WYKŁAD 2 15.10.2004
I. Glaobalizacja i postęp
DIAGNOZA WSPÓŁCZESNOŚCI
PROGNOZY EDUKACYJNE
1. Problem postępu naukowo technicznego
· Brak kontroli nad postępem
· Zjawisko „luki ludzkiej”
1. Przygotowanie do życia w świecie zmian i zawieranie „luki ludzkiej”
· Ku edukacji nastawionej na uczenie się innowacyjne
2. Efekty postępu naukowo technicznego
· Glaobalizacja i integracja świata,
Tworzenie organizacji międzynarodowych
Zmiana stosunku do państwa i narodu
· Problemy ery elektronicznej Marconiego
2. Idea edukacji skierowanej na świat w dialogu z innymi i ukształtowanie szerzej świadomości narodowej
· Koncepcja edukacyjnego sprzeciwu (R. Steinera głębokiej ekologii)
· Koncepcja sterowanego wpływu
· Postmodernistyczne koncepcje akceptacji życia w hiperrzeczywistości
II. Problem postępu społecznego
DIAGNOZA WSPÓŁCZESNOŚCI
PROGNOZY EDUKACYJNE
1. Rozwój demokracji
1. Przygotowanie do życia w edukacji
Idea edukacji demokratycznej i „równych szans”
2. Ewolucja demokracji
2. ????? edukacja świadomie selektywna ?
Klub rzymski – powstał w Rzymie, grupa osób, przedstawicieli rożnych kultur i kontynentów, łączyła ich troska o losy świata.
Uczenie się – prezentowanie pewnej postawy wobec wiedzy (informacji) i świata; każda postawa składa się z trzech czynników:
· Komponent informacyjny
· Komponent emocjonalny
· Czynnik behawioralny
Uczyć się
Zachowawczo Innowacyjnie
Adaptacja Antypacja
(przystosowanie do (przewidywanie jak
tego jak jest) być może)
Bierność Uczestniczenie
2
„Luka ludzka” – rozszerzający się dystans pomiędzy złożonością świata, a przygotowaniem ludzkiego umysłu do sprostania tej złożoności.
Branie odpowiedzialności za to, co będzie, myślenie o przyszłości. Robiąc cos teraz trzeba mieć świadomość, że to może nie długo mieć swoje skutki.
...