Zakres kompetencji pielęgniarki i położnej POZ, Pielęgniarstwo licencjat AWF, POZ

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

 

Zakres kompetencji pielęgniarki i położnej POZ



Część I.

Pielęgniarka i położna podstawowej opieki zdrowotnej wybrana przez ubezpieczonego zgodnie z art. 114 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia planuje i realizuje kompleksową opiekę pielęgniarską i pielęgnacyjną opiekę położniczo-ginekologiczną nad osobą ubezpieczoną i jej rodziną, społecznością w środowisku zamieszkania i nauki, z uwzględnieniem miejsca wykonywania świadczenia w zakresie:

 

promocji zdrowia i profilaktyki chorób;

świadczeń pielęgnacyjnych;

świadczeń diagnostycznych;

świadczeń leczniczych;

świadczeń rehabilitacyjnych.

 

Zadania pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej realizowane są przez:

 

pielęgniarkę środowiskową /rodzinną,

położną środowiskową /rodzinną,

pielęgniarkę środowiskową w środowisku nauczania i wychowania,

pielęgniarkę opieki długoterminowej,

Część II.

A. Zakres kompetencji pielęgniarki środowiskowej/rodzinnej

Pielęgniarka środowiskowa/rodzinna planuje i realizuje kompleksową opiekę pielęgniarską nad jednostką, rodziną, społecznością w środowisku zamieszkania z uwzględnieniem miejsca wykonywania świadczenia obejmując opieką:

zdrowych i chorych niezależnie od płci i wieku,

osoby niepełnosprawne,

osoby w stanie terminalnym.

W realizacji świadczeń zdrowotnych pielęgniarka środowiskowa/rodzinna współpracuje z:

lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej/rodzinnym,

pielęgniarką w środowisku nauczania i wychowania,

położną środowiskową/rodzinną,

pielęgniarką/położną praktyki,

pielęgniarką opieki długoterminowej,

innymi Świadczeniodawcami zgodnie z potrzebami podopiecznych,

przedstawicielami organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia rodziny.

 

Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki.

 

Rozpoznawanie, ocena i zapobieganie zagrożeniom zdrowotnym podopiecznych.

Rozpoznawanie potrzeb pielęgnacyjnych i problemów zdrowotnych podopiecznych.

Prowadzenie edukacji zdrowotnej w tym dokonywanie oceny poziomu wiedzy, umiejętności i motywacji podopiecznych do zachowań prozdrowotnych.

Prowadzenie poradnictwa w zakresie zdrowego stylu życia.

Realizacja programów promocji zdrowia i profilaktyki chorób.

Organizacja grup wsparcia.

Realizacja szczepień ochronnych

Prowadzenie działań profilaktycznych u podopiecznych z grup ryzyka zdrowotnego.

 

lŚwiadczenia diagnostyczne.l

Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.

Wykonywanie badania fizykalnego.

Wykonywanie pomiarów i ich ocena.

Wykonywanie testów.

Prowadzenie bilansu wodnego

Ocena stanu ogólnego chorego oraz procesu jego zdrowienia

Ocena i monitorowanie bólu w opiece paliatywnej

 

lŚwiadczenia pielęgnacyjne.l

Realizacja opieki pielęgnacyjnej u pacjentów w różnych fazach życia i choroby zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i współczesnymi standardami opieki pielęgniarskiej.

Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych.

Przygotowywanie do samoopieki i samopielęgnacji w chorobie i niepełnosprawności.

 

lŚwiadczenia lecznicze.l

Ustalanie diety w żywieniu przewlekle chorych

Dobór technik karmienia w zależności od stanu chorego

Zabiegi z zastosowaniem ciepła i zimna

Cewnikowanie pęcherza u kobiet (u mężczyzn po przeszkoleniu).

Wykonywanie wlewów doodbytniczych.

Podawanie leków różnymi drogami i technikami.

Wykonywanie zleceń lekarskich.

Zakładanie opatrunków ran, odleżyn, oparzeń.

Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjno-leczniczych w stomiach, przetokach i ranach trudno gojących

Wykonywanie inhalacji, doraźne podawanie tlenu.

Zdejmowanie szwów.

Stawianie baniek lekarskich.

Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia i w nagłych zachorowaniach w tym prowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

 

lŚwiadczenia usprawniające.l

Koordynacja i współdziałanie w rehabilitacji przyłóżkowej w celu zapobiegania powikłaniom wynikającym z procesu chorobowego, długotrwałego unieruchomienia i stosowania udogodnień.

Usprawnienie ruchowe.

Drenaż ułożeniowy, prowadzenie gimnastyki oddechowej.

Ćwiczenia ogólnousprawniające.

B. Zakres kompetencji położnej środowiskowej/rodzinnej

Położna środowiskowa/rodzinna realizuje kompleksową pielęgnacyjną opiekę położniczo-ginekologiczną obejmującą:

edukację w zakresie planowania rodziny,

opiekę w okresie ciąży, porodu i połogu

opiekę nad kobietą, noworodkiem, niemowlęciem i rodziną,

opiekę w schorzeniach ginekologicznych i onkologicznych,

opiekę nad kobieta w każdym okresie jej życia.

W realizacji świadczeń zdrowotnych położna środowiskowa/rodzinna współpracuje z:

lekarzem ginekologiem / położnikiem udzielającym świadczeń specjalistycznych w obszarze jej działania,

pielęgniarką/położną praktyki

lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej/rodzinnym,

pielęgniarką środowiskową/rodzinną,

pielęgniarką w środowisku nauczania i wychowania,

pielęgniarką opieki długoterminowej,

innymi Świadczeniodawcami zgodnie z potrzebami podopiecznych,

przedstawicielami organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia rodziny.

1.      Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki

Diagnozowanie, ocena i zapobieganie zagrożeniom zdrowotnym kobiet w przebiegu ciąży.

Ocena zagrożeń zdrowotnych wynikających z działania czynników szkodliwych w środowisku.

Edukacja kobiety we wszystkich okresach życia do prowadzenia samoobserwacji, do podejmowania działań wczesnego wykrywania i likwidacji czynników ryzyka nowotworowego.

Poradnictwo w zakresie samoopieki i samopielęgnacji w zdrowiu, profilaktyce chorób.

Edukacji prozdrowotna.

Organizacja grup wsparcia.

Prowadzenie czynnego poradnictwa w zakresie profilaktyki chorób wieku dziecięcego i chorób ginekologicznych, onkologicznych.

Prowadzenie programu przygotowania do porodu z uwzględnieniem porodu rodzinnego.

Promowanie karmienia piersią.

Edukacja w zakresie zapobiegania zakażeniom HIV oraz chorobom przenoszonym drogą płciową.

Realizację prozdrowotnych programów profilaktycznych i z zakresu promocji zdrowia.

 

2.      Świadczenia w zakresie opieki nad kobietami w okresie ciąży i połogu oraz noworodkami i niemowlętami w pierwszych 6-tygodniach życia

Objęcie czynną i systematyczną opieką kobiet ciężarnych, położnic, noworodków, oraz ich rodzin.

Dokonywanie oceny stanu zdrowia kobiety oraz noworodka i niemowlęcia w celu określenia zapotrzebowania na opiekę położniczą:

Zbieranie wywiadu.

Wykonywanie testu na fenyloketonurię i hypotyreozę u noworodków.

Pobieranie materiału do badań diagnostycznych i wykonywanie testów diagnostycznych.

Wykonywanie pomiarów.

Ustalenie nieprawidłowości dokonanych pomiarów i przeprowadzonych badań.

Wykonywanie badania fizykalnego kobiety (ogólnego i położniczego) i noworodka.

Udzielanie pomocy położniczej i neonatologicznej w nagłych przypadkach, przed przybyciem lekarza.

Monitorowanie rozwoju ciąży prawidłowej, przebiegu połogu, rozwoju noworodka.

Prowadzenie porodu fizjologicznego w warunkach domowych z zapewnieniem wymaganych zabiegów neonatologicznych w tym testów i szczepień ochronnych u noworodka.

 

3.      Świadczenia pielęgnacyjne w schorzeniach ginekologicznych.

Sprawowanie opieki nad kobietami ze schorzeniami ginekologicznymi.

Sprawowanie opieki paliatywnej nad kobietami, ocena jakości życia i wydolności psychofizycznej.

Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych.

Edukacja i aktywizowanie do samoopieki i samopielęgnacji.

Podawanie leków różnymi drogami i technikami.

Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia i w nagłych zachorowaniach.

 

 

 

 

 

 

lŚwiadczenia usprawniającel

Koordynacja i współdziałanie w rehabilitacji przyłóżkowej w celu zapobiegania powikłaniom wynikającym z długotrwałego unieruchomienia.

Usprawnienie ruchowe.

Drenaż ułożeniowy, prowadzenie gimnastyki oddechowej

Ćwiczenia ogólno-usprawniające specyficzne wynikające z potrzeb zdrowotnych dla podopiecznych.

C. Zakres kompetencji pielęgniarki środowiskowej w środowisku nauczania i wychowania.

Pielęgniarka środowiskowa w środowisku nauczania i wychowania planuje i realizuje opiekę pielęgnacyjną nad uczniami na terenie szkoły lub w placówce oświatowo-wychowawczej w zakresie:

promocji zdrowia

profilaktyki chorób

świadczeń diagnostycznych

świadczeń pielęgnacyjnych,

świadczeń pielęgnacyjno-leczniczych

 

W realizacji świadczeń zdrowotnych pielęgniarka w środowisku nauczania i wychowania współpracuje z:

rodzicami i/lub opiekunami uczniów, uczniami / wychowankami

dyrektorem szkoły/ośrodka, pedagogiem szkolnym, wychowawcami klas

lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej / rodzinnym

pielęgniarką środowiskową/rodzinną

położną środowiskową/rodzinną

pielęgniarką praktyki

innymi Świadczeniodawcami zgodnie z potrzebami zdrowotnymi podopiecznych

przedstawicielami organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia dzieci i młodzieży

powiatową stacją sanitarno-epidemiologiczną

1.      Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej

Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów.

Wspieranie w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia nauczycieli, wychowawców i uczniów.

Udział w projektowaniu i programowaniu zajęć z edukacji zdrowotnej w placówce nauczania i wychowania.

Opracowywanie scenariuszy/konspektów zajęć z uczniami, rodzicami w zakresie promocji zdrowia.

Planowanie i prowadzenie specyficznych (dostosowanych do problemów zdrowotnych) form edukacji zdrowotnej uczniów z zaburzeniami rozwoju i zdrowia.

Uczestnictwo w planowaniu, realizacji i ewaluacji szkolnego programu edukacji prozdrowotnej i programów profilaktycznych oraz promocji zdrowia.

Udzielanie nauczycielom/wychowawcom konsultacji w zakresie biomedycznych aspektów edukacji prozdrowotnej.

Promowanie zachowań prozdrowotnych, działań na rzecz zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom i urazom.

Udzielanie porad dotyczących postaw i zachowań zdrowotnych.

Udział w realizacji programów zdrowotnych w środowisku szkolnym, w tym projektu szkoły promującej zdrowie.

 

lŚwiadczenia w zakresie profilaktyki.l

Organizowanie i realizowanie szczepień ochronnych.

Realizowanie programów profilaktycznych.

Ocenianie stanu sanitarno - higienicznego i bezpieczeństwa w placówce nauczania i wychowania oraz warunków nauczania w szkole.

Współdziałanie z dyrekcją szkoły w zakresie rozwiązywania problemów zdrowotnych uczniów/wychowanków oraz innych zagrażających zdrowiu uczniów/wychowanków.

 

lŚwiadczenia diagnostyczne.l

Identyfikacja podopiecznych z problemami zdrowotnymi, psychosomatycznymi i społecznymi

Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych

Wykonywanie testów przesiewowych zgodnie z obowiązującym programem i procedurami i kierowaniem postępowaniem poprzesiewowym w stosunku do uczniów z dodatnimi wynikami testów.

Wykonywanie testów diagnostycznych

 

lŚwiadczenia pielęgnacyjno - leczniczel

Podawanie leków różnymi drogami i technikami.

Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia, nagłych zachorowaniach i w wypadkach i urazach

Prowadzenie resuscytacji krążeniowo - oddechowej

Część III.

Prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi i przyjętymi zasadami.

Część IV.

Przepisy załącznika nie naruszają prawa pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej do realizacji zadań i stosowania procedur wynikających z odrębnych przepisów

2

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl