3. Współczesne rozumienie jakośći
Współczesnie jakosc jest ujmowana
wielowymiarowo, w sposób systemowy i
kompleksowy, zawierajac: -planowanie celów jakosci, -planowanie i utrzymanie zasobów
potrzebnych do osiagania celów jakosciowych, -motywowanie do osiagania celów jakosciowych, -tworzenie bezpiecznego i przyjaznego srodowiska pracy, -normalizacje i organizowanie systemu jakosci, -komunikowanie z klientami oraz projektowanie wyrobów i procesów zorientowanych na ich wymagania, -wartosciowanie i ocene jakosci, -sterowanie jakoscia i jej doskonalenie, -utrzymanie jakosci produktu w fazach dystrybucji i eksploatacji, -prowadzenie rachunku kosztów
jakosci. Wymienione zagadnienia składaja
sie na zarzadzanie jakością
Amerykanskie Towarzystwo Kontroli Jakosci definiuje jakosc jako ogół cech
produktu i usługivdecydujacych o ich zdolnosci do zaspokojenia stwierdzonych lub potencjalnych potrzeb. Wymiary jakosci – wg tego Towarzystwa określają nastepujace wyznaczniki: 1.Wyniki – główne cechy funkcjonalne produktu; 2. Cechy – uzupełniajace cechy funkcjonalne produktu;
3. Niezawodnosc; 4. Zgodnosc; 5. Trwałosc;
6. Łatwosc obsługi; 7. Estetyka; 8.Postrzegana jakosc.
4. Potrzeby zapewnienia jakości w działalnosci gospodarczej: Wytwarzanie produktów i swiadczenie usług powinno byc wykonywane zgodnie z ustalonymi warunkami i normami, które moga byc: _narzucone przez zamawiajacego
(klienta), _ustalane przez producenta i
zaakceptowane przez klienta, _określone przez producenta jako próba wyrażenia
nieuświadomionych potrzeb klientów.
Planujac produkty i usługi należy
myslec kategoriami klienta, zapewniajac:
funkcjonalność i nowoczesność
produktów (usług) oraz spełnienie oczekiwań klienta, zadowolenie klienta w chwili
zakupu oraz w trakcie użytkowania produktów (usług), spełnienie przez produkt (usługe) wymagan prawa, np. w dziedzinie ochrony srodowiska, bezpieczeństwa obsługi
5. Rodzaje działan na rzecz jakosci:
Działania inwestycyjno- innowacyjne
wynikaja z planów działania organizacji,
obejmujac m. in.: _zakupy nowych technologii lub maszyn i urządzeń, w które wkomponowano nowe technologie, _finansowanie własnych prac badawczych w celu opracowania nowych koncepcji lub
rekonstrukcji procesów, produktów, metod
zarzadzania itp., _zakupy licencji na nowe rodzaje produktów, _rozbudowa mocy produkcyjnych, _przedsięwzięcia organizacyjne – usprawniajace funkcjonowanie organizacji i
sprawność procesów, np. wdrożenie nowych metod pracy. Działanie zapobiegawcze
obejmuja: _ monitorowanie procesów
tworzenia jakosci, wykrywanie i przeglądy niezgodnosci, _ formułowanie działan, które
zapobiegają ponownemu wystąpieniu niezgodności, _szkolenia pracowników.
Działanie korygujące obejmuja:
_ opracowanie i wdrażanie ustalonych działan zapobiegawczych, eliminujacych wykryte niezgodnosci,_ stałedoskonalenie procesówi zgłaszanie wniosków
racjonalizatorskich i organizacyjnotechnicznych, _ zakup i transfery technologii, ulepszających przebieg procesów i wytwarzania produktów.
_ porównywanie procesów tworzenia jakości w organizacji z konkurencja oraz opracowanie i wdrażanie zmian poprawiających jakość produktów,
6. Kwalitologia – przedmiot nauki o jakosci:
Kwalitologia – interdyscyplinarna dziedzina wiedzy, zajmujaca sie wszelkimi zagadnieniami dotyczacymi jakosci, dzielaca sie na: kwalitologie teoretyczna, kwalitologie stosowana, czyli inżynierie jakości.
kwalitowerystyka – metody wartościowania
(ilosciowego okreslania) poziomu
jakosci, Najistotniejsze działy metodyczne
kwalitologii to: kwalitonomia – badanie stanów, struktury i zmiennosci składowych czynników jakosci, kwalitoprognostyka – metody planowania i prognozowania jakosci.
Zarzadzanie jakoscia powstało jako
produkt synergii dwóch dziedzin nauki – nauki o jakosci i nauki o zarządzaniu
Systematyka zarządzania jakością jest rozumiana jako:
► system pojęć składających się na jakość i zarządzanie nią,
► polityka jakości, jej planowania oraz wdrażanie,
► procesy i działania (czynności), ukierunkowane na osiąganie założonych poziomów jakości i ich doskonalenie.
System pojęć określających zarządzanie jakością:
■ system zarządzający jakością,
■ struktura organizacyjna,
■ organizacja procesów.
W systemie zarządzania jakością z kolei występuje:
1. Podsystem operacyjny zapewnienia jakości produktów, składający się z:
● podsystemu społecznego (pracowników),
● podsystemu technicznotechnologicznego,
● podsystemu ekonomicznego;
2. Podsystem zarządzania, składający się z:
● wartości, celów i zadań,
● struktury organizacyjnej,
● funkcji i procesów zarządzania,
● komunikowania się wewnątrz organizacji i z jej klientami.
Zarządzanie jakością jest wykonywaniem 5 funkcji zarządzania (dodatkowo ujmującej doskonalenie), odbywającym się poprzez cztery kierunki działań:
1. Opanowanie procesów i wszystkich etapów cyklu życia produktu;
2. Zajmowanie się jakością wszystkich pracowników i ich współdziałanie;
3. Włączenie otoczenia organizacji do kształtowania jakości produktów;
4. Reagowanie na sygnały z rynku o konieczności zmian w oferowanych towarach.
2. Istota i cele zarządzania jakością w
organizacji: System zapewnienia jakości worganizacji uwzględnia:
¨potrzeby i oczekiwania klientów,
¨potrzeby i interes organizacji.
Biorąc po uwagę te uwarunkowania w procesie zarządzania jakością stawia się następujące cele:
►zjednywanie i przygotowanie pracowników do założonych wymagań
akościowych,
►dostosowanie struktury organizacyjnej do wymagań jakościowych,
►poprawianie procesów i jakości stylu pracy,
►dostosowanie jakości do wymagań klienta i
zdobywanie jego zaufania,
►stałe doskonalenie jakości,
►poprawa efektywności i produktywności organizacji poprzez działania jakościowe.
Cechy produktu zaspakajającego potrzeby klientów:
_zwiększenie satysfakcji klientów,
_atrakcyjność handlowa produktu,
_sprostanie konkurencji,
_zwiększenie udziału w rynku,
_zapewnienie dochodów ze sprzeda...