załącznik 5
Kinga Padzik, 2012, ROP wykład 10
przykład 1
ANALIZA/SYNTEZA
Wieloaspektowe analizowanie sytuacji zadaniowych z uwzględnieniem dostępnych danych oraz wyciąganie na tej podstawie trafnych wniosków
POZIOM
OPIS ZACHOWAŃ
OCENA
WARUNEK
BRAK KOMPETENCJI
(1)
Analizując sytuację uwzględnia bardzo wąski zakres danych. Nie wskazuje na konsekwencje podejmowanych rozwiązań i działań. Nie wyciąga właściwych wniosków na podstawie dostępnych danych. Proponując rozwiązania skupia się wyłącznie na wybranym aspekcie danej sytuacji. Nie dostrzega zależności pomiędzy różnymi danymi i sytuacjami.
POZIOM PODSTAWOWY
(2)
Szeroko analizuje sytuację problemową jednak zdarza się, że niekiedy pomija istotne aspekty. Stara się określać potencjalne konsekwencje podejmowanych działań i rozwiązań jednak często dostrzega jedynie oczywiste skutki. Wyciąga oczywiste wnioski na podstawie dostępnych danych. Proponując rozwiązania uwzględnia wiele aspektów danej sytuacji jednak może pomijać niektóre z nich, w tym te o kluczowym znaczeniu. Dostrzega głównie najbardziej oczywiste zależności pomiędzy różnymi danymi i sytuacjami.
POZIOM DOBRY
(3)
Rozpatruje sytuacje problemowe z różnych perspektyw. Przewiduje skutki podejmowanych rozwiązań i działań. Wyciąga trafne i różnorodne wnioski na podstawie danych dostępnych w standardowej ilości. Proponuje rozwiązania uwzględniające wiele aspektów. Dostrzega różne zależności występujące pomiędzy danymi i sytuacjami.
POZIOM BARDZO DOBRY
(4)
Szeroko analizuje sytuację problemową uwzględniając wszystkie istotne dane również w przypadku złożonych i abstrakcyjnych problemów. Trafnie i precyzyjnie przewiduje konsekwencje podejmowanych decyzji wskazując nawet na bardzo odległe i niebezpośrednie skutki. Szybko wyciąga trafne wnioski na podstawie dostępnych danych nawet w przypadku analizowania złożonych zagadnień. Proponowane przez niego rozwiązania uwzględniają wszystkie istotne aspekty sytuacji, niezależnie od jej złożoności. Zauważa zależności pomiędzy sytuacjami i dostępnymi informacjami, gdy inni nie potrafią ich dostrzec.
POZIOM EKSPERCKI
(5)
Kompleksowo i dogłębnie analizuje sytuację problemową również w przypadku nowych zadań, wykorzystując jednocześnie innowacyjne metody pracy. Tłumaczy innym skutki różnych decyzji i działań wskazując na pełne ich spektrum- nawet w długotrwałej perspektywie. Wyciąga trafne wnioski na podstawie bardzo złożonych danych nawet, gdy nie są one do końca jednoznaczne. Uczy tego innych. Pokazuje innym, jak wskazywać rozwiązania uwzględniające wszystkie istotne aspekty, nawet w bardzo złożonej sytuacji. Znajduje zależności pomiędzy danymi z bardzo odległych obszarów. Korzysta przy tym z innowacyjnych sposobów pracy.
przykład 2
Skala
10-20
30-40
50-60
70-80
90-100
Nie spełnia oczekiwań
Poniżej oczekiwań
Spełnia oczekiwania
Powyżej oczekiwań
Wyróżnia się
Przykład pełnej definicji kryteriów
PODNOSZENIE KWALIFIKACJI
10-20
30-40
50-60
70-80
90-100
Nie stara się podnieść własnych kwalifikacji. W żaden sposób nie dokształca się w obszarach wiązanych z pracą.
Nie dąży do tego,
aby podnieść własne kwalifikacje. Unika szkoleń i innych sposobów pogłębiania wiedzy związanej z pracą. Dokształcanie się i samokształcenie
traktuje marginalnie.
Podnosi własne kwalifikacje
związane z pracą. Uczestniczy w zaproponowanych szkoleniach, sam również proponuje tematykę. Czyta
literaturę i prasę fachową. Chętnie korzysta z wiedzy
innych pracowników.
Z zaangażowaniem podnosi kwalifikacje związane z pracą . Czyta literaturę i prasę fachową .
Wykorzystuje możliwość
Uzyskania dodatkowych
Informacji i umiejętności,
również od innych pracowników.
Bardzo intensywnie
podnosi własne
kwalifikacje, zarówno z własnej dziedziny, jak
i z dziedzin pokrewnych. Zna wszelkie nowinki
fachowe. Nie ustaje
w ciągłym samokształceniu.
Często jest arbitrem dla innych.