Wyklad 3 - Forma artystyczna - 19.10.2010 r, Wiedza o sztuce (koziczka)

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

·         Muzycy zalezni od filozofii: Debussy od Bergsona, Bach od Leibniza, Wagner od Schopenhauera

 

 

·         Tatarkiewicz: dzielo sztuki to odtwarzanie, naśladownictwo (mimesis), konstrukcja formy (konstrukcjonizm) i ekspresja, wyrażanie przeżyć (ekspresjonizm), które z kolei zdolne są pobudzać emocje

·         Stróżewski uważa, że definicja ta pomija sens i cel dziela sztuki

·         Postmodernizm – dziela sztuki nie da się zrozumieć

·         Warunki dla zaistnienia dziela sztuki, wg Ingardena (Ontologia dziela sztuki):

o       Ontyczne – musi mieć określoną budowę, być określonego typu; ontyka dziela to jego typ, struktura, idee, ogólna geneza (twórczość to powolywanie rzeczy nowej, to metafizyczna kreacja ex nihilo, przekraślanie jakiegoś nihil; jeśli tylko zechę, to mogę to zrobić) i struktura (Plotyn „Idea wciela się w rzecz”; rzecz staje się inna; lączy się to co idealne z materialnym; to co ukryte zostaje ukazane w dziele)

o       Semantyczne – musi mieć znaczenie, przeslanie (ale nie może być pretensjonalne, „dla oświecenia prostaczków”)

o       Aksjologiczne – musi mieć wartość

·         Dzielo sztuki musi spelniać te trzy warunki

·         Heidegger: źródlem dziela sztuki jest sztuka, która z kolei jest źródlem prawdy; dziela otwiera świat i odtwarza ziemię; dzielo stwarza spór między otwartym światem i zamkniętą ziemią (spór artysty z pigmentem, który blednie)

·         Arystoteles: akt i możnosć; farba i deska są możnością

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl