Wykład 3
Wybrane elementy metodologii badań społecznych
Dlaczego metody i techniki badawcze są tak istotne?
· zmienia się sytuacji socjologii i badaczy społecznych w Polsce.
· dynamiczne przemiany zachodzące ostatniej dekadzie w uczelniach wyższych, nie pociągnęły za sobą rozwoju zainteresowań o charakterze metodologicznym.
· W konsekwencji: następuje swoista depresja owych metod i technik ale też- paradoksalnie- wykorzystuje się je ponad miarę, jako proste nieskomplikowane sposoby uzyskiwania założonych celów,
· Owe braki dotyczą zwłaszcza metodologii badań społecznych, mamy tu o czynienia niejako ze………
· Badane obserwacje
· Nieuprawnione ogólnie
· Nielogiczne rozumienie (wyjątek potwierdza regułę- wyjątek może nam zwrócić uwagę n a jakąś regułę czy na to , co wydaję się regułą, lecz w żadnym systemie logiki nie może potwierdzić reguły, której zaprzecza!!! Albo tzw. Błąd hazardzisty (przedłużająca się passa zapowiada swoje przeciwieństwo.))
Problemy natomiast pojawiają się w naukach, z którchy z jako jegoś powodu nie wypracowały właściwych mechanizmó oceny widz.
NIECO INNY SPOSÓB POJMOWANIA NAUKI
NAUKA- TO METODA BADAWCZA, SPOSÓB W JAKI POZNAJEMY OTACZAJĄCY NAS ŚWIAT.
JEST Przedsięwzięć świadomym przemyśleniami i kierujący się rygorystycznymi zasadami w tym –często (choć nie zawsze) analizami statystycznymi.
Takie rozumienie nauki odnosi się do procesu poznania lecz nie tego co wiemy, ale tego w jaki sposób się dowiadujemy.
Większość tego co już wiemy, jest kwestia umowy społecznej oraz wiary socjalizacji uczy nas konformizm społecznego w tym- akceptowania tego o czym wszyscy wokół „wiedzą” ale kiedyś przecież wszyscy „wiedzieli”, że ziemia jest płaska.
Czym zatem ziemia jest rzeczywiście okrągła?
Nauka- epistemologii metodologia
To właśnie nauka oferuje możliwości odczytania tego, co jest „rzeczywistością” umowy, oraz tego, co jest „rzeczywistością” doświadczenia.
Czyni tak, mając oparcie w logice i epidemiologii (epistemologia czyli nauka o poznaniu- metodologia, czyli jedna z dziedzin…..)
3 główne cele badań:
1. EKSPLORACJA czyli spokojnie ciekawości badacza, zbadanie możliwości prowadzenia szerszych projektów
2. DESKRYPCJA- czyli opis, dotyczy zwłaszcza badań typu jakościowego, odpowiada na pytanie co? Gdzie? Kiedy?
3. INTERPRETACJA- czyli wyjaśnienie, odpowiada na pytania dlaczego?
PLAN BADAŃ:
(wykresy 2)
I. Ustalenie celów
1. Co dokładnie chcemy zbadać
2. Dlaczego r\to coś jest warte?
Badanie socjologiczne oznaczają studiowanie zmiennych i związków między nami.
Zmienne mają „coś”, co nazywamy WARTOŚCIAMI, czyli cechami opisującymi przedmiotem.
II. Konceptualizacja badań
Czyli- określenie przedmiotu i problematyka badań oraz tzw. Aparatury pojęciowej, przy pomocy której, formułujemy hipotezy czy problemy badawcze pojęcia te należą „przetłumaczyć” na język pytań kwestionariuszowych.
a) Ustalenie, przy pomocy jakich pytań będziemy badać czy dana osoba posiada pewną interesującą cechę , czy też nie,
b) Ustalenie jak odpowiedź (konfiguracji odpowiedzi) będzie wskaźnikiem posiadania przez respondenta danej właściwości cz też odpowiedniego natężenie danej cechy stopniowanej.
HIPOTEZA
Hipotezy, to podstawowe twierdzenie testowe w badaniu (na ogół dotyczą) związków między dwoma zmiennymi hipoteza musu być sprawdzalna oraz musi być sformułowana w sposób jednoznaczny.
III. Wybór metody badawczej
1. Wyjaśnienie idiograficzne (versus)
2. Wyjaśnienie nomotetyczne
Wyjaśnienie idiograficzne (versus)
(szczególne)
· Intencją jest tutaj pełne wyjaśnienie jedno przypadku.
Wyjaśnienie nomotetyczne
· Intencją jest tutaj wyjaśnianie pewnej klasy zdarzeń a nie tylko pojedynczego przypadku.
IV. Operacjonalizacja badania
Obejmuje wybór techniki pomiaru przy pomocy której będziemy weryfikować będziemy weryfikować badania.
Technika badawcza- złożony zespół dyrektyw czy regół, określających czynności i narzędzia, za pomocą których nają być uzyskane określone reultaty badawcze.
Standaryzacjia………
1. Socjologowie badają życie społeczne stawiając pytania i szukające na nie odpowiedzi poprzez systematyczne badania.
2. Socjologia jest nauką, ponieważ polega na ……..ody badawcze decydują o przebiegu badania.
3. Każda metoda badawcza ma jakieś ograniczenia dlatego często badacze łączą diw lub więcej metod wzajemnie się uzupełniających i wersyfikujących. Nazywa się to triangulacją.
4. Każde badanie rozpoczyna się od podstawienia problemu badawczego, a met.
…………………… zeszyt
3.