XVI w Kontrreformacja, Historia Sztuki

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

POGLĄDY DOTYCZĄCE KONTREFORMACJI

 

 

Postanowienia soboru trydenckiego, 1563 r. (25 sesja soboru trydenckiego, a 9 i ostatnia za pontyfikatu Piusa IV)

1) Obrazy Chrystusa, Bogurodzicy Dziewicy i innych świętych powinny być umieszczane i zachowane szczególnie w kościołach (powinno się okazywać i oddawać im szacunek – postaciom na nich przedstawionych, nie materii).

2) przez przedstawienia ludzie zyskują wiedzę i wiarę. Ze wszystkich świętych obrazów pochodzi ogromna korzyść.

3) potrzeba pozwolenia biskupa na wszelkie zmiany: przewieszanie, dowieszanie, zdejmowanie obrazów.

4) Powinna być przestrzegana tematyka religijna

5) należy usunąć wszelkie zabobony

 

Przesłuchanie Paolo Veronese

Jeden z czołowych malarzy późnego renesansu i manieryzmu w Wenecji. Nie przestrzegał tematyki obrazów. W ostateczności wolał zmienić nazwę obrazu niż ingerować w jego artystyczną budowę dokonując przeróbek.

              Protokół z posiedzenia Trybunału Inkwizycji w sprawie obrazu Paolo „Ostatnia Wieczerza”. Dialog z przesłuchania malarza posądzonego o herezję w swoim obrazie, ponieważ oprócz postaci Chrystusa i apostołów, namalował błaznów, Niemców itp. tłumaczył, że malował tak jak uważał za właściwe. Chciał tym też ozdobić obraz. Uważał, że dobrze czyni. Nakazano mu poprawić i udoskonalić obraz, w terminie trzech miesięcy, na własny koszt.

 

Św. Karol Boromeusz – pouczenie o budowie i wyposażeniu kościoła

(XVI w.) Kardynał i arcybiskup Mediolanu, przedstawiciel potrydenckiej religijności. Ostro zwalczał reformację. Dążył do poprawy moralnej Kościoła i duchowieństwa. W 1567 r. napisał o zasadach sztuki (były to zasady posoborowe)

KSIĘGA I BUDOWA KOŚCIOŁA, autor porusza problemy: położenia kościoła, relacji kościoła z innymi budynkami sakralnymi, samej formy: ścian zewnętrznych i fasady, oraz wnętrza: św. wyobrażeń i rzeźby

·         przed budową kościoła należy wybrać odpowiednie miejsce

·         powinien być dobrze wyeksponowany (zbudowany na wzniesieniu)

·         koniecznym jest, aby wejście było po trzech lub pięciu stopniach

·         teren powinien znajdować się daleko od wszelkiego zamętu (nie zakłócać nabożeństw

·         powinien znajdować się również z dala od bagien i nieczystości, stajni, karczmy czy placu targowego.

·         Budynki kościelne nie mogą przylegać do murów kościoła

·         widok kościoła nie może być zakryty ani przysłonięty

·         należy zadbać by zewnętrzna strona ścian bocznych i absydy nie była ozdobiona obrazami

·         na fasadzie kościoła, ponad górnym wejściem należy wymalować lub wyrzeźbić wyobrażenia Najświętszej Marii Dziewicy z dzieciątkiem Jezus na ręku. Na prawo od tego obrazu powinien znajdować się obraz patrona opiekującego się kościołem, lub ten, który bliski jest parafianom.

·         Należy zadbać o mistyczny i godny wygląd kościoła.

·         Jeśli chodzi o sposób malowania świętych wyobrażeń, biskup powinien, stosując się do przepisów soboru złych malarzy i rzeźbiarzy ukarać

·         w świętych obrazach należy uniknąć używania fałszywego dogmatu. Na obrazach nie można przedstawień zwierząt pociągowych, psów i ryb.

·         Święci na obrazach powinni odpowiadać prototypowi (odpowiednia postawa, zachowanie ciała, ubiór)

KSIĘGA II (FORMA SPRZĘTÓW)

·         kielich powinien być z czystego złota, lub jeśli brak pieniędzy z czystego srebra, pozłocony wewnątrz i z zewnątrz. Stopa powinna być proporcjonalnie szeroka, aby kielich stał bezpiecznie. Na powierzchni stopy mogą byś św. wyobrażenia. Należy zachować praktyczne aspekty kształtu.

 

Bartolomeo Ammannati – list do członków akademii rysunku  (XVI w.) Rzeźbiarz i architekt.

              Ubolewał nad tym, że źle przedstawiał swoje rzeźby (tzn. nago). Artysta powinien wiedzieć, co wykonuje, by w przyszłości się tego nie wstydzić. Nie każdy potrafi czytać sztukę. Nagość jest obrazą dla Boga, czyniona tylko z chęci zysku i podziwu. Bardzo wielką sztuką jest wykonanie pięknej szaty. Nagości nie można umieszczać w miejscach świeckich, prywatnych i świętych. Nawet na zlecenie ważnej osobistości nie można tworzyć złych rzeczy – należy odrzucić zamówienie, lub wykonać je tak, aby się jej nie wstydzić. Trzeba czynić tak, aby nie zabrudzić swojej duszy. Chrześcijanie powinni wykonywać dobre i piękne figury. Walorem sztuki jest przekaz wartości moralnych.

 

Gabriele Paleotti – rozprawa o obrazach świętych i świeckich.

XVI w. wykładowca prawa rzymskiego na uniwersytecie bolońskim. Radca delegacji papieskiej na soborze trydenckim. Pracował nad teorią św. obrazów.

·         w obrazach obowiązują zasady retoryczne

·         autor zastanawia cię, co było pierwsze, obraz czy książka (pismo)

·         litery są systemem umownych znaków, nie występują w naturze

·         niektóre rzeczy były najpierw napisane, a potem namalowane (tarcza Herkulesa)

·         pisarze opowiadają, malarze natomiast pokazują to, co pisarze opowiedzieli

·         książki są dla ludzi wykształconych, obrazy dla wszystkich

·         malarstwo ma uczyć, dawać przyjemność i wzruszenie

·         przywołuje w swoim tekście św. Grzegorza i Jana z Damaszku

·         występują trzy typy malarstwa

·         symbol skład się z kilku obrazów (cyfry, herby, emblematy itd.)

·         kształtując symbole niektórzy posługują się faktami inni fikcją.

·         symbole powinny nieść pouczenie i być przydatne

·         zaleca dodawanie cytatów i mott z biblii

·         symbol musi być wykonany według konkretnych zasad by był właściwy, impresy tworzone są wg własnej koncepcji autora i służą tylko jego własnym celom

SOBOR KRAKOWSKI – 1621 r.

Treść uchwały:

    lKrytykuje niewłaściwości i nakazuje niszczenie nieodpowiednich obrazówllDaje niewiele wskazówek konstruktywnychllWyjaśnia przyczyny zniszczenia dzieł średniowiecznych llSynod popularny był w Polsce przez cały okres barokul

Jakie obrazy należy usunąć:

    lPrzedstawiające nagie postacie Adama i Ewy llObrazy św. Anny z trzema mężamillObrazy przedstawiające zwiastowanie Najświętszej Marii Panny, na których maluje się dzieciątko Jezus schodzące z nieba w ludzkiej postaci jakby wprost do łona Najświętszej Marii Panny. Strój Marii nie powinien być zbyt świecki.llZakaz rzeźbienia i przedstawiania dziejów świętych na kobiercu, posadzce, kamieniu w kościele lub na zewnątrz niego.l

 

POGLĄDY DOTYCZĄCE REFORMACJI

Karlstadt - O zniesieniu obrazów (zagorzały przeciwnik)

1480-1541, teolog reformacyjny, początkowo związany z Lutrem. Reprezentował stanowisko radykalne – domagał się natychmiastowego usunięcia wystrojów kościołów. Tolerowanie obrazów w kościołach uważał za sprzeczne z pierwszym przykazaniem. Obrazy i rzeźby w kościołach były dla niego uosobieniem wszelkiego zła i przyczyną zgorszenia.

              Obrazy są nieme i głuche. Obrazy nie są księgami ludzi prostych (gdyż nie można się z nich nauczyć ani zaczerpnąć zbawienia. Nie obrazy a tylko bóg jest lekarzem – tylko on może leczyć duszę i ciało. Słowo boże jest duchowe i tylko ono pomaga wiernemu. Godnym pochwały i koniecznym jest zniesienie obrazów. To, co rzeźbione i malowane jest bardzo szkodliwe i bardzo diabelskie. Pierwszym i najważniejszym punktem jest nie posiadanie obrazów w kościołach i domach, gdyż są one sprzeczne z 1 przykazaniem.

Luter - osiem kazań ( i za i przeciw)

M. Luter – 1483-1546, reformator, twórca protestantyzmu. W 1517- 95 tez na katedrze w Wittenberdze. Proponował: przeciwko obrazoburczym działaniom Karlstadta, obrazy, jako adiafora – dowolność, jako rzecz naturalna, pouczanie wiernych w kazaniach, myślenie obrazowe, nie akceptuje pewnych tematów w sztuce – święci, maryjnych, 3 zasady: sola fides – przez wiarę człowiek jest zbawiony, sola gracje – zbawieni jesteśmy przez łaskę, sola scriptura – słowo boże, biblia

              Wygłoszone w 1522 w Wittenberdze. Obrazy mają być, adiaforyczne czyli dowolne. Są rzeczy dowolne i rzeczy konieczne. Uważał, że obrazy są złe, jednak niektórym konieczne – nie można, więc ich zakazywać. Luter proponuje zniesienie obrazów duchowo. Zakazana jest adoracja, nie malowanie obrazów. Obrazy są odbiciami. Za pośrednictwem obrazów przemawia Maryja. Kwestia rzeczy koniecznych – msza, rzeczy wolne – małżeństwo zniesienie obrazów. Przeciw rozruchom i obrazoburstwie. Obrazy są złe z powodu nadużyć. Obrazoburstwo najlepiej usunąć słowami, najlepiej duchowo. Ważna jest tu biblia pauperum.

 

Kalwin - Zasady religii chrześcijańskiej ( przeciwnik, jakichkolwiek wyobrażeń w kościele również krucyfiksów, dopuszczał sztukę o charakterze świeckim, potępiał skrajne obrazoburstwo)

Zarówno malarstwo jak i rzeźby są darami boga. Należy wykorzystywać je we właściwy sposób. Nie wolno przedstawiać Boga w postaci widzialnej. Większość obrazów powstało z zachcianki, bez przemyślenia. Obrazy w kościołach służyły przyjemności.

Kalwin - Pierwszy list do Koryntian

Nie można przedstawiać boga gdyż jest on bezcielesny. Umieszczanie obrazów w kościołach jest skażeniem kultu.

 

ZASADY I POGLĄDY OBOWIĄZUJĄCE W  XVI w.

Zagadnienia sztuki w pismach reformatorów Europy

    lKarlstadt „O zniesieniu obrazów” 1522llLuter „Osiem kazań Marcina Lutra przez niego wygłoszonych w Wittenberdze w post” 1522, llKalwin „Zasady religii chrześcijańskiej” 1559-60l

Włochy- spór o pierwszeństwo sztuk
(jeden z ulubionych problemów podnoszonych w traktatach w XVI wieku)

·         Benedetto Varchi „Wykład w którym rozważa się o pierwszeństwie sztuk” 1546. żadna sztuka nie została wynaleziona i doprowadzona do doskonałości przez jednego człowieka. Żadna ze sztuk nie doszła jeszcze do swojego szczytu. Sztuki wolne (7): geometria, arytmetyka, muzyka i astronomia (dotyczą ilości). Gramatyka, retoryka  dialektyka (dotyczą mowy). Sztuki niewolne nie były odpowiednie dla ludzi wolnych. Mogli uprawiać je niewolnicy. Sztuki polegające na rozmyślaniu: fizyka, astrologia i wszystkie inne. Twierdził podobnie jak Horacy, że poeci i malarze mają swobodę do tworzenia tego, co im się podoba. Różnica polega na tym, że malarz naśladuje kolorami, a poeta słowami.

Reakcje:

Ø      Angolo Bronzino „List do Benedetto Varchi” 1546-47

- w systematyczny sposób rozważa podane w wykładzie Varchiego argumenty za pierwszeństwem malarstwa bądź rzeźby, nie wyciągając wniosków z powodu nie ukończenia listu.

Ø      Jacopo Carucci da Pontormo „List do Benedetto Varchi” 1548

- obie sztuki posiadają wspólną naturę wynikającą z tego iż obie polegają na rysunku

Ø      Michał Anioł „List do Benedetto Varchi” 1549

- pod wpływem tekstu Varchiego doszedł do wniosku (przyjmuje jego tezy), że rzeźba i malarstwo jest tym samym, bo mają ten sam cel, a rzeźbiarze i malarze powinni wykonywać tyle samo rzeźb i malowideł. Koniec końców stwierdza, że dyskusja nie ma sensu, bo jest nie warta straty czasu.

 

W kręgu Michała Anioła

Włoska teoria sztuk plastycznych w połowie XVI wieku.

·         Paolo Pino „Dialog o malarstwie” 1548. Lepiej pojmować malarstwo jako obraz naturalny. Szczęśliwy jest ten, kto nie kradnie nic z innych prac. W malarstwie powinna być różnorodność (postaci stare, młode, nagie, ubrane). Domagał się postaci dynamicznych w trudnych ujęciach. W każdym dziele powinna być wprowadzona przynajmniej 1 postać w wielkim wysiłku. Malarz powinien mięć przenikliwy wzrok, pewną niedrżącą rękę i swobodny umysł.

·         Lodovico Dolce „Dialog o malarstwie zatytułowany „Aretino”” 1557. Piękno pochodzi z właściwej proporcji. Malarstwo dzieli się na 3 części: inwencję (baśń, historia, którą malarz sobie wybiera), disegno (forma dzięki której tę materię przedstawia), koloryt (paleta barw występująca w naturze). Dla malarzy ważna jest inwencja. Podstawą disegno są proporcje. Siła kolorytu polega na właściwym posługiwaniu się kolorami. Twierdził, że malarz jest niemym poetą. Malarstwo jest naśladowaniem natury.

    lGiovanni Andrea Gilio da Fabiano „Dialog dotyczący błędów i niewłaściwości, jakie popełniają malarze przedstawiający historie” 1564l

·         Vincenzio Danti „Traktat o doskonałych proporcjach” 1567. Pisał o koncepcji piękna, zwracał uwagę na poruszenie i proporcje. Zarówno w malarstwie, rzeźbie, rysunku i architekturze można naśladować i kopiować wszystkie rzeczy widzialne. W rysunku zawarta jest zarówno architektura, jaki rzeźba i malarstwo. Uważał, że proporcje zmienne są w ruchu, dlatego nie zawsze można kierować się wyliczeniami. Piękno wzrasta i maleje wraz z wiekiem człowieka.

·         Benvenuto Cellini „O sztuce rysunku” po 1560. Wypukłość jest ojcem rzeźby natomiast malarstwo jego dziećmi. Pragnie mówić tylko o akcie. Zaczyna się zawsze od postaci nagiej, potem się ja ubiera. Mówi o tym z jakich stron należy przedstawiać człowieka, twierdząc, że tych stron jest 40. Rzeźba przewyższa 20 razy malarstwo. Wykonanie posągu z marmuru trwa nie miej niż 6 miesięcy.

Włoska teoria architektury (połowa XVI wieku)

·         Sebastian Serlio „Traktat o architekturze” 1537- 1584. W traktacie omówione zostały zasady geometrii, perspektywy, plany, elewacje, maniery budowania, rodzaje świątyń, budynków mieszkalnych. Traktat urozmaica zdjęciami omawiającymi poszczególne zagadnienia. Tekst jest komentarzem do fotografii.

    lJacomo Barozzi da Vignola „Zasada pięciu porządków architektury” 1562l

- opiera się na Witruwiuszu, podręcznik dla architektów, traktat (niezwykle popularny i przekładany na wiele języków):

à zawiera obfite informacje pomiarowe, plansze

à koncentracja na problematyce kolumn i porządków (co spowodowało odwrócenie uwagi teoretyków od zagadnień materiału i funkcji, do których powraca się dopiero w poł. XVIII wieku)

·                     Andrea Palladio „Cztery księgi o architekturze” 1570. W pierwszej księdze wykłada zasady architektury kierowanej głównie Witruwiuszem. Druga – daje przykłady budownictwa prywatnego. 3 – budowle o arch. publicznej. 4 – świątynie antyczne. W księgach tych zawarte są informacje odnośnie kształtu budynków, rozmieszczenia oraz ogólnych zasad jakie należy przestrzegać podczas planowania elementów zewnętrznych i wewn.

Historiografia Giorgio Vasariego

Żywoty poprzedzone są obszernym wstępem omawiającym technologiczne podstawy poszczególnych sztuk i zawierającym omówienie dziejów artystycznych starożytności i średniowiecza. Żywoty podzielone są na trzy zespoły chronologiczne, zwane epokami, z których każda opatrzona jest syntetycznie charakteryzującym ją wstępem. Vasari pisał dla artystów i znawców, miłośników sztuki, łączył informacje teoretyczne, technologiczne i historyczne. Celem jego dzieła stało się dostarczenie wzorów osobowych, które mogły stać się repertuarem heroicznych przykładów walki z losem, moralnej nieugiętości, pracowitości i wierności zasad.

Dokumenty mówiące o życiu artystów i stosunku do sztuki

Jocopo da Pontormo

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl