WyŻsza Szkoła Cła i Logistyki w Warszawie
Proces transportowo - magazynowy
PROCES TRANSPORTOWO-MAGAZYNOWY
jest to
zbiór
Ś
ci
Ś
le
okre
Ś
lonych
CZYNNO
Ś
CI USZEREGOWANYCH
w pewnej
SEKWENCJI
ANALIZA
procesu transportowo-magazynowego w istniej
Ą
cym
zakładzie produkcyjnym lub dystrybucyjnym to
IDENTYFIKACJA
tych
KSZTAŁTOWANIE I WYMIAROWANIE
PROCESÓW TRANSPORTOWO-
MAGAZYNOWYCH
CZYNNO
Ś
CI
oraz
okre
Ś
lenie
ich
SEKWENCJI
,
CZASU
TRWANIA, NAT
ĘŻ
ENIA
i
SPOSOBU REALIZACJI
KSZTAŁTOWANIE
procesu transportowo-magazynowego
w projektowanym
zakładzie jest
trudniejsze
, gdy
Ż
obserwacj
Ę
trzeba zast
Ą
pi
Ć
wyobra
Ź
ni
Ą
Proces transportowy
mo
Ż
e by
Ć
uj
Ę
ty w
postaci opisu
, w którym
ustalana jest technologia transportu oraz wprowadza si
Ę
oznaczenia niezb
Ę
dne do wymiarowania
dr in
Ż
. Dariusz Pyza – (022) 234-58-54; 691-737-081; e-mail: dpz@it.pw.edu.pl
Systemy magazynowe - Wykład 6
11
2
Proces transportowo - magazynowy
Cykle transportowe
SCHEMAT PROSTEGO (POJEDYNCZEGO) CYKLU TRANSPORTOWEGO
Na podstawie opisu mo
Ż
na sporz
Ą
dzi
Ć
graficzny zapis procesu
transportowego w postaci
KARTY PROCESU PRZEPŁYWU MATERIAŁÓW
lub
KARTY CYKLI TRANSPORTOWYCH
UKSZTAŁTOWANY PROCES
przepływu ładunków jest
PRZEDMIOTEM
WYMIAROWANIA
2
3
WYMIAROWANIE
PROCESU
transportowego
w
magazynie
polega
1
głównie
na obliczeniu
:
PRACOCHŁONNO
Ś
CI
procesu przepływu materiałów i informacji
(w tym dokumentów) z uwzgl
Ę
dnieniem
URZ
Ą
DZE
Ń
i LUDZI;
LICZBY NIEZB
Ę
DNYCH
do realizacji procesu
URZ
Ą
DZE
Ń
i LUDZI
z uwzgl
Ę
dnieniem harmonogramu poszczególnych cykli i operacji
w procesie
4
1
Podj
Ę
cie ładunku
Przewóz ładunku
Odło
Ż
enie ładunku
Przejazd pustego
Ś
rodka transportowego do
punktu wyj
Ś
ciowego
Podj
Ę
cie
(odło
Ż
enie)
ładunku mo
Ż
e odbywa
Ć
si
Ę
za pomoc
Ą
Ś
rodka transportu
,
którego cykl jest rozpatrywany
(np. wózek widłowy), lub
wymaga
zaanga
Ż
owania innego
Ś
rodka transportu czy człowieka
(np. wózki platformowe,
przyczepy, itp.).
3
4
2
Podj
Ę
cie
(odło
Ż
enie)
ładunku mo
Ż
e odbywa
Ć
si
Ę
za pomoc
Ą
Ś
rodka transportu
,
którego cykl jest rozpatrywany
(np. wózek widłowy), lub
wymaga
zaanga
Ż
owania innego
Ś
rodka transportu czy człowieka
(np. wózki platformowe,
przyczepy, itp.).
3
4
Czas cyklu transportowego prostego
Czas cyklu transportowego prostego
Czas skr
Ę
tów (suma czasów skr
Ę
tów w prawo, w lewo) –
t
T
Czas operacji dokonywanych na ładunku –
t
o
Czas kontroli ładunku –
t
k
Czas przekazywania informacji –
t
iv
Na podstawie omówionej struktury cyklu transportowego oraz
przyjmuj
Ą
c oznaczenia jak wy
Ż
ej,
wzór na czas cyklu prostego
ma
posta
Ć
:
Czas podj
Ę
cia (odło
Ż
enia) ładunku –
t
01
(
t
02
)
– czasy stałe
cyklu,
potrzebne
na
manipulacje
w
punktach
podj
Ę
cia
i
odło
Ż
enia ładunku
Manipulacje te obejmuj
Ą
nast
Ę
puj
Ą
ce czynno
Ś
ci:
przyspieszenie
i hamowanie, prosty wjazd i prosty wyjazd, skr
Ę
ty z
zatrzymaniem, przechył masztu, podnoszenie i opuszczanie,
przekazywanie informacji, odczytywanie zlece
Ń
Odległo
ŚĆ
na jak
Ą
przewo
Ż
ony jest ładunek z punktu podj
Ę
cia
do punktu odło
Ż
enia –
L
L
Czas jazdy z ładunkiem na drodze równej 1 m –
t
vL
Czas jazdy bez ładunku na drodze równej 1 m –
t
vE
t
cp
= t
01
+L(t
vL
+t
vE
)+(t
o
+t
k
+t
iv
)+t
T
+t
02
5
6
1
2011-05-13
PracochłonnoŚĆ procesu przepływu materiał
Ó
w
Cykle transportowe
SCHEMAT KOMBINOWANEGO (PODWÓJNEGO) CYKLU
TRANSPORTOWEGO
W procesach bezpo
Ś
redniego przemieszczania materiałów zaanga
Ż
owani
s
Ą
:
LUDZIE
– procesy r
Ę
czne;
LUDZIE i URZ
Ą
DZENIA
– procesy zmechanizowane;
URZ
Ą
DZENIA
– procesy zautomatyzowane.
Zatem rozró
Ż
nia si
Ę
PRACOCHŁONNO
ŚĆ
PROCESU PRZEPŁYWU
MATERIAŁÓW
ze wzgl
Ę
du na prac
Ę
:
ludzi
j-
tej kategorii pracy –
urz
Ą
dze
Ń
j
-tego typu –
6
-
2
7
3
5
1
4
1
Podj
Ę
cie ładunku
Przewóz ładunku
Odło
Ż
enie ładunku
Przejazd luzem
j
R
L
Podj
Ę
cie ładunku
Przewóz ładunku
Odło
Ż
enie ładunku
2
3
4
5
6
7
j
R
U
PRACOCHŁONNO
ŚĆ
PROCESU
przepływu materiałów mo
Ż
e by
Ć
obliczana:
ANALITYCZNIE
(za pomoc
Ą
poni
Ż
szych wzorów)
W
KARCIE
PROCESU
przepływu
materiałów
lub
w
karcie
cykli
7
8
transportowych
Obliczona
PRACOCHŁONNO
ŚĆ
PROCESU
jest
PODSTAW
Ą
do
wyznaczenia
potrzebnej
LICZBY LUDZI i
Ś
RODKÓW TRANSPORTOWYCH
oraz innych
URZ
Ą
DZE
Ń
stosowanych w realizacji procesu przepływu materiałów
PracochłonnoŚĆ procesu przepływu materiał
Ó
w
PracochłonnoŚĆ procesu przepływu materiał
Ó
w
DOBOW
Ą
PRACOCHŁONNO
ŚĆ
procesu przepływu materiałów ze
wzgl
Ę
du na prac
Ę
LUDZI
j
-tej kategorii pracy oblicza si
Ę
za pomoc
Ą
wzoru:
DOBOW
Ą
PRACOCHŁONNO
ŚĆ
procesu przepływu materiałów ze
wzgl
Ę
du na prac
Ę
j
-tego typu
URZ
Ą
DZENIA
oblicza si
Ę
za pomoc
Ą
wzoru:
n
n
p
l
D
j
×
t
j
roboczogod
zin
l
D
j
×
t
j
=
r
=
urz
Ą
dzenio
godzin
D
j
R
D
j
=
Li
cLi
R
=
Ui
cUi
L
dob
Ę
U
j
60
×
m
j
60
×
m
dob
Ę
Ui
i
1
Li
i
1
j
= l, 2, 3, ...,
r –
liczba typów urz
Ą
dze
Ń
ze wzgl
Ę
du na koszt jednostkowy ich utrzymania,
i
= l, 2, 3,...,
n
r
–
numer rodzaju zmechanizowanego cyklu transportowego,
–
liczba jł transportowanych w
i
-tym cyklu, przez
j
-ty typ urz
Ą
dzenia
j
= l, 2, 3, ...,
p –
numer kategorii pracy ludzkiej ze wzgl
Ę
du na jej koszt jednostkowy
i
= l, 2, 3,...,
n
p
. –
numer rodzaju cyklu transportowego r
Ę
cznego
j
m
Li
–
liczba jł transportowanych w
i
-tym cyklu, przez pracownika
j
-tej kategorii pracy
–
dobowy przepływ ładunków, przemieszczanych według
i
-tego cyklu transportowego
(jł/dob
Ę
) za pomoc
Ą
j
-tej kategorii pracy ludzkiej
j
m
Ui
l
D
Li
D
Ui
l
–
dobowy przepływ ładunków, przemieszczanych według
i
-tego cyklu transportowego
(jł/dob
Ę
) za pomoc
Ą
urz
Ą
dzenia
j
-tego typu
j
t
cLi
j
t
cUi
–
czas
i
-tego cyklu transportowego r
Ę
cznego (min/cykl) realizowanego za pomoc
Ą
j
-tej
kategorii pracy ludzkiej
–
czas
i
-tego cyklu transportowego zmechanizowanego (min/cykl) realizowanego przez
urz
Ą
dzenie
j
-tego typu
10
9
Liczba potrzebnych Środk
Ó
w transportowych i ludzi
Liczba potrzebnych Środk
Ó
w transportowych i ludzi
Liczba potrzebnych
Ś
rodków transportowych i ludzi
Zasada
CZAS
DYSPONOWANY
NETTO
wynika
z
nast
Ę
puj
Ą
cych
czynników
organizacyjno-technicznych:
DOBOWY CZAS DYSPONOWANY
t
z
–
czas pracy w ci
Ą
gu doby wyra
Ż
ony na
ogół liczb
Ą
8-godzinnych zmian pracy (l, 2 lub 3) albo np. przedłu
Ż
on
Ą
do 10
godzin jedn
Ą
zmian
Ą
;
WSPÓŁCZYNNIK
obliczania
liczby
potrzebnych
Ś
rodków
transportowych,
lub
urz
Ą
dze
Ń
i ludzi jest nast
Ę
puj
Ą
ca:
D
U/L
j
R
j
n
=
U/L
j
t
j
tz
–
zale
Ż
ny od
organizacji pracy, wysiłku fizycznego, ró
Ż
nych zakłóce
Ń
itp.; warto
ŚĆ
liczbow
Ą
tego współczynnika nale
Ż
y okre
Ś
li
Ć
drog
Ą
obserwacji i bada
Ń
;
WYKORZYSTANIA
CZASU
PRACY
zN
j
tz
= 0,7 do 0,9;
j
n
U/L
–
liczba
j
-tych
Ś
rodków transportowych,
j
-tych urz
Ą
dze
Ń
, ludzi
j
-tej kategorii pracy
WSPÓŁCZYNNIK GOTOWO
Ś
CI TECHNICZNEJ
urz
Ą
dze
Ń
j
gt
–
zale
Ż
y od jako
Ś
ci
Ś
rodków transportowych oraz od poziomu zaplecza obsługowo-naprawczego;
j
gt
= 0,5 do 0,95;
WSPÓŁCZYNNIK ZRÓ
Ż
NICOWANIA OBSZARÓW PRACY
j
zo
– dotyczy
Ś
rodków transportowych o nieograniczonym zasi
Ę
gu pracy (wózki unosz
Ą
ce,
podno
Ś
nikowe, ci
Ą
gniki itp.),
j
t
zN
–
czas dysponowany netto
–
dobowa pracochłonno
ŚĆ
procesu ze wzgl
Ę
du na jednorodne czynno
Ś
ci, przy uwzgl
Ę
dnieniu
typu urz
Ą
dzenia (
U
j
), kategorii pracy ludzkiej (
L
j
) (zawodu, stanowiska) oraz rozkładu w
czasie realizacji poszczególnych czynno
Ś
ci procesu przez
U
j
lub
L
j
.
j
R
U/L
j
zo
= 0,75 (3-5-krotna zmiana obszarów pracy
oddalonych od siebie o 100-300 m) do 1,0 (praca w jednym obszarze)
11
12
2
2011-05-13
Liczba potrzebnych Środk
Ó
w transportowych i ludzi
Normy podstawowe – normy czasu w transporcie wewnĘtrznym
Czas dysponowany netto mo
Ż
na zatem okre
Ś
li
Ć
iloczynem:
Podstawowe
normy
czasu
pracy
w
transporcie
wewn
Ę
trznym
j
j
t
=
t
×
j
×
j
×
j
dotycz
Ą
:
norm czasu pracy ludzkiej;
norm czasu pracy wózków ;
zN
z
tz
gt
zo
Wzory
na
obliczenie
POTRZEBNEJ
do
realizacji
procesu
LICZBY
j
n
U
j
n
L
URZ
Ą
DZE
Ń
oraz
LUDZI
przybieraj
Ą
posta
Ć
:
n
n
D
j
j
D
j
j
p
l
×
t
r
l
×
t
=
=
Przy u
Ż
yciu norm czasu pracy
ludzkiej oraz wózków
mo
Ż
e by
Ć
analizowana i projektowana pracochłonno
ŚĆ
procesu
, mi
Ę
dzy innymi:
przemieszczania palet;
układania materiałów;
podawania czĘŚci;
pakowania przemysłowego;
kontroli itp.
Li
cLi
Ui
cUi
j
j
D
L
j
60
×
m
D
U
j
60
×
m
R
R
j
Li
j
Ui
n
=
=
i
1
n
=
=
i
1
L
U
j
j
j
j
t
t
×
j
×
j
×
j
t
t
×
j
×
j
×
j
zN
z
tz
gt
zo
zN
z
tz
gt
zo
13
1114
Normy zakładowe – wybrane normy czasu pracy ludzkiej
Normy zakładowe – normy czasu w transporcie wewnĘtrznym
Lp.
RUCH R
Ę
KI I PRZEDRAMIENIA
Czas
Jednostkowe normy czasu
podstawowych ruchów wózka
podno
Ś
nikowego, z
zakresem obci
ĄŻ
e
Ń
od pustego (E)
do
obci
ĄŻ
onego (L),
mog
Ą
by
Ć
stosowane w analizie i projektowaniu
wszystkich sytuacji transportu wewn
Ę
trznego i magazynowania
Jednostkowe podstawowe normy czasu dotycz
Ą
zakładu
standardowego
tzn. zakładu, w którym np.:
1
Si
ę
ganie lub ruch
1.1
na odległo
ść
l
= 2,5 cm
0,0012 min
na odległo
ść
l
= 5,0 cm
0,0024 min
l
×
0
,
0006
0
0024
+
na odległo
ść
l
= 7,5
÷
30,0 cm
min
1.2
2
25
×
0
0006
0
0024
+
np.
drogi transportowe
maj
Ą
równ
Ą
nawierzchni
Ę
;
jest dobre o
Ś
wietlenie
;
s
Ą
wyszkoleni operatorzy
;
panuje porz
Ą
dek itp
.
2
0,0084 min
…
……………………………..
4
Uchwycenie
4.1
proste uchwycenie
0,0012 min
W ka
Ż
dym zakładzie istniej
Ą
na ogół ró
Ż
ne
od standardowych
warunki, tzw. zakładowe.
Stanowi
Ą
one czynniki zmienne
,
wpływaj
Ą
ce
na wzrost jednostkowych norm czasu
16
15
Normy zakładowe – wybrane jednostkowe normy czasu
podstawowych ruchów wózka podnoŚnikowego
Symbole stosowane w analizie transportu wewnĘtrznego
Analiza transportu wewn
Ę
trznego jest znacznie ułatwiona
, a jej wynik
bardziej przejrzysty, je
Ś
li mo
Ż
e by
Ć
przedstawiony w prosty i zwarty sposób.
słu
ŻĄ
do tego
SYMBOLE GRAFICZNE
– oznaczaj
Ą
ce poszczególne
czynno
Ś
ci procesu przemieszczania materiałów w zakładzie.
Lp.
Podstawowe ruchy wózka
Obci
ąż
enie
wózka
Jednostka
Norma
czasu [min]
1
Przyspieszenie, pusty lub załadowany.
Wyst
ę
puje za ka
ż
dym razem, kiedy wózek
przy
ś
piesza od postoju do pełnej pr
ę
dko
ś
ci
pusty (E)
z ładunkiem (L)
cały okres
0,0300
0,0300
2
Skr
ę
t w prawo przy ruchu do przodu. Zmiana
kierunku jazdy w prawo w trakcie ruchu wózka
pusty (E)
z ładunkiem (L)
cała
operacja
Symbole do zapisu procesu transportu wewn
Ę
trznego
składaj
Ą
si
Ę
z
6 grup
zawieraj
Ą
cych oznaczenia:
przedmiotów
transportu;
urz
Ą
dze
Ń
pomocniczych
do transportu i magazynowania;
Ś
rodków transportu
wewn
Ę
trznego;
Ś
rodków transportu
zewn
Ę
trznego;
miejsc dokonywania
czynno
Ś
ci transportowych;
czynno
Ś
ci
transportowych, magazynowych i produkcyjnych;
0,0550
3
Skr
ę
t w prawo przy ruchu do przodu i
zatrzymanie
pusty (E)
z ładunkiem (L)
cała
operacja
0,0700
0,0750
….
……………………
……………
…………..
…………..
20
Przechył masztu do przodu
pusty (E)
z ładunkiem (L)
cała
operacja
0,0250
17
18
3
2011-05-13
Akumulatorowy wózek wysokiego
składowania i kompletacji z podnoszon
Ą
kabin
Ą
typ EKX
Akumulatorowy wózek wysokiego
składowania z masztem wysuwnym typ ETV
110-116
Wykorzystanie wózków widłowych w magazynie
Symbole stosowane w analizie transportu wewnĘtrznego
W ka
Ż
dej pracy fizycznej wyst
Ę
puj
Ą
na ogół czynno
Ś
ci zmierzaj
Ą
ce do zmiany
wła
Ś
ciwo
Ś
ci fizycznych, chemicznych b
Ą
d
Ź
kształtu przedmiotu pracy
(tworzywa). Czynno
Ś
ci te okre
Ś
la si
Ę
mianem
OPERACJI
TECHNOLOGICZNYCH
Ponadto w tego rodzaju pracy ma si
Ę
do czynienia z przemieszczaniem
(ruchem) pracowników, materiałów, narz
Ę
dzi itp., które w technice kartowania
okre
Ś
la si
Ę
jako
TRANSPORT
Przemieszczanie materiału (i tylko materiału) na odległo
ŚĆ
w granicach 2 m,
sprowadzaj
Ą
ce si
Ę
najcz
ĘŚ
ciej do zdj
Ę
cia materiału ze
Ś
rodka transportu,
ustawienia go na stanowisku roboczym czy umieszczenia na
Ś
rodku
transportu, nosi nazw
Ę
MANIPULACJI (OPERACJA ŁADUNKOWA)
KONTROLA,
materiał sprawdzany w celu identyfikacji lub weryfikacji
Akumulatorowy podno
Ś
nikowy wózek
widłowy z dyszlem EJC
Czołowy wózek widłowy z
nap
Ę
dem spalinowym VFG
19
20
Metody prezentacji i zapisu przepływu ładunków
Symbole stosowane w analizie transportu wewnĘtrznego
W procesach pracy wyst
Ę
puj
Ą
równie
Ż
stany bezczynno
Ś
ci wykonawców,
maszyn i urz
Ą
dze
Ń
transportowych b
Ą
d
Ź
te
Ż
stany bezruchu materiałów,
narz
Ę
dzi itp. Wszystkie te stany s
Ą
traktowane jako
OCZEKIWANIE
SKŁADOWANIE
ma miejsce wtedy, gdy materiał jest celowo przechowywany
ze wzgl
Ę
dów buforowych
Pomocnymi
NARZ
Ę
DZIAMI
w
PRZEDSTAWIANIU PRZEPŁYWÓW
STRUMIENI
rzeczowych i miejsc (magazynów) czasowego gromadzenia
surowców, materiałów, wyrobów gotowych, itp. w przedsi
Ę
biorstwie s
Ą
:
€
WYKRESY PRZEPŁYWU
,
€
TABLICE PRZEPŁYWU
,
€
KARTY PRZEPŁYWU
,
€
KARTY REALIZACJI OPERACJI
,
€
SCHEMATY PRZEPŁYWU
TYMCZASOWE SKŁADOWANIE
ma miejsce wtedy, gdy materiał jest
zatrzymywany w planowanych miejscach na okres znacznie krótszy ni
Ż
składowanie
SAMOCHÓD CI
ĘŻ
AROWY
WAGON KRYTY
21
22
Wykres przepływu materiałów
Wykres przepływu materiałów – przykład
Wykres przepływu materiałów
Jest to
graficzne przedstawienie drogi
, wzdłu
Ż
której materiał
porusza si
Ę
w czasie przepływu przez zakład
Główne zadanie
wykresu przepływu materiałów
Przedstawienie dróg
i
kierunku przepływu
materiałów
23
24
4
2011-05-13
Karta procesu przepływu materiałów
Karta procesu przepływu materiałów – przykład
KARTA PROCESU PRZEPŁYWU
jest graficzno-analitycznym
przedstawieniem kolejno
Ś
ci wszystkich wyró
Ż
nionych
czynno
Ś
ci (i ich sekwencji) zachodz
Ą
cych w procesie przepływu
materiałów (ładunków) i zawiera podstawowe dane potrzebne do
jego analizy
ZBIÓR PODSTAWOWYCH DANYCH
obejmuje zazwyczaj takie wielko
Ś
ci,
jak:
ilo
ŚĆ
i
długo
ŚĆ
cykli
czasowych,
odległo
ŚĆ
,
pracochłonno
ŚĆ
,
stosowane urz
Ą
dzenia, itp.
CZYNNO
Ś
CIAMI
najcz
ĘŚ
ciej
WYRÓ
Ż
NIANYMI
W
PROCESIE
przepływowym
s
Ą
:
operacje
technologiczne,
transport
(przemieszczanie),
kontrola,
oczekiwanie
i
magazynowanie
(buforowanie)
25
26
Najprostsz
Ą
jego
odmian
Ą
jest
odmiana SYNOPTYCZNA
,
odnosz
Ą
ca si
Ę
do
przepływu
jednego rodzaju ładunków
:
W tym przypadku
linia ci
Ą
gła
na wykresie przepływu
pokazuje na podkładzie (planie)
architektonicznym
(wykonanym w skali)
drog
Ę
,
jak
Ą
materiał musi przeby
Ć
od
punktu wej
Ś
cia
, tzn. od
miejsca, gdzie zostaje po raz
pierwszy zidentyfikowany,
do
momentu, gdy osi
Ą
ga swój cel
Strzałki wzdłu
Ż
linii wskazuj
Ą
kierunek przepływu
, natomiast
umowne
symbole
(tzw.
symbole synoptyczne)
pokazuj
Ą
rodzaj procesów
,
operacji lub czynno
Ś
ci
zachodz
Ą
cych w ró
Ż
nych
strefach, obszarach lub
pomieszczeniach przepływu
Tablica krzyŻowa – przykład
TABLICA KRZY
Ż
OWA
odzwierciedla przepływy oraz wej
Ś
cia i wyj
Ś
cia
strumieni rzeczowych w odniesieniu do poszczególnych komórek
organizacyjnych przedsi
Ę
biorstwa. Jednocze
Ś
nie stanowi ona bilans
tych przepływów
27
28
Transport
samochód ci
ĘŻ
arowy
Transport
np. wózek widłowy
Przykład
Tymczasowe
składowanie
Zadanie:
Pracochłonno
ŚĆ
przekształce
Ń
ładunków w gospodarce magazynowej,
wyznaczanie liczby urz
Ą
dze
Ń
i pracowników
Przepływpewnego ładunku przezmagazynwygląda
następująco:
Kontrola
Operacja
ładunkowa
Oczekiwanie
Składowanie
krótkotrwałe
Transport
np. wózek widłowy
Operacja
ładunkowa
Oczekiwanie
Tymczasowe
składowanie
Rozładunek jłp z samochodów
i ich przemieszczanie do strefy
przyj
ĘĆ
przez pracownika L1 za pomoc
Ą
wózka widłowego W1;
Identyfikacja ładunku
w strefie przyj
ĘĆ
przez pracownika magazynu
L3;
Przemieszczanie jłp ze strefy przyj
ĘĆ
do strefy składowania
realizowane przez pracownika L1 za pomoc
Ą
wózka widłowego W2
(w jednym cyklu s
Ą
przemieszczane dwie jłp);
Transport
samochód ci
ĘŻ
arowy
29
30
5