· M. Tomaszewski – muzykolog (filozoficzna interpretacja Chopina)
· Prawa w dziedzinie koloru:
o Joseph Albers - artysta niemiecki (1888 - 1976); malarz, fotograf, rzeźbiarz, pisarz, nauczyciel sztuki; cechą jego twórczości była prostota; zaliczany jest do artystów secesji; wypędzony przez Hitlera razem z innymi bauhausowymi artystami, wyjechal do Ameryki, gdzie uczyl interakcji barw; wraz z Vaserelym uważany jest za ojca pop-artu; zajmowal się sytuacją przestrzenną (zmieniającym się wrażeniem przestrzeni); użyl kwadratu do interakcji barw i do postrzegania tych relacji
o
Albrecht Durer (Norymberga, 1471 r. – 1528 r.); (seria wlasnych autoportretów) „Autoportret” à
malarz i grafik, teoretyk sztuki, uważany jest za najwybitniejszego artystę niemieckiego renesansu.
„Czterej apostolowie” „Adam i Ewa” „Święto różańcowe”
o Van Doesburg – czcionka konstruktywiczna – skladająca się z kwadratów (podstawowym wyróżnikiem konstruktywizmu w stosunku do innych ruchów awangardowych było stosowanie dyscypliny formalnej ograniczonej do prostych elementów geometrycznych: koła, trójkąta i linii prostej)
o Vasarely Victor (1908-1997), francuski malarz i grafik pochodzenia węgierskiego. Od 1930 w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor pop-artu. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu
o Kolorystyka: jasne kolory widzimy inaczej niż ciemne; wplywa to na odbieranie obrazu: jasny kolor widzimy na pierwszym planie
o Kenneth McKenzie Clark – „Akt“ – problem przedstawiania ciala ludzkiego