„Z ekologią w szkole, w domu i najbliższej okolicy”- Konkurs przeznaczony jest dla wszystkich uczniów gimnazjum
Główne cele konkursu:
· uświadomienie uczniom zagrożeń środowiska przyrodniczego występujących głównie w miejscu zamieszkania
· rozwijanie wrażliwości młodzieży na problemy ochrony środowiska
· uświadomienie uczniom konieczności prowadzenia ekologicznego stylu życia
· umiejętna praca w grupie
I etap konkursu:
1. konkurencja – wypisz nazwy zwierząt rozpoczynające się na wybraną losowo literę np. „s”
2. konkurencja - rozpoznaj 6 gatunków drzew
3. konkurencja – wymień nazwy parków narodowych istniejących w Polsce
4. konkurencja – podaj tytuł piosenki o tematyce przyrodniczej , którą możesz zaśpiewać.
II etap konkursu ekologicznego – wersja 1
„Z ekologią w domu,szkole i najbliższej okolicy”
1. Ekologia to nauka o:
a. ochronie przyrody
b. zależnościach między środowiskiem a organizmami
c. pochodzeniu człowieka
d. przekształcaniu się organizmów żywych w zależności od zmian środowiska
2. Pomnik przyrody to:
a. egzotyczny okaz roślinny
b. egzotyczny okaz zwierzęcia
c. duży obszar całkowicie chroniony
d. cenny twór przyrody pranie chroniony
3. Na działce położonej blisko ruchliwej ulicy nie należy uprawiać:
a. iglaków
b. warzyw liściastych
c. kwiatów
d. drzew ozdobnych
4. Wskaźnikami czystego powietrza są:
a. mszaki
b. widłaki
c. paprocie
d. porosty
5. Wypalanie traw wiosna to:
a. zjawisko szkodliwe dla roślin i zwierząt
b. zabieg pielęgnacyjny łąk o niskiej wydajności
c. zabieg pielęgnacyjny łąk o wysokiej wydajności
d. zabieg nie mający większego wpływu na stan wypalonego obszaru
6. Jaki ekologiczny prezent dałbyś swojej koleżance na imieniny?:
a. bransoletkę ze skóry węża
b. plastikową zabawkę
c. pierścionek z koralem
d. wisiorek z misternie ukształtowanej gałązki
7. Obchodząc swoje urodziny, swoich gości poczęstujesz:
a. napojem rozlewanym do szklanek z butelek szklanych
b. napojem rozlewanym do szklanek z dużych kartoników
c. napojem w małych kartonikach
d. napojem rozlewanym do szklanek z butelek plastikowych
8. Co powinniśmy robić z odpadkami organicznymi? :
a. wyrzucić do śmietnika
b. kompostować
c. spalać w piecu
d. segregować
9. Gdzie tata powinien myć samochód?:
a. na podwórku
b. blisko rzeki, jeziora
c. w myjni
d. na polu
10. Co powinniśmy robić ze starymi zużytymi bateriami?:
a. wyrzucać do śmietnika
b. zakopywać
c. zbierać i chować do szuflady
d. oddawać w bezpieczne miejsce
11. W czym najlepiej nosić zakupy?:
a. w koszyku wiklinowym
b. w jednorazowej reklamówce
c. w reklamówce wielokrotnego użytku
d. w torbie papierowej
12. Najlepsza temperatura w domu :
a. poniżej 180 C
b. 180-210C
c. 210-240C
d. powyżej 240C
13. Podczas spalania tworzyw sztucznych wydzielają się:
a. dioksyny
b. auksyny
c. puryny
d. teiny
14. Nie ulega biodegradacji
a. papier
b. metal
c. szkło
d. plastik
15. Wychodząc ostatni z pokoju powinieneś:
a. zasłonić okna
b. nie robić nic
c. zgasić światło
d. zapalić światło boczne
16. Dezodoranty w sprayu zawierają szkodliwe substancje, mowa tu o :
a. tlenku węgla
b. freonach
c. dioksynach
d. feromonach
17. Substancje o których mowa w poprzednim zadaniu powodują:
a. „dziurę” ozonową
b. efekt cieplarniany
c. kwaśne deszcze
d. wszystkie wymienione zjawiska
18. W biologicznej metodzie oczyszczania ścieków występują:
a. grzyby i roślinność wodna
b. mułożercy i grzyby
c. roślinność planktonowa
d. bakterie i pierwotniaki
19. Międzynarodowy Dzień Ziemi obchodzony jest:
a. 5 czerwca
b. 10 października
c. 15 września
d. 22 kwietnia
II etap konkursu ekologicznego – wersja 2
„Z ekologia w domu, szkole i najbliższej okolicy”
1. Nauka zajmująca się wzajemnymi zależnościami między organizmami a ich środowiskiem to:
a. lichenologia
b. autekologia
c. sozologia
d. etologia
2. Termin „sozologia” wprowadzony został przez;
a. Szafera
b. Goetla
c. U’Thanta
d. Liebiga
3. Wskaż parę roślin między którymi zachodzi allelopatia dodatnia:
a. ziemniaki i łubin
b. pszenica i kąkol
c. cebula i truskawki
d. wszystkie wymienione pary roślin
4. Gatunki wskaźnikowe to :
a. grupy organizmów o szerokim zakresie tolerancji w stosunku do określonego czynnika
b. gatunki występujące tylko na danym obszarze jako endemity
c. przeżytki minionych epok, czyli relikty
d. grupy organizmów o wąskim zakresie tolerancji na określone warunki środowiska
5. Zarastaniu zbiorników wodnych skutecznie przeciwdziałają:
a. amur, tołpyga
b. karp, leszcz
c. węgorz, lin
d. łosoś, tołpyga
6. Wskaźnik, który umożliwia określenie stanu jakości wód, to:
a. BZT
b. odczyn kwaśny
...