XIX wieczna estetyka recepcji, Historia sztuki, SZTUKA NOWOCZESNA

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

XIX wieczna estetyka recepcji

Konstrukcja obrazu w malarstwie XIX wieku

             

Pojęcie widza implikowanego rozumiany jako kategoria wewnątrzobrazowa. Zakłada się, że dzieło uzyskuje realność dopiero wtedy, gdy jest oglądowe. W strukturę dzieła muszą być wpisane warunki aktualizujące, umożliwiające ukonstytuowanie sensu dzieła w świadomość odbiorcy. Analiza i identyfikacja przesłanek recepcji stanowi warunek rekonstrukcji struktury narracyjnej obrazu.

 

·         Określenie pozycji widza jego stosunku wobec przedstawienia na obrazie

·         2 systemy funkcjonowania obrazu:

 

I PRZEDSTAWIENIA  „CO” zostało przedstawione ( forma nadana elementom  celem ustalenia relacji między nimi)

II PREZENTACJI  „ JAK” zostało przedstawione  ( odnoszenie przedstawienia do widza)

 

PRZYKŁADY:

 

1.     Dawid Przysięga w sali do gry w piłkę – absurdalność w sensie logiki przedstawieniowej: przewodniczący czyta przysięgę stojąc tyłem do tłumu. Dopełnienie obrazu w warunkach – na obrazie tylko połowa sali, dopowiadana amfiladowa sala zgromadzeń parlamentu. Przewodniczący jest więc z jednej strony otoczony tłumem w obrazie, a z drugiej przed obrazem.

 

2.     Funkcjonowanie salonu- konieczność przyciągania uwagi widza. Angażowania go.

Gericalt Tratwa meduzy- zła ekspozycja eliminuje możliwość dostrzeżenia „ Argusa”, który konieczny jest dla zrozumienia obrazu. Problematyka ustawienia widza- tuż za plecami rozbitków. To umożliwia uczestniczenie widza w przedstawionym dramacie.

 

Monet Balkon – uruchomienie mechanizmu wzajemnej obserwacji. Na granicy tego co zewnętrzne i tego co wewnętrzne ( zamieszanie) Chwilowe rozproszenie wzajemnego kontaktu pomiędzy postaciami odpowiedzią na charakter i sposób oglądu obrazów na Salonie- rozproszenie ludzi, przechodzenie ( jak ulicą pod balkonem)

 

3.     Friedrich „ Rozlewiska Łaby” rekonstrukcja punktu widzenia prowadzi do uznania go za nierzeczywisty, niemożliwy.

     Dwóch mężczyzn podczas wschodu księżyca, Kobieta w Oknie i inne z        postaciamiodwróconymi plecami do widza- autosugestia malarza co do sposobu odbioru dzieła.

 

4.Wolność wiodąca lud na barykady Delacroix- odbiorca w sytuacji bez wyjścia. Lud skierowany w stronę widza, lud kieruje się na nas. Chłopiec z bronią mierzy nas wzrokiem. Przesunięcie kompozycji niweluje to zagrożenie, zaangażowanie ( obserwowanie z boku)

 

CEZURA 1860 ROK

Do 1860: rozwój prezentacji. Rozwój techniki w kierunku tworzenia iluzji, angażowania widza.

Po 1860 : obserwacja rozpadu tych wypracowanych wcześniej technik.

 

Munch- linie perspektywy identyfikują nasz punkt widzenia powyżej wzroku postaci z I planu. To one są zagrożone w swym niepewnym bycie.

 

Krzyk- postacie nie pośredniczą, pomiędzy nami a obrazem. Obserwujemy zapadanie się postaci w głąb. Brak sugestywnej łączności z widzem.

 

Niezależność postaci:

 

Degas: radykalizacja zbliżenia pomiędzy widzeniem postaci a widzem. Przesunięcie punktu widzenia. Nieprzystawalność ról obserwatorów i postaci w obrazie.

 

Serat: angażowanie widza przez pierwszoplanowe postacie, z którymi możemy się identyfikować. Różnice punktu widzenia w zależności od postaci.

 

Cyrk- postać z pierwszego planu wyraźnie obniżona, zaburza ogląd, przesłania, implikuje inny punkt widzenia. Podporządkowanie postaci wykresowi lini. Oderwanie jako całość autonomiczna.

 

Monet Nenufary- zatracenie określonej pozycji widza, jednoznaczność percepcji. Ekspozycja w Oranżerii w Paryżu –widz przedmiotem obrazu, otoczony obrazami a jednocześnie naturą.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl