Cel badań
Problem badawczy
Hipoteza
Klasyfikacje i techniki badań pedagogicznych
Metody i techniki badawcze:
1. Studium indywidualnych przypadków
2. Sondaż diagnostyczny na niewielkiej próbie
3. Monografia instytucji
4. Obserwacja
5. Eksperyment pedagogiczny
6. Test osiągnięć szkolnych
7. Techniki socjometryczne
8. Analiza dokumentów
9. Skale ocen
10. Ankiety i kwestionariusze
11. Rozmowa i wywiad
Narzędzia badawcze
Eksperyment pedagogiczny
Monografia
Metoda indywidualnych przypadków
Metoda sondażu diagnostycznego
Sondaż
Obserwacja
Wywiad
Ankieta
Analiza dokumentów
Testy osiągnięć szkolnychArkusz obserwacyjny
Kwestionariusz
Skala
Etapy badań pedagogicznych
1. sytuacja problemowa
2. formułowanie problemów, a często także hipotez roboczych
3. wybór terenu badań i osób badanych
4. wybór odpowiednich metod badawczych i opracowanie technik badań
5. przygotowanie procedury badań
6. przeprowadzenie badań
7.statystyczne i ilościowe opracowanie wyników
Charakterystyka podstawowych pojęć i procesów pedagogicznych:
Socjalizacja
1. Socjalizacja jako dziedziczenie społeczne
2. Socjalizacja jako proces włączania się, wrastania w kulturę
3. Socjalizacja jako proces zdobywania umiejętności porozumiewania się z innymi ludźmi
Etapy i zakresy socjalizacji
1.Socjalizacja w grupie rodzinno-familijnej
2.Interakcje w grupach naturalnych, rówieśniczych
3.Interakcje w grupach naturalnych, rówieśniczych, poza rodziną
4. Socjalizacja instytucjonalna
5. Socjalizacja kulturowa i przez mass media
Edukacja ustawiczna
Kształcenie równoległe
Kształcenie ustawiczne
...