadomie nie doświadcza.

Teoria społeczno – poznawcza – pogląd, zgodnie z którym osoba będąca w  transie dobrowolnie odgrywa rolę zahipnotyzowanego według własnego rozumienia tego stanu, co prowadzi do zachowań i doświadczeń na skutek hipnozy.

Hipnoza zmienia określone stany mózgu  i umożliwia lekceważenie rzeczywistych informacji spostrzeżeniowych.

Zastosowania hipnozy:

o        leczenie lęku, stanów chorobowych

o        leczenie kompulsywnych zachowań nawykowych

o        przynoszenie ulgi w bólu i jego kontrola

o        stres

o        rękawica znieczulająca – analgezja!

 

MEDYTACJA – odmienny stan świadomości, charakteryzujący się odczuciem głębokiego  odprężenia i utraty samoświadomości.

3 typy:

·         medytacja koncentracji – forma medytacji, w której osoba medytująca ogranicza uwagę i koncentruje się na jednym bodźcu

·         medytacja otwarcia – rodzaj medytacji, w której osoba medytująca skupia się na jakimś bodźcu, lecz także rozszerza to skupienie tak by objęło ono całość jej otoczenia.

·         medytacja uważności – medytacja świadomości 0 jest połączeniem dwóch poprzednich. Osoba medytująca skupia się na tym co w danym momencie rzuciło jej się w oczy.

Regularna medytacja redukuje napięcie i lęk i obniża poziom stresu.

20-30 minut medytacji wywołuje głębokie odprężenia jakie występuje po 6-7 h snu. Obniża tętno, zmniejsza ilość oddechów i innych parametrów biologicznych.

Medytacja jest bardziej skuteczna niż trening relaksacyjny  w osiągnięciu poczucia odprężenia.

Zapisy EEG mózgu medytującego podobne jak te podczas snu, podobne do NREM.

Trans opętańczy – uznaje się ciało osoby zahipnotyzowanej za przejęte przez ducha.

 

NARKOTYKI J

Narkotyki występujące w naturze – marihuana, tytoń, kokaina, alkohol, grzyby, kofeina

Narkotyki syntetyczne – amfetaminy, LSC, PCP i barbiturany

Uzależnienie od substancji – chroniczne nadużywanie substancji, charakteryzujące się siedmioma objawami, z których dwa najważniejsze to tolerancja i abstynencja.

TOLERANCJA – stan, w którym potrzebna jest coraz większa ilość substancji, by osiągnąć ten sam efekt ( lub zwykła ilość nie daje pożądanej reakcji). Zwykle po alkoholu, barbituranów, amfetamin, opiatów ( morfina, heroina ).

Objawy abstynencyjne – pojawienie się nieprzyjemnych lub zagrażających życiu efektów w momencie zaprzestania przyjmowania substancji.

Nadużywanie substancji – przyjmowanie leków lub spożywanie alkoholu, które prowadzi do konfliktu z prawem, powoduje niepokój lub cierpienie lub problemy w funkcjonowaniu w głównych obszarach życia oraz pojawienia się w sytuacjach stwarzających zagrożenie.

ŚRODKI USPOKAJAJĄCE ( leki uspokajająco-nasenne) – alkohol, barbiturany, leki przeciwlękowe ( np. relanium ). Obniżają napięcie w ośrodkowym układzie nerwowym, zmniejszając aktywność związaną z zachowaniem  i poziom świadomości u osoby przyjmującej te substancje.

Im młodsza osoba zaczyna picie tym większe prawdopodobieństwo wystąpienie u niej zaburzeń alkoholowych.

Alkohol – obniża napięcie w układzie nerwowym poprzez swoje blokujące oddziaływanie na pobudzające neuroprzekaźniki.  Zmienia strukturę błony neuronu, zmieniające przekaz neuronowy.

Rehamowanie – hamowanie neuronów hamowanych, które sprawiają, że inne neurony ( te, które są zwykle hamowane) mogą zostać pobudzone; zwykle dzieje się to w wyniku zastosowania środka uspokajającego.

1 h – całkowite wchłonięcie alko do krwi, ale efekt już po kilkunastu minutach.

Niewielkie dawki – poczucie obniżonej świadomości, odprężenie, rozmowność, wylewność.

Umiarkowane dawki -  spowolnienie czasu reakcji, upośledzenie oceny sytuacji, funkcji poznawczych, samokontroli, chwiejność emocjonalna, agresywność.

Bardzo duże dawki – zmniejszone poczucie bólu, dyskomfortu, zatrzymanie oddechu, śpiączkę, śmierć.

Dadanie – Steele i Southwick – osoba znajduje się w sytuacji wysokokonfliktowej , jest trzeźwa – to byłaby zarówno silnie pobudzana jak i hamowana – KONFLIKT HAMUJĄCY, czyli zarówno chciałaby działać , jak i nie chciałaby działać. Po pijaku – osoba nie powstrzymałaby swojego zachowania. Przy niskokonfliktowej sytacji zahamowanie byłoby możliwe.

Alkohol ułatwia zachowania agresywne! Alkohol upośledza zdolność abstrahowania i myślenia pojęciowego oraz dostrzegania wielu wskazówek sytuacyjnych ® Krótkowzroczności alkoholowej – stan w którym powierzchownie rozumiane bezpośrednie aspekty doświadczenia mają  nieproporcjonalny wpływ na zachowanie i emocje.

ðBadanie – alkohol spowodował u mężczyzn upośledzenie zdolności rozumienia, że przyjazna postawa kobiety nie oznaczała iż mężczyzna miał prawo zmusić ją do seksu.

Przerwy w życiorysie – urwane filmy J

Kac  L - reakcja organizmu na odstawienie alkoholu, osłabienie, drżenie

Barbiturany – amytal, nembutal, seconal –  uspokajają i powodują senność – przepisywane żeby pomóc w zasypianiu i redukcji lęku. W połączeniu z alko mogą prowadzić do śmierci !!! Większe dawki wywołują  bełkotliwość mowy, zawroty głowy, słabą ocenę sytuacji i rozdrażnienie. U osób staje przyjmujących występuje tolerancja i abstynencja. Odstawienie – niepokój, zdenerwowanie, haluny.

Benzodiazepiny ( lora fen, xanax, relanium ) – mniej uzależniające niż barbiturany, dobre na lęk i sen.

 

ŚRODKI POBUDZAJĄCE – uaktywniają ośrodkowy układ nerwowy, stymulując aktywność związaną z zachowaniem i wzmagając pobudzenie. Najbardziej uzależniające.

·         Powodują poczucie większej energii fizycznej i psychicznej, mniejszego głodu i niewrażliwości.

KOKAINA – wzmożone uczucie zdolności fizycznych i psychicznych przy jednoczesnej utracie apetytu. U osób uzależnionych – paranoje, zgrzytanie zębami, powtarzające się zachowania, widzenie śniegu i kokainowe robactwo.

ðDziała przez hamowanie(blokownie) wychwytu zwrotnego dopaminy i norepinefryny. W rezultacie w szczelinie synaptycznej pozostaje więcej neuroprzekaźników.  Zwiększona ilość neuroprzekaźnika  w szczelinie synaptycznej prowadzi do euforycznego uczucia. Przy dłuższym zażywaniu koka staje się głównym mechanizmem uruchamiającym system nagrody, sprawiając że jedzenia lub seks nie działają prawie wcale.

ðKrak – skrystalizowana forma kokainy, palona. Działa szybciej i intensywniej niż kreski, ale działa tylko kilka minut L. Krak powoduje większe nadużywanie i uzależnienie. Osoba zażywająca doznaje uczucia euforii, uczucia jasności myśli i wzmożonej energii. Przyspiesza akcje bicia serca, podwyższa ciśnienie krwi przy jednoczesnym zwężeniu naczyń krwionośnych – potencjalnie śmiertelna kombinacja.  Jak przestaje działać to depresja.

AMFETAMINY – np. benzendryna, dexedryna – syntetyczne środki pobudzające. Przy dużych dawkach psychoza amfetaminowa – podobna do schizofrenii paranoidalnej – urojenie, halucynacje i paranoję.

MDMA – ectasy – amfetamina neurotoksyczna – niszczy pewne neurony serotoniny.

KOFEINA – kawa, herbata, czekolada, cola. Powoduje zwiększoną czujność, podnosi tętno i przyspiesza akcje serca. Bóle głowy jak się nie wypije kawy ;d

NIKOTYNA -  papierosy, tytoń. Powoduje zwiększoną czujność i odprężenie. Uzależnia. Powoduje przyjemne uczucie.

NARKOTYCZNE ŚRODKI PRZECIWBÓLOWE – substancje psychoaktywne, silnie uzależniające, stępiają zmysły i powodują analgezję – uśmierzenie bólu. Heroina, morfina, kodeina. Substancje te oddziałują  na pewne receptory endorfin. Heroina, morfina – opiat (opioid ) wytwarzany z maku lekarskiego.

ð uczucie odprężenie i euforii, krótkotrwałe efekty.

ð Powoduje spowolnienie aktywności neuronowej w obszarach pnia mózgu odpowiedzialnych za oddychanie i kaszel, zwężenie źrenic, spowolnienie oddychania, letarg.

Heroina prócz aktywowania dopaminowej ścieżki nagrody w mózgu wiąże się z receptorami opioidów, z którymi łącza się naturalne opioidy organizmu np. endorfina. Tworzy to pętle negatywnego sprzężenia zwrotnego prowadząc do zmniejszenia wytwarzania endorfin przez organizm i pozbawiając heroinistę naturalnych środków uśmierzania bólu.

HALUCYNOGENY -  substancja wywołująca halucynogeny – meskalina, pejotl, kwas lizergowy ( LSD ), ketaminę, marihuanę,

ð LSD – zmienia funkcjonowanie serotoniny, halucynacje wzrokowe – geometryczne kształty, sugestywne barwy i gwałtowne ruchy. Halucynacje słuchowe – słyszenie wymyślonych języków, symfonii.

ð Nie potwierdzono wzmożonego doświadczenia zdolności twórczych po kwasie.

ð Bad tripy itd.

ð Przebłyski refleksyjne – halucynacja która powraca bez przyjmowania substancji psychoaktywnych np. w ciemności.

Marihuanina – tetrahydrokannabinol ( THC ) -  wiadomooooo

Ketamina ( podobna do PCP ) – środek znieczulający dla zwierząt – haluny, przemoc, utrata kontaktu z rzeczywistością i upośledzone myślenie.

_______________________________________________________________________________

2. Uczenie się

 

Habituacja – uczenie się polegające na tym, że wielokrotne poddanie organizmu działaniu danego bodźca zmniejsza jego wrażliwość na ten bodziec.

Uczenie się asocjacyjne – tworzenie skojarzeń – związków łączących jeden obiekt lub zdarzenie z innym obiektem lub zdarzeniem.

Warunkowanie klasyczne – forma uczenia się polegająca na tym, że bodziec neutralny zostaje skojarzony z bodźcem powodującym zachowanie odruchowe, co sprawia, że z czasem staje się wystarczający do wywołania tego zachowania.

Pawłow i jego psy J

Bodziec bezwarunkowy BB – bodziec wywołujący automatyczną reakcje RB, niewymagającą uczenia się, np. pokarm.

Reakcja bezwarunkowa RB – reakcja odruchowa, automatyczna wywoływana przez specyficzny bodziec np. ślinienie się.

Bodziec warunkowy BW – bodziec pierwotnie obojętny, zyskujący znaczenie poprzez warunkowanie, czyli powtarzające się łączenie go z BB np. dzwonek.

Reakcja warunkowa RW – reakcja uzależniona od związków łączących bodziec warunkowy z bodzcem bezwarunkowym; warunkowana tymi związkami, kiedy zostanie wyuczona, do jej wywołania wystarcza działanie BW np. ślinienie się na sam dźwięk dzwonka.

Nabywanie - termin techniczny, wskazujący na wstępne uczenie się reakcji warunkowej RW.

Warunkowanie następcze – zachodzi gdy BW zaczyna działać przed rozpoczęciem działania BB

1.       warunkowanie odroczone kiedy BW działa zarówno przed działanie BB jak i w trakcie

2.       warunkowanie śladowe – BW przestaje działać przed rozpoczęciem BB – bardziej skuteczne jak mały odstęp czasu między BW i BB.

Warunkowanie wsteczne – BB pojawia się przed BW – Warunkowanie NIE zachodzi!

Warunkowanie równoczesne – BW i BB jednoczenie – brak wytworzenia RW

Władimir BECHTEREW

Uczenie się awersyjne – forma warunkowania klasycznego charakteryzująca się łączeniem BW z nieprzyjemnym BB, prowadzi organizm do unikania BW.

Warunkowa reakcja emocjonalne WRE – reakcja warunkowa posiadająca ładunek emocjonalny, wywołana bodźcem uprzednio neutralnym – mały Albert

J. Watson i Rayner – warunkowanie emocjonalnej reakcji strachu, fobii ( irracjonalny strach ) – Mały Albert i biały szczur.

Biologiczna gotowość – wbudowana w organizm skłonność do wywoływania określonych reakcji warunkowych przez specyficzne bodźce warunkowe, sprawiająca, że niektóre rodzaje warunkowania wymagają stosunkowo krótkiego uczenia się .

Przeciwgotowość – wbudowany w organizm brak skłonności lub nawet niemożliwość wywoływania określonych reakcji warunkowych przez specyficzne bodźce warunkowe.

Wygaszanie – proces prowadzący do wyeliminowania RW w wyniku powtarzającego się prezentowania BW bez BB

Samorzutne odnowienie – proces prowadzący do tego, że po okresie wygaszania RW, , BW ponownie uzyskuje zdolność jej wywołania. Związek BW z BB nigdy nie zanika całkowicie.

Generalizacja bodźca – reakcja warunkowa zostaje wywoływana przez bodźce neutralne, przypominające bodziec warunkowy.

Różnicowanie bodźca – zdolność odróżniania podobnych bodźców i reagowania wyłącznie na właściwy bodziec.

Warunkowanie wyższego rzędu – kiedy warunkowanie zajdzieBW1 może spełniać role BB i łączenie go z BW prowadzi do tego, że on także wywołuje RW.

Warunkowanie klasyczne zachodzi wtedy gdy, związek łączący BW z BB jest informacyjnie użyteczny, sygnalizuje prawdopodobieństwo pojawienia się BB. ( Kamin )

Wyobrażenie też może wywołać RB!

Ciało migdałowate i kora mózgowa -  odruchy i automatyczna reakcja strachu.

Śmierć na skutek przedawkowania. Kontakt z pieniędzmi BW

desensytyzacja  - wygaszanie fobii

Reklamy – atrakcyjność seksualna

Awersja pokarmowa ( smakowa ) –unikanie określonego pokarmu, na skutek warunkowania klasycznego.

Warunkowanie układu odpornościowego

 

WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE – proces prowadzący do skojarzenia danego zachowania z jego konsekwencjami.

Thorndike – skrzynka problemowa – metoda prób i błędów -> prawo efektu – zachowania prowadzące do zadowalającego stanu rzeczy będą z większym prawdopodobieństwem powtarzane.

Skrzynka Skinnera.

Podstawą warunkowania instrumentalnego jest WZMOCNIENIE – proces, dzięki któremu konsekwencje danej reakcji prowadzą do zwiększenia prawdopodobieństwa jej ponownego pojawienia się jej ponownego pojawienia się.

antabus – lek dla alkoholików – zmieszany z alkoholem wywołuje nudności.

Warunkowanie może wzmacniać reakcje układu odpornościowego! Placebo!

Czynnik wzmacniający – przedmiot lub zdarzenie pojawiające się po reakcji i zmieniające prawdopodobieństwo jej powtarzania.

1.       Wzmocnienie pozytywne – zachodzi gdy następstwem zachowania jest pojawienie się czynnika wzmacniającego, zwiększającego prawdopodobieństwo powtarzania tego zachowania np. pokarm, zabawki, pieniądze, pochwały, przejawy zainteresowania

2.       Wzmocnienie negatywne  ( warunkowanie unikowe )– zachodzi gdy następstwem zachowania jest uniknięcie nieprzyjemnego zdarzenia lub sytuacji, zwiększa prawdopodobieństwo powtarzania tego ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl