z.jakoscią, UW WZ

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

3. Współczesne rozumienie jakośći

Współczesnie jakosc jest ujmowana

wielowymiarowo, w sposób systemowy i

kompleksowy, zawierajac: -planowanie celów jakosci, -planowanie i utrzymanie zasobów

potrzebnych do osiagania celów jakosciowych, -motywowanie do osiagania celów jakosciowych, -tworzenie bezpiecznego i przyjaznego srodowiska pracy, -normalizacje i organizowanie systemu jakosci, -komunikowanie z klientami oraz projektowanie wyrobów i procesów zorientowanych na ich wymagania, -wartosciowanie i ocene jakosci, -sterowanie jakoscia i jej doskonalenie, -utrzymanie jakosci produktu w fazach dystrybucji i eksploatacji, -prowadzenie rachunku kosztów

jakosci. Wymienione zagadnienia składaja

sie na zarzadzanie jakością

Amerykanskie Towarzystwo Kontroli Jakosci definiuje jakosc jako ogół cech

produktu i usługivdecydujacych o ich zdolnosci do zaspokojenia stwierdzonych lub potencjalnych potrzeb. Wymiary jakosci – wg tego Towarzystwa określają nastepujace wyznaczniki: 1.Wyniki – główne cechy funkcjonalne produktu; 2. Cechy – uzupełniajace cechy funkcjonalne produktu;

3. Niezawodnosc; 4. Zgodnosc; 5. Trwałosc;

6. Łatwosc obsługi; 7. Estetyka; 8.Postrzegana jakosc.

4. Potrzeby zapewnienia jakości w działalnosci gospodarczej: Wytwarzanie produktów i swiadczenie usług powinno byc wykonywane zgodnie z ustalonymi warunkami i normami, które moga byc: _narzucone przez zamawiajacego

(klienta), _ustalane przez producenta i

zaakceptowane przez klienta, _określone przez producenta jako próba wyrażenia

nieuświadomionych potrzeb klientów.

Planujac produkty i usługi należy

myslec kategoriami klienta, zapewniajac:

funkcjonalność i nowoczesność

produktów (usług) oraz spełnienie oczekiwań klienta, zadowolenie klienta w chwili

zakupu oraz w trakcie użytkowania produktów (usług), spełnienie przez produkt (usługe) wymagan prawa, np. w dziedzinie ochrony srodowiska, bezpieczeństwa obsługi

5. Rodzaje działan na rzecz jakosci:

Działania inwestycyjno- innowacyjne

wynikaja z planów działania organizacji,

obejmujac m. in.: _zakupy nowych technologii lub maszyn i urządzeń, w które wkomponowano nowe technologie, _finansowanie własnych prac badawczych w celu opracowania nowych koncepcji lub

rekonstrukcji procesów, produktów, metod

zarzadzania itp., _zakupy licencji na nowe rodzaje produktów, _rozbudowa mocy produkcyjnych, _przedsięwzięcia organizacyjne – usprawniajace funkcjonowanie organizacji i

sprawność procesów, np. wdrożenie nowych metod pracy. Działanie zapobiegawcze

obejmuja: _ monitorowanie procesów

tworzenia jakosci, wykrywanie i przeglądy niezgodnosci, _ formułowanie działan, które

zapobiegają ponownemu wystąpieniu niezgodności, _szkolenia pracowników.

Działanie korygujące obejmuja:

_ opracowanie i wdrażanie ustalonych działan zapobiegawczych, eliminujacych wykryte niezgodnosci,_ stałedoskonalenie procesówi zgłaszanie wniosków

racjonalizatorskich i organizacyjnotechnicznych, _ zakup i transfery technologii, ulepszających przebieg procesów i wytwarzania produktów.

_ porównywanie procesów tworzenia jakości w organizacji z konkurencja oraz opracowanie i wdrażanie zmian poprawiających jakość produktów,

6. Kwalitologia – przedmiot nauki o jakosci:

Kwalitologia – interdyscyplinarna dziedzina wiedzy, zajmujaca sie wszelkimi zagadnieniami dotyczacymi jakosci, dzielaca sie na: kwalitologie teoretyczna, kwalitologie stosowana, czyli inżynierie jakości.

kwalitowerystyka – metody wartościowania

(ilosciowego okreslania) poziomu

jakosci, Najistotniejsze działy metodyczne

kwalitologii to: kwalitonomia – badanie stanów, struktury i zmiennosci składowych czynników jakosci, kwalitoprognostyka – metody planowania i prognozowania jakosci.

Zarzadzanie jakoscia powstało jako

produkt synergii dwóch dziedzin nauki – nauki o jakosci i nauki o zarządzaniu

Systematyka zarządzania jakością jest rozumiana jako:

► system pojęć składających się na jakość i zarządzanie nią,

► polityka jakości, jej planowania oraz wdrażanie,

► procesy i działania (czynności), ukierunkowane na osiąganie założonych poziomów jakości i ich doskonalenie.

System pojęć określających zarządzanie jakością:

■ system zarządzający jakością,

■ struktura organizacyjna,

■ organizacja procesów.

W systemie zarządzania jakością z kolei występuje:

1. Podsystem operacyjny zapewnienia jakości produktów, składający się z:

● podsystemu społecznego (pracowników),

● podsystemu technicznotechnologicznego,

● podsystemu ekonomicznego;

2. Podsystem zarządzania, składający się z:

● wartości, celów i zadań,

● struktury organizacyjnej,

● funkcji i procesów zarządzania,

● komunikowania się wewnątrz organizacji i z jej klientami.

Zarządzanie jakością jest wykonywaniem 5 funkcji zarządzania (dodatkowo ujmującej doskonalenie), odbywającym się poprzez cztery kierunki działań:

1. Opanowanie procesów i wszystkich etapów cyklu życia produktu;

2. Zajmowanie się jakością wszystkich pracowników i ich współdziałanie;

3. Włączenie otoczenia organizacji do kształtowania jakości produktów;

4. Reagowanie na sygnały z rynku o konieczności zmian w oferowanych towarach.

2. Istota i cele zarządzania jakością w

organizacji: System zapewnienia jakości worganizacji uwzględnia:

¨potrzeby i oczekiwania klientów,

¨potrzeby i interes organizacji.

Biorąc po uwagę te uwarunkowania w procesie zarządzania jakością stawia się następujące cele:

►zjednywanie i przygotowanie pracowników do założonych wymagań

akościowych,

►dostosowanie struktury organizacyjnej do wymagań jakościowych,

►poprawianie procesów i jakości stylu pracy,

►dostosowanie jakości do wymagań klienta i

zdobywanie jego zaufania,

►stałe doskonalenie jakości,

►poprawa efektywności i produktywności organizacji poprzez działania jakościowe.

Cechy produktu zaspakajającego potrzeby klientów:

_zwiększenie satysfakcji klientów,

_atrakcyjność handlowa produktu,

_sprostanie konkurencji,

_zwiększenie udziału w rynku,

_zapewnienie dochodów ze sprzeda...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl