ZALICZENIE Z PSYCHOLOGII Elektro 2008, LEKARSKO-DENTYSTYCZNY GUMED, II ROK, PSYCHOLOGIA

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

ZALICZENIE 

Z   PSYCHOLOGII  W  MEDYCYNIE

 

       1. Jedno z poniższych twierdzeń nie należy do

           do charakterystyki kierunku psychodynamicznego

           w psychologii:

A.      rozwój psychiczny jest funkcja rozwiązywania nieświadomych problemów

B.       treści nieświadome mają charakter

        symboliczny

C.       główną motywacją zachowań jest

        rzeczywistość intrapsychiczna

D.      narzędziem terapii jest analiza i przeuczanie zachowań

E.       narzędziem terapii jest analiza subiektywnej rzeczywistości (sny, wolne skojarzenia, symbole)

 

      2. W psychoanalirtycznej teorii umysłu redukcja

          napięcia, unikanie bólu i doznawanie przyjemności

          to cele:

A.      ego

B.       superego

C.       id

D.      żadne z powyższych

E.       A i B

 

     3.Kompleks Edypa to kluczowe zadanie rozwojowe

        stadium rozwoju psychospołecznego:

A.      oralnego

B.       fallicznego

C.       analnego

D.      latentnego

E.       genitalnego

 

     4.Mechanizmy obronne są narzędziem:

A.      ego

B.       superego

C.       id

D.      żadne z powyższych

E.       A i B

 

5.Zdaniem behawiorystów lęk pacjenta przed medycznymi procedurami diagnostycznymi można tłumaczyć:

A.      nieświadomym konfliktem, między impulsami seksualnymi i surowymi normami moralnymi, symbolizowanym  przez iniekcję

B.       nagradzaniem reakcji lękowej przez matkę w dzieciństwie

C.       deficytem aktywności płatów czołowych (niedostatki hamowania impulsów emocjonalnych)

D.      żadne z powyższych

E.       A i B

 

6.Zgodnie z  poznawczą teorią  Becka istotę mechanizmu powstawania i utrzymywania się dysfunkcjonalnych schematów poznawczych w depresji stanowią:

A.      zaburzenia myślenia

B.       wolne skojarzenia

C.       warunkowanie instrumentalne

D.      warunkowanie klasyczne

E.       żadne z powyższych

 

7.Zgodnie z podejściem egzystencjalno-humanistycznym siła będąca nośnikiem zmiany patologicznego zachowania jest w:

A.      terapeucie (techniki terapeutyczne, procedury)

B.       w metodzie  (odzwierciedlanie jego problemów)

C.       kliencie (naturalna potrzeba samorozwoju)

D.      A i B

E.       B i C

 

8.„Psychoterapia ma powodować zmianę w doświadczaniu siebie i świata, a redukcja symptomów jest jedynie wtórna wobec zmiany w kliencie”- to twierdzenie charakteryzujące podejście;

A.      egzystencjalno-humanistyczne

B.       psychodynamiczne

C.       behawioralne

D.      poznawcze

E.       systemowe

 

         9.Mechanizmy obronne to:

A.      wyuczone, świadome techniki radzenia sobie z napięciem i lękiem

B.       nieświadome, nawykowo stosowane techniki radzenia sobie z napięciem i lękiem

C.       zabiegi intelektualne polegające na zniekształcaniu  informacji o świecie i sobie samym

D.      żadne z powyższych

E.       B i C

 

10.Jeden z wymienionych mechanizmów obronnych nie służy dobremu, przystosowawczemu funkcjonowaniu:

A.      humor

B.       altruizm

C.       sublimacja

D.      tłumienie

E.       projekcja

 

11.Student, który po nie zaliczonym kolokwium z pasją drze notatki i podręcznik posługuje się mechanizmem obronnym nazywanym:

A.      dewaluacją

B.       projekcją

C.       przemieszczeniem agresji

D.      reakcją upozorowaną

E.       sublimacją

 

12.Idealizacja, czyli przypisywanie sobie lub innym wyolbrzymionych cech lub właściwości pozytywnych jest mechanizmem obronnym często współwystępującym z:

A.      rozszczepieniem

B.       projekcją

C.       racjonalizacją

D.      dewaluacją

E.       altruizmem

13.  Jako jednostka diagnostyczna zaburzenia

       osobowości zostały wyodrębnione w:

A.      ICD-10 (WHO, 2000)

B.       w Compendium Kraepelina

C.       DSM IV (APA, 2000)

D.      DSM III (APA, 1980)

E.       żadne z powyższych

 

14.  Zaburzenia osobowości występujące częściej

               u kobiet niż u mężczyzn maja charakter:

A.      narcystyczny, histrioniczny i unikający

B.       zależny, obsesyjno-kompulsywny i paranoiczny

C.       borderline, histrioniczny i zalezny

D.      borderline, narcystyczny i obsesyjno-kompulsywny

E.       żadne z powyższych

 

15.Pojęcie „krucha osobowość” wprowadzone

        przez Mangana w 1893 r. dotyczy:

A.      borderline

B.       osobowości narcystycznej

C.       osobowości paranoicznej

D.      osobowości unikającej

E.       żadne z powyższych

 

16.Zaburzenia osobowości, w których występuje

        potwierdzony związek z homoseksualnością to:

A.      borderline

B.       osobowość paranoiczna

C.       osobowość antyspołeczna

D.      osobowość zależna

E.       żadne z powyższych

 

17.Centralną charakterystyką osobowośc

        histrionicznej jest:

A.      dążenie do stabilnego poczucia własnej tożsamości

B.       dążenie do uzyskania dobrej oceny ze strony innych ludzi

C.       dążenie do władzy

D.      dążenie do poczucia bezpieczeństwa           poprzez zachowania uwodzące i somatyzację stanów psychicznych

E.       dążenie do wolności wyborów

 

18. Skuteczne motywowanie do terapii polega w

      zaburzeniach osobowości polega na

      konfrontowaniu pacjenta z:

A.      dyskomfortem psychicznym, którego        doświadcza jako konsekwencji własnych zachowań

B.       konfliktami  jego relacjach społecznych

C.       systemem norm i wartości obowiązującym w danej kulturze

D.      kryteriami zaburzeń osobowości  (ICD 10, DSM IV)

E.       żadne z powyższych

 

19.  Specyficzna dla zaburzeń osobowości atrybucja          

       przyczyn trudności ma charakter:                                  

A.      wewnętrzny

B.       zewnętrzny

C.       poczucia winy

D.      poczucia krzywdy

E.       żadne z powyższych

 

20.  Oporność na zmiany zaburzeń osobowości w

       procesie terapeutycznym związana jest z :

A.      ego-syntonicznością

B.       ego-dystonicznością

C.       korozyjnym działaniem poczucia winy dla struktury osobowości

D.      dyskomfortem psychicznym (stanami depresyjnymi i/lub lękowymi) jako osiowym ich objawem

E.       A i D

 

21.  Okres podwyższonego ryzyka samobójstwa w

       depresji przypada na:

A.      początek hospitalizacji

B.       moment największego obniżenia nastroju

C.       moment poprawy nastroju przy wciąż znacznie obniżonym napędzie psychoruchowym

D.      moment poprawy napędu psychoruchowego przy wciąż znacznie obniżonym nastroju

E.       żadne z powyższych

 

22.  W zaburzeniach osobowości charakterystyczne

       jest poczucie:

A.      winy

B.       krzywdy

C.       nie-bycia-sobą

D.      bycia-innymi-osobami

E.       żadne z powyższych

 

23.  Istotę psychodynamicznego rozumienia

       objawów nerwicowych stanowi:

A.      konfliktowość emocji lub potrzeb

B.       wyparcie konfliktowych emocji lub potrzeb

C.       lęk

D.      wtórne korzyści z choroby

E.       „błędne koło” objawów nerwicowych

 

        

                  24. Automatyczne aktywizujące się wsparcie         

                        społeczne różnicuje:                                                             

                        A.   Stresory osobiste i drugoplanowe

                        B.    Stresory drugoplanowe i kataklizmy

                        C.    Kataklizmy i stresory osobiste

                        D.    B i C

F.       Żadne z powyższych

                        

                  25. To, czy potencjalny stresor stanie się stresorem

                        zależy od:                                                

                        A.  Oceny pierwotnej i wtórnej

                        B.  Tylko od oceny pierwotnej

                        C.  Tylko od oceny wtórnej

D.      Od elementu oceny pierwotnej jakim jest

                     uznanie zdarzenia za wyzwanie, które może

                     przynieść korzyść

E.       Żadne z powyższych

         

                26.Twardość (odporność) jako styl osobowościowy,

                     zwiększający radzenie sobie ze stresem, w ujęciu

                     Kobasy składa się z:

                        A. Poczucia zaangażowania, poczucia kontroli i

                            wyzwania

                        B. Poczucia zaangażowania, poczucia kontroli,

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl