Wykład 1 - Marksizm - 21.02.2011 r, studia, Teoria kultury

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

 

●         antagonizowanie: antagonizm płci, klas, wschód-zachód etc.

●         tworzenie kultury hegemona – hegemonia kulturowa; emancypacja, płeć jako wybór kulturowy (queer, gender)

 

●         XIX w., Marks – przedstawienie naukowe; Engels – syn fabrykanta; wrażliwy na krzywdę robotników, przedstawinie mniej teoretyczne

●         burżuazyjna – dziś kapitalistyczna

●         materializm – sfera duchowa, kulturowość pochodzą od materii; materializm dialektyczny

●         walka klas – antagonizm klas

●         stosunki produkcji (albo jesteśmy pracownikami, albo pracodawcami) i środki produkcji (to, co służy do wytwarzania dóbr: fabryki, maszyny, warsztat)

●         relacja pracodawca – pracobiorca, zawsze prowadzi do wyzysku: jak najmniejszej zapłaty, alienacji pracownika od jego pracy, która jest sprzedawana przez przedsiębiorcę; na tym polega kapitalizm (zysk wymusza kolejne zyski)

●         zapłata taka, aby zapewniała przeżycie, ale uniemożliwiła oszczędzanie czy realizację wyższych potrzeb

●         nadbudowa – duchowe wytwory twórczości człowieka (religia, kultura, polityka); warunkowa jest przez bazę („byt określa świadomość”), duch jest determinowany przez materialność

●         „religia opium dla mas” - zawsze na usługach tego, kto ma władzę (tak jak polityka, kultura)

●         utrzymywanie klasy robotniczej na niższym poziomie świadomości; kultura staje się środkiem władzy (indoktrynujący nauczyciel; ksiądz zabraniający się buntować)

●         baza i nadbudowa (determinacja jednokierunkowa – z dołu do góry; np. Pojawienie się maszyny prowadzi do zmiany w sposobie produkcji):

■      nadbudowa

●         sztuka

●         kultura

●         polityka

■      baza

●         stosunki produkcji

●         środki produkcji

●         zmiany wychodzą zawsze od dołu (wg. Marksa)

●         kultura jako władza klasowa

●         niewolnictwo (siłą wytwórczą niewolnik) ---> feudalizm (chłop pracujący na feudała), burżuazja (środki produkcji w prywatnych rękach; po przeciwnej stronie proletariat), kapitalizm

●         socjalizm – utopia: powszechna wartość środków produkcji, miał prowadzić na końcu do komunizmu, zniesienia własności; Marks sądził, że odkrył prawidła kierujące rzeczywistością; nie założył jednak, że kapitalizm może ewoluować (zabezpieczenie prawne pracownika); antagonizm między pracodawcą a pracobiorcą zmniejsza się cały czas

●         Marks uważał, że pracodawcy nie oddadzą środków produkcji proletariuszom, że konieczna jest rewolucja

●         walka odbywała się zwykle w nadbudowie: gazetki, indoktrynacja; ale kształtując świadomość robotnika psuje się bazę – a więc można działać w dół

●         12 tez o Feuerbachu; 12 – filozofom dotąd chodziło o teoretykę, opis świata; marksiści chcą świat zmieniać (jak queer, krytyka feministyczna)

●         rewolucja ma prowadzic do emancypacji klasy robotniczej

●         hegemonia kulturowa dziś: jest wiele źródeł kształtujących dzisiejszą kulturę

●         Marks uważał, że nie ma „czystej” sztuki, sztuki dla sztuki; wszystko ma jakieś podłoże

●         stąd postulaty modernistów o sztukę dla sztuki – bez propagandy; stąd też niechęć komunistów do modernizmu

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl