**********************************************************************************
PIERWSZEŃSTWO ZAKUPU
**********************************************************************************
Przysługuje osobie, która spełnia warunki:
· przysługuje jej roszczenie o nabycie nieruchomości z mocy ustawy o gospodarce nieruchomościami lub odrębnych przepisów,
· jest poprzednim właścicielem zbywanej nieruchomości pozbawionym prawa własności tej nieruchomości przed dniem 5 grudnia 1990r albo jego spadkobiercą,
· jest najemcą lokalu mieszkalnego, a najem został nawiązany na czas nieokreślony,
· wydane zostało zarządzenie lub uchwała (przez wojewodę miasta, radę gminy lub sejmik) o pierwszeństwie w nabywaniu lokali ich najemcom lub dzierżawcom.
W przypadku zbiegu uprawnień do pierwszeństwa w nabyciu (pkt. 1 – 3), stosuje się kolejność wymienioną powyżej.
Zbycie nieruchomości zabudowanej domem wielolokalowym na rzecz innych osób niż wymienione w pkt. 1-2 nie może nastąpić z pominięciem pierwszeństwa w nabyciu lokali mieszkalnych przysługującego najemcom tych lokali.
Osoby korzystają z pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości, jeżeli złożą oświadczenie, że wyrażają zgodę na cenę ustaloną w sposób określony w ustawie.
**********************************************************************************
PRAWO PIERWOKUPU
**********************************************************************************
Sprzedaż nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego niektórych nieruchomości może nastąpić, jeżeli wójt, burmistrz, albo prezydent miasta nie wykona prawa pierwokupu.
Prawo pierwokupu może być wykonane w terminie miesiąca od dnia otrzymania przez wójta, burmistrza, albo prezydenta miasta zawiadomienia o treści umowy sprzedaży.
Zawiadomienie o treści umowy jest obowiązkiem notariusza, u którego również składa się oświadczenie o wykonaniu prawa do pierwokupu.
Z chwilą złożenia oświadczenia:
· nieruchomość staje się własnością gminy, jeżeli wykonanie prawa pierwokupu dotyczyło sprzedaży nieruchomości,
· prawo użytkowania wieczystego wygasa, jeżeli wykonanie prawa pierwokupu dotyczyło sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej stanowiącej własność gminy.
Oświadczenie, notariusz doręcza sprzedawcy.
Prawo pierwokupu wykonuje się po cenie ustalonej między stronami w umowie sprzedaży.
Prawo to nie stosuje się do nieruchomości przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, a w przypadku braku planów miejscowych do nieruchomości wykorzystywanych na cele rolne i leśne.
Gminie przysługuje prawo pierwokupu w przypadku sprzedaży:
· niezabudowanej nieruchomości nabytej uprzednio przez sprzedawcę od Skarbu Państwa albo Jednostek samorządu terytorialnego,
· prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, niezależnie od formy nabycia tego prawa przez zbywcę,
· nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej na obszarze przeznaczonym w planie miejscowym na cele publiczne albo nieruchomości, dla której została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
· nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub prawa użytkowania takiej nieruchomości.
Prawo pierwokupu nie przysługuje, jeżeli:
· sprzedaż nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego następuje na rzecz osób bliskich dla sprzedawcy, lub między osobami prawnymi tego samego kościoła lub związku wyznaniowego,
· prawo własności lub prawo użytkowania wieczystego zostało ustanowione jako odszkodowanie lub rekompensata za utratę własności nieruchomości,
· w przypadkach gdy prawo pierwokupu nie zostało ujawnione w księdze wieczystej,
· sprzedaż nieruchomości następuje na cele budowy dróg krajowych,
· zastosowanie mają przepisy o partnerstwie publiczno – prywatnym.
**********************************************************************************
FORMA PRZETARGOW NA SPRZEDAZ NIERUCHOMOSCI
**********************************************************************************
Przetarg ustny nieograniczony:
· celem jest uzyskanie najwyższej ceny,
· przedmiotem licytacji jest cena wywoławcza nieruchomości,
· postąpienie to najniższa kwota, o jaką trzeba przelicytować cene wywoławczą nieruchomości ażeby przetarg był ważny – nie mniej niż 1% ceny wywoławczej z zaokrągleniem w górę do pełnych dziesiątek złotych,
· przetarg jest ważny jeżeli chociaż jeden uczestnik zaoferuję cenę wyższą od wywoławczej o jedno postąpienie.
Przetarg ustny ograniczony:
· celem jest uzyskanie najwyższej ceny,
· organizowany jest dla węższego grona osób, gdy warunki przetargowe mogą być spełnione tylko przez ograniczoną liczbę osób,
· przetarg może się odbyć, chociażby zakwalifikowano do przetargu tylko jednego oferenta spełniającego warunki określone w ogłoszeniu.
Przetarg pisemny nieograniczony:
· celem jest wybór najkorzystniejszej oferty ze względu na cenę oraz dodatkowe kryteria ustalone w warunkach przetargu,
· uczestnicy oferują warunki nabycia umożliwiające najefektywniejsze wykorzystanie nieruchomości na określony cel wraz ze wskazaniem najwyższej ceny,
· w przypadku złożenia równorzędnych ofert komisja organizuje dodatkowy przetarg ustny ograniczony.
Przetarg pisemny ograniczony:
· celem jest wybór najkorzystniejszej oferty ze względu na cenę oraz dodatkowe kryteria ustalone w warunkach przetargu,
· organizowany jest dla węższego grona osób zainteresowanych, gdy warunki przetargowe mogą być spełnione tylko przez ograniczoną liczbę osób.
I PRZETARG
Cenę wywoławczą ustala się w wysokości nie niższej niż wartość nieruchomości (100%)
jeżeli nie sfinalizowano
II PRZETARG
Cenę wywoławczą w drugim przetargu ustala się w wysokości nie niższej niż 50 % tej wartości.
Cenę nieruchomości ustala się w rokowaniu z nabywcą w wysokości nie niższej niż 40% tej wartości.
**********************************************************************************
BONIFIKATY (art. 68 ugn)
**********************************************************************************
Właściwy organ może udzielić bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 (czyli wartości nieruchomości).
Bonifikata jest udzielana jeżeli nieruchomość jest sprzedawana:
· na cele mieszkaniowe, na realizacje urządzeń infrastruktury technicznej oraz innych celów publicznych,
· osobom fizycznym i osobom prawnym, które prowadzą działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturową, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, sportową lub turystyczną, na cele niezwiązane z działalnością zarobkową, a także organizacjom pożytku publicznego,
· organizacjom zrzeszającym działkowców z przeznaczeniem na ogrody działkowe,
· poprzedniemu właścicielowi lub spadkobiercy jeżeli nieruchomość została od niego przejęta przed dniem 5 grudnia 1990r.,
· na rzecz Skarbu Państwa (SP) albo na rzecz Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST),
· kościołom i związkom wyznaniowym, mającym uregulowane stosunki z państwem, na cele działalności sakralnej,
· jako lokal mieszkalny – bonifikata obejmuję cenę lokalu, cenę udziału w prawie własności gruntu, jeżeli prawo użytkowania wieczystego to pierwszą opłatę z tego tytułu. Bonifikata udzielana jest od ceny lokalu, obejmuje wszystkie składniki jednakowej wysokości,
· w wyniku uwzględniania roszczeń, wynikłych z błędów przy wyodrębnianiu własności lokali w budynku takim jak, wydzielenia dla tego budynku działkę gruntu nie spełniającej wymogów działki budowlanej,
· nieruchomość lub jej część, jeśli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tą nieruchomość lub jej część nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości jeżeli nieruchomość przyległa jest przeznaczona lub wykorzystywana na cele mieszkaniowe,
· Przedstawicielstwom dyplomatycznym lub urzędom konsularnym państw obcych oraz innym przedstawicielstwom i instytucjom zrównanym z nimi w zakresie przywilejów i immunitetów,
· cenę nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków obniża się o 50%. Właściwy organ może za zgodą odpowiednio wojewody albo rady lub sejmiku podwyższyć lub obniżyć tę bonifikatę,
W razie zbiegu praw do bonifikat z tytułów sprzedaży i wpisu do rejestru zabytków stosuje się jedną bonifikatę korzystniejszą dla nabywcy.
Zwrot Bonifikaty:
· zbycie nieruchomości lub wykorzystanie ją na inne cele niż cele uzasadniające uzyskanie bonifikaty, przed upływem 10 lat, a w przypadku nieruchomości stanowiącej lokal mieszkalny przed upływem 5 lat, od dnia nabycia, skutkuje koniecznością zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji. Zwrot następuje na żądanie właściwego organu. Przepis ten stosuje się również do osoby bliskiej licząc terminy od dnia pierwotnego nabycia.
Wyłączenia zwrotu:
Zwrot bonifikaty nie jest wymagany jeżeli:
· zbycia na rzecz osoby bliskiej,
· zbycia pomiędzy Jednostkami Samorządu Terytorialnego (JST),
· zbycia pomiędzy Jednostką Samorządu Terytorialnego (JST) i Skarbem Państwa (SP),
· zmiany lokalu mieszkaniowego na inny lokal mieszkalny albo nieruchomość przeznaczoną lub wykorzystywaną na cele mieszkaniowe,
· sprzedaż lokalu mieszkalnego, jeśli środki uzyskane z jego sprzedaży przeznaczone zostaną w ciągu 12 miesięcy na nabycie innego lokalu mieszkalnego albo nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystanej na cele mieszkaniowe.
**********************************************************************************
TRWAŁY ZARZĄD
**********************************************************************************
Trwały zarząd (TZ) jest formą prawną władania nieruchomością przez państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej. Forma ta traktowana jest jako odrębna, niekonwencjonalna instytucja prawna w zakresie gospodarowania publicznymi zasobami nieruchomości.
W ramach trwałego zarządu następuje przyporządkowanie mienia określonej jednostce organizacyjnej wraz z prawem do korzystania z tej nieruchomości i pobierania z niej pożytków. Dotyczy Skarbu Państwa (SP) – jednostki organizacyjne państwa i JST – jednostki organizacyjne samorządowe.
Trwały zarząd ustanawia się na czas nieoznaczony lub czas oznaczony.
Trwały zarząd (TZ) polega na korzystaniu z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:
· korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania,
· zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami Prawa Budowlanego, za zgodą organu nadzorującego,
· oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, wraz z:
o równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat,
o zgodą tych organów. Jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub nieoznaczony,
o zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.
W przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, w decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu można nałożyć , w miarę potrzeby, na jednostkę organizacyjną obowiązek odbudowy lub remontu położonych na tej nieruchomości zabytkowych obiektów budowlanych, w terminie określonym w decyzji.
Objęcie nieruchomości w trwały zarząd następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
Opłaty za trwały zarząd:
· za nieruchomość oddaną w trwały zarząd pobiera się opłaty roczne uiszczane przez cały okres trwałego zarządu, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z góry za dany rok,
· w pierwszym roku po ustanowieniu trwałego zarządu opłatę roczną uiszcza się najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym decyzja o oddaniu nieruchomości w trwały zarząd stała się ostateczna.
Wysokość stawek:
Opłaty z tytułu trwałego zarządu ustala się według stawki procentowej od ceny nieruchomości ustalonej w drodze bez przetargowej nie niższej niż jej wartość.
Wysokość stawek procentowych opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu jest uzależniona od celu, na jaki nieruchomość została oddana i wynosi:
· za nieruchomości oddane na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym ochrony przeciwpożarowej – 0,1% ceny,
· za nieruchomości oddane na cele mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej i innych celów publicznych, działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturową, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, sportową lub turystyczną a także na siedziby organów władzy i administracji publicznej – 0,3% ceny,
· za pozostałe nieruchomości – 1% ceny,
· za nieruchomości oddane w trwały zarząd pod drogi publiczne, parki, zieleńce, ogrody botaniczne oraz ogrody zoologiczne nie pobiera się opłat rocznych,
· jeżeli nieruchomość oddana w trwały zarząd jest wykorzystywana na więcej niż jeden cel, stawkę procentową opłaty rocznej przyjmuje się dla tego ...