Język programowania C++
( wykł. dr Marek Piasecki )
Literatura:
· dowolny podręcznik do języka C++ (na laboratoriach ® Borland C++ 3.1)
· Robert Lafore “Programowanie w języku C przy użyciu Turbo C++”
· Jerzy Grębosz “Symfonia C++”
· Andrzej Zalewski “Programowanie w językach C i C++ z wykorzystaniem
pakietu Borland C++”
----------------------------------------------
· Bjarne Stroustrup “Język C++ “ ¬ książka napisana przez twórcę C++
· Robert Sedgewick “Algorytmy w C ++ “
----------------------------------------------
· Brian Kernigham, Dennis Ritchie “Język ANSI C“ ¬ trochę historii
PROGRAM WYKŁADU
1. Wstęp, schematy blokowe, struktura programu w języku C++
Typy, operatory i wyrażenia.
2. Operacje wejścia i wyjścia (podejście proceduralne i obiektowe)
Instrukcje if, if-else, switch. Zagnieżdżanie. Operator ? : .
3. Instrukcje iteracyjne: while, do-while, for.
Pętle zagnieżdżone. Instrukcje break i continue.
4. Tablice – deklaracja, inicjacja, operator indeksu.
Tablice w połączeniu z pętlą for. Tablice wielowymiarowe.
5. Wskaźniki zmiennych, adresy pamięci, arytmetyka wskaźników.
Związek pomiędzy wskaźnikami a tablicami.
6. Funkcje – deklaracja, definicja, parametry.
7. Funkcje operujące na pamięci: biblioteka <mem.h>
Łańcuchy znaków. Funkcje łańcuchowe <string.h>
8. Typ strukturalny – definicja, deklaracja i inicjacja zmiennych.
Zagnieżdżanie struktur. Rozszerzenie struktury o metody składowe.
9. Obsługa plików zewnętrznych. Pliki binarne i tekstowe.
podejście proceduralne – biblioteka <stdio.h>
podejście obiektowe - klasa fstream
10. Tablice wskaźników, wskaźniki na tablice.
Rzutowanie wskaźników. Dostęp do dowolnego obszaru pamięci. Wskaźniki na funkcje.
11. Przykłady różnych kombinacji wskaźników
Dynamiczne przydzielanie pamięci.
M.Piasecki: INFORMATYKA 1 - 1 - (W1) Wstęp, podstawy języka C++
PODSTAWOWE POJĘCIA
Program - notacja opisująca proces przekształcania danych wejściowych w dane wyjściowe według pewnego algorytmu.
Dane wejściowe - informacje dostarczone do programu przez użytkownika, w celu umożliwienia wykonania algorytmu
Dane wyjściowe - są generowane przez program i stanowią wyniki działania programu.
Algorytm - określa sposób przekształcania danych wejściowych w dane wyjściowe zgodnie z celem. Algorytm składa się z opisu:
· obiektów na których wykonywane są działania,
· działań realizujących cel algorytmu,
· kolejności działań.
Programowanie - polega na zapisywaniu algorytmów w formie programów zrozumiałych dla komputera.
Kod źródłowy - program napisany w języku takim jak Pascal lub C++,
czyli w języku algorytmicznym - czytelny dla programisty,
Kod wynikowy - program zapisany jako ciąg rozkazów i danych w kodzie maszynowym procesora (w postaci czytelnej dla komputera), najczęściej w postaci liczb kodu dwójkowego.
Proces tworzenia ( kodowania? ) programu:
¯ edytor ® ( *.cpp ) kod źródłowy
¯ kompilator ® ( *.obj ) kod wynikowy
¯ linker ® ( *.exe ) kod wynikowy połączony z bibliotekami
¯ debugger ® (step/watch) śledzenie działania, usuwanie błędów
Język C++ jest rozszerzeniem języka C :
· typy i zmienne referencyjne, unie anonimowe,
· operatory new i delete,
· funkcje przeciążone, funkcje z atrybutem inline,
· domyślne wartości parametrów funkcji,
· przekazywanie parametrów funkcji przez referencję,
· klasy i obiekty (programowanie obiektowe)
· wzorce
· obsługa wyjątków
M.Piasecki: INFORMATYKA 1 - 3 - (W1) Wstęp, podstawowe pojęcia
ZAPIS PROGRAMU ZA POMOCĄ SCHEMATÓW BLOKOWYCH
void main( ) // najprostszy program w języku C / C++
{ }
#include < iostream.h > // wypisanie tekstu na ekranie (C++)
void main( void )
{
cout << ”Czesc ! To ja, twój komputer” ;
}
#include < iostream.h > // proste obliczenia - iloczyn liczb (C++)
void main( )
{
int liczba_1, liczba_2 ;
float wynik ;
cout << endl << ”To jest program obliczajacy iloczyn dwóch liczb ” << endl ;
cout << ”Podaj pierwsza liczbe X = ” ;
cin >> liczba_1 ;
cout << ”Podaj druga liczbe Y = ” ;
cin >> liczba_2 ;
wynik = liczba_1 * liczba_2 ;
cout << endl << ”Wynik obliczenia X * Y = ” << wynik << endl ;
}
#include < iostream.h > // cykliczne wykonywanie programu
void main( )
{
char znak;
do
{ × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × ×...