wyklad 3a, Studia, Socjologia, Statystyka

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

[12]

M.Miszczyński, Materiały do wykładu 3 ze Statystyki, WSEH, Skierniewice 2005/06             

 

CHARAKTERYSTYKI LICZBOWE
STRUKTURY ZBIOROWOŚCI
(c.d.)

 

1.       miary położenia  ‑  wykład 2

2.       miary zmienności (dyspersji, rozproszenia)

3.       miary asymetrii (skośności)

4.       miary koncentracji

 

MIARY   ZMIENNOŚCI

 

Miary zmienności charakteryzują stopień zróżnicowania jednostek zbiorowości pod względem badanej cechy.

 

Miary zmienności dzielą się na miary klasyczne i pozycyjne.

 

1.       miary klasyczne (wariancja, odchylenie standardowe, odchylenie przeciętne, współczynnik zmienności) oraz

 

2.       miary pozycyjne (rozstęp, odchylenie ćwiartkowe, współczynnik zmienności).

 

 

Miary KLASYCZNE
Wariancja, odchylenie standardowe,
odchylenie przeciętne,
współczynnik zmienności (klasyczny)

 

Wariancję (s2) definiuje się jako średnią arytmetyczną kwadratów odchyleń wartości cechy od średniej arytmetycznej zbiorowości. Wariancja jest wielkością mianowaną w kwadracie miana badanej cechy i nie interpretujemy jej.

 

Odchylenie standardowe (s) jest pierwiastkiem kwadratowym z wariancji. Jest ono wielkością mianowaną tak samo jak badana cecha. Odchylenie standardowe określa przeciętne zróżnicowanie badanej cechy od średniej arytmetycznej.

 

Odchylenie przeciętne (d) jest średnią arytmetyczną bezwzględnych odchyleń wartości cechy od jej średniej arytmetycznej. Jest ono wielkością mianowaną tak samo jak badana cecha. Odchylenie przeciętne interpretujemy podobnie jak odchylenie standardowe.

 

Współczynnik zmienności (klasyczny)   (Vs  lub  Vd)  jest to iloraz odchylenia standardowego (lub przeciętnego) przez średnia arytmetyczną. Jest to wielkość niemianowana. Używamy go do porównań zmienności w dwu lub więcej zbiorowościach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ocena rozproszenia
na podstawie obserwacji diagramów

 

 

Na rysunku pokazano dwa diagramy częstości (1) i (2).

Dla uproszczenia miary położenia (średnia, mediana i modalna) są sobie równe i identyczne dla obu zbiorowości.

 

·         Mniejsze rozproszenie wokół średniej występuje w zbiorowości (1).
Diagram jest smuklejszy i wyższy.

 

·         Większe rozproszenie wokół średniej występuje w zbiorowości (2).
Diagram jest bardziej rozłożysty i niższy.

 

Odchylenie standardowe w zbiorowości (1) jest mniejsze niż w zbiorowości (2)

S1  <  S2

 

Przedział TYPOWYCH wartości cechy
(miary klasyczne)

 

Przedział taki ma tą własność, że około70% jednostek badanej zbiorowości charakteryzuje się wartością cechy należącą do tego przedziału.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reguła „3 sigma”

 

 

 

 

Dla szeregów szczegółowych

 

Wariancja

Odchylenie standardowe

Odchylenie przeciętne

 

 

 

Współczynnik zmienności (klasyczny)

                                          lub                           

PRZYKŁAD 1

Weźmy dane z przykładu 1 (wykład 2) o liczbie braków:

0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0,   0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0,

0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0,   1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 2,

2, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 3, 4, 4

 

Jak pamiętamy:               n=50

 

Wariancja liczby braków:

Odchylenie standardowe:

Odchylenie przeciętne:

Współczynnik zmienności (klasyczny)

                            lub                           

 

 

Dla szeregów rozdzielczych punktowych

 

Wariancja

Odchylenie standardowe

Odchylenie przeciętne

W przykładzie z liczbą braków obliczenia przedstawia poniższa tabela.

numer
klasy

liczba
braków

liczba
wyrobów

obliczenia dla wariancji

odchylenie
przeciętne

i

xi

ni

1

0

30

‑0,8

0,64

19,20

24,0

2

1

8

0,2

0,04

0,32

1,6

3

2

6

1,2

1,44

8,64

7,2

4

3

4

2,2

4,84

19,36

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl