WYBRANE ZAGADNIENIA Z ANATOMII 28.11.2014, Nauki o Rodzinie
Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}WYBRANE ZAGADNIENIA Z ANATOMIIWykład28.11.2014Schemat diagnostycznyDiagnostyka – wniknięcie w głąb, ma swoje piętra:Wywiad – dobrze zebrany wywiad i dobrze wykonane badanie fizykalnedaje nam w 95-97% rozpoznanie (badanie podmiotowe)badanie fizykalne (przedmiotowe)badania dodatkowe dzielą się na badania: laboratoryjne i specjalistyczne.WywiadŻeby ośmielić pacjenta trzeba mieć schemat dotarcia do niego, ośmielić go.wywiad rodzinny- trzeba spytać czy w rodzinie już tę chorobę ktoś miał. pytamy orodziców, wywiad nowotworowy( pocenie w nocy, wieczne zmęczenie, kaszeltrwający dłużej niż 3 tygodnie bez temp, bóle kończyn, kości, silne nawracającebóle. pytanie w przypadku dzieci(ilość ciąż, porodów, jej przebieg) rozwójdziecka. obroty upewniają nas, że wszystko w porządku.9 miesięczne dziecko maprzewód pokarmowy jak u dorosłego człowieka, cytrusy jak najpóźniej bo będziealergia. D3 ważna witamina, tran. magnez- kasze groch fasola płatki owsiane,ziarna- słonecznik dynia siemię lniane żurawina orzechy, najważniejszy wywar zroślin strączkowych.Rozwój- ukierunkowane zmiany, w których organizm przechodzi przez kolejneetapy przemian: od stanów prostszych, mniej doskonałych do bardziej złożonych,doskonalszym.Populacja w wieku rozwojowym dzieci i młodzieżyPediatria- znajomość prawidłowego przebiegu rozwoju, odmian zaburzeńAuksologia-dziedzina nauki zajmująca się rozwojem osobniczym i wpływem najego przebieg różnych czynników.Rozwój osobniczy(ontogenetyczny)to proces przemian: morfologicznych,fizjologicznych, psychicznych, od zapłodnienia komórki jajowej przez plemnik dośmierci.Strefy rozwoju osobniczego – wzajemne ze sobą powiązane często o różnejdynamice zmian obejmują: rozwój fizyczny(biologiczny) - funkcjonalny,notoryczny rozwój psychiczny umysłowy emocjonalny moralnyRozwój filogenetyczny – (rodowy, filogeneza, antropogeneza) wieloetapowyproces ewolucyjny sięgający w głąb drzewa rodowego ssaków. człowiek wtrwającym kilkadziesiąt mln lat procesie rozwoju rodowego, osiągnął swoistyprzebieg aterogenezy.Aspekty rozwoju fizycznegoWzrastanie – proces zmian płciowych, powiększenie się wymiarów i masy ciałapoprzez rozrost,Rozplem – zwiększanie ilości komórekRóżnicowanie – zmiany jakościowe w strukturze komórek, tkanek, formowaniesię kształtów i proporcji organizmu charakterystyczne dla różnych okresów ,dojrzewanie, doskonalenie funkcji poszczególnych narządów, układów i organizmjako całości.Rozwój fizyczny dotyczy:ciałarozwoju morfologiczny, somatyczny, funkcji organizmurozwój motoryczny pojawienie się nowych ruchów, zwiększona sprawnośćfizyczna organizmu i rozwój zdolności do wysiłków fizycznychTe strefy rozwoju są powiązane z rozwojem psychicznym.Etapy w rozwoju człowieka:progresywnyoprzewaga zmian anabolicznych nad katabolicznymioprzewaga procesów budowy nad rozpadem,ookres wewnątrzpłynowy,odzieciństwo i młodość do 25 roku życiaostabilizacji równowagi przemian biochemicznychoczłowiek dorosły 40-45 roku życiaRegresywnyoprzewaga zmian katabolicznych nad anabolicznymi,ostarzenie się organizmu.Etapy rozwoju człowiekaW pediatrii stosuje się podział:I okres wewnątrz łonowy wynosi ok. 280 dni i dzieli się naofazę narodkową – do 8 tygodnia ciążyofazę płodową – od 9 tygodnia ciąży do porodu (38-42 tydzień ciąży)II okres zewnątrz łonowy z podokresami:onarodkowym – do 28 dniaożycia niemowlęcego – do ukończenia 1 roku życia,owczesnego dzieciństwa – 2 - 3 rok życia,oPrzedszkolnym – 4 - 6 rok życiaomłodszy wiek szkolny – 7 - 10 rok życia(do wystąpienia pierwszychobjawów dojrzewania płciowego),odojrzewanie płciowe – ok. 10 - 15 lat dziewczęta, 12-17 lat chłopcy,omłodzieńczość – ok. 20 - 25 rok życia,odorosłość – do ok 50 rok życia,ostarzenie się i starość – od 50 roku zżyciaDzieciństwo i młodość obejmują 1/4 życia człowieka.Fenotyp – czyli indywidualny zespól właściwości uwarunkowany czynnikamiendogennymi egzogennymi zwanymi genotypem informacja genu zawierającaprzekazany od ojca i matki zestaw informacji, których nośnikiem są kwasynukleinowe czynnikami agrogennymi zewnętrznymi.Badanie przedmiotowe układu krążenia (sercowo - naczyniowy) 4 kardiologiczne:- oglądanie,- obmacywanie,- opukiwanie,- osłuchiwanie.Układ nerwowy człowieka w ciągu jednej sekundy odbiera z otoczenia aż 109bitów informacji, do świadomości dociera minimalna ich cześć – 102bit/s. Tooznacza że przytaczająca większość informacji trafia do mózgu i jest tamprzetwarzana i gromadzona w sposób całkowicie nieświadomy.Układ nerwowy- ośrodkowy:* mózgowie,* rdzeń kręgowy- obwodowyKresomózgowie czyli mózg mierzy w wymiarze podłużnym- od czoła do potylicy16cm, w wymiarze poprzecznym pomiędzy skroniami 14cm, w wymiarzepionowym 12cm.Kora mózgowa- zbiór szarych komórek, one są dowódcami, najbardziej aktywne,grubość wynosi 4,5cm. składa się z dwóch warstw:- istoty szarej utworzonej przez 9 mld komórek nerwowych (neuronów) costanowi 3/4 wszystkich komórek mózgu i tworzą 6 warstw stanowiąceniewielką część mózgu, tych warstw jest 3:- istoty białej- w skład której wchodzą:* włókna mózgowe,* tkanka glejowa* naczynia krwionośne.W głębi półkuli znajdują się otoczone istotą białą osobne skupiska istoty szarej,nie mające bezpośredniej łączności z komorą, zwane- jądrami pod komorowymialbo jądrami podstawowymi.Mózgowie-mózg- kresomózgowie-międzymózgowie( wzgórze, podwzgórze, przysadka, szyszynka)-pień mózgu(śródmózgowie, konary, most, rdzeń przedłużony(opuszka) 2,5cm)- móżdżekRdzeń kręgowyRdzeń przedłużony zwany inaczej opuszką jest najstarszą strukturą mózgowiastanowiącą rodzaj łącznika mózgu z rdzeniem kręgowym. rdzeń przedłużonyzawiera zarówno istotę szarą jak i istotę białą, jednak ich rozmieszczenie jestodmienne niż w mózgowiu: na zewnątrz jest istota biała a wewnątrz istota szara.w rdzeniu przedłużonym ( w tworze siatkowatym rdzenia) znajdują się centrakontrolujące podstawowe funkcje narządów wewnątrz: ośrodki oddychania,naczynia ruchowe i stawowe oraz ośrodki związane z czynnością przewodupokarmowego. w tym obszarze centrum stanowi jednocześnie ośrodkowączęść anatomicznego układu nerwowego.Układ komorowyzbiór 4 przestrzeni wewnątrz mózgowia w którym wytworzony jest płynmózgowo- rdzeniowy do przestrzeni podpajęczynówkowej gdzie krąży otaczająccały układ nerwowy. płyn wytwarzany jest z osocza krwi przez splotnaczyniówkowy komór:-2 komory boczne-komorę III-komorę IV. (objętość płynu u człowieka dorosłego wynosi 100-250ml).Opony mózgowia i rdzenia kręgowego:-opona twarda-opona pajęcza z jamą podpajęczynówkową- opona miękka przylega bezpośrednio do kresomózgowia.-płat czołowy - intelekt i kontrola ruchu- płat skroniowy- percepcja i interpretacja dźwięku, nadrzędny ośrodek mowy-płat ciemieniowy- ogólna percepcja czuciowa i jego interpretacja-płat potyliczny- odbiór bodźców wzrokowych i ich interpretacja-wyspaOpona twarda z warstwy zewnętrznej blisko okostnej i warstwy wewnętrznejprzylegającej do opony pajęczej pomiędzy nimi- zatoko żylne- ważne wchłodzeniu mózgu. w oponie twardej znajdują się zamknięte przestrzenie zwanezatokami opony twardej którymi płynie krew pochodząca z wszystkichmózgowych naczyń żylnych.zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl kachorra.htw.pl