ZDP 4 nowe - istota i cele zarzadzania, UEP lata 2014-2019
Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}2015-05-22Zarządzanie długiem publicznymczęść 4dr hab. Kamilla Marchewka-Bartkowiak, prof. nadzw. UEPIstota zarządzania długiem publicznymPolitykę długu publicznego (debtpolicy)czyli świadome decyzje i działania władz publicznychpolegające na wyborze zaciągania długu jako sposobufinansowania niedoborów budżetowych (głównie jakoalternatywy do zmian podatkowych)Zarządzanie długiem publicznym(governmentdebt management)jest to szeroki zakresdziałań operacyjnychna rynkuinstrumentów dłużnych nakierowanych na realizacjęprzyjętych celów (kosztu i ryzyka), a wykonywanych częstoprzez specjalnie powołaną instytucję (jednostkę).12015-05-22Wybrane terminyzwiązane z polityką długu i zarządzaniem długiempublicznym• Rolowanie (refinansowanie) długu• Konwersja (zamiana) długu• Limity struktury zadłużenia• Repudiacja długu• Saldo pierwotne budżetu• Kryzys zadłużenia(bailout – pomoc finansowa)Konwersja (zamiana) długu• Zmiana warunków kredytu (pożyczki)–pożyczkodawca np. bank, umowa bilateralna,zmiana warunków zaciągniętego kredytu (np.prolongata – wydłużenie terminów spłaty, zmianawysokości rat, zmiana rodzaju kredytu)• Zmiana warunków emisji papierów dłużnych–pożyczkodawca – inwestorzy rynkowi - operacjena składnikach długu (np. operacjaswitch–operacja wymiany papierów wartościowych)22015-05-22Repudiacja długua kryzys finansowy•Nieterminowa spłata lub odmowa spłaty zadłużenia przez władzepubliczne - stan niewypłacalności budżetu państwa.•Może być świadomym działaniem władz centralnych lub wynikać z zaistnieniaokreślonych czynników zewnętrznych (np. braku popytu na papiery skarbowew wyniku obniżenia ratingu).Wyróżnia się:•częściową repudiację(partialrepudiation),która wynika zokreśłonych działań władz publicznych, których celem jestniedopuszczenie do niewypłacalności, np. wywołanie przezrząd/bank centralny wzrostu inflacji, dewaluacji waluty krajowej,jednorazowego znaczącego podniesienia podatków,•całkowitą repudiację(outrightrepudiation)traktowaną jakoostateczne posunięcie władz centralnych, poprzez ogłoszeniebraku możliwości wykupu wcześniej zaciągniętego długu.Elementy celu podstawowegozarządzania długiem publicznymrekomendacja MFW oraz Banku Światowego• finansowaniepotrzeb pożyczkowych jednostki• minimalizacjakosztów obsługi długu•średni – lub długookresowy terminrealizacji• rozważny poziomryzykaGuidelines for Public Debt Management,IMF and the World Bank, 2003.32015-05-22Zarządzanie długiem Skarbu Państwaa zarządzanie długiem JST• Dług Skarbu Państwa to średnio 80 – 95 % dług publicznego• Portfel długu Skarbu Państwa jest bardziej ujednolicony –około 80-90% stanowią papiery wartościowe• Portfel długu JST jest bardziej zróżnicowany – kredyty,pożyczki, papiery wartościowe, inne instrumenty dłużne• Samorządy posiadają bardziej restrykcyjne ograniczeniadotyczące zaciągania zobowiązań.• Zarządzanie długiem sformalizowane głównie w stosunku doszczebla centralnego (Skarbu Państwa)• W ostatnich latach zdecydowany wzrost roli zarządzaniadługiem lokalnym !!!Zarządzanie długiem publicznym(sektora finansów publicznych)- podstawowe uwarunkowania prawnew PolsceUstawa o finansach publicznych z 2009 roku•Art. 3-Finanse publiczneobejmują procesy związane zgromadzeniem środków publicznych oraz ichrozdysponowaniem, w szczególnościpkt 7. zarządzaniem długiem publicznym•Art. 75.Minister Finansów opracowujeczteroletniąstrategięzarządzania długiem Skarbu Państwa i oddziaływania napaństwowy dług publiczny.• Dokument ten Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrówdo zatwierdzenia.• Rada Ministrów po zatwierdzeniu przedstawia dokumentSejmowi wraz z uzasadnieniemprojektu ustawy budżetowej.42015-05-22Podstawowewarunki efektywnegozarządzania długiem publicznym• Przyjęciezakresu zadańw ramach zarządzaniadługiem• Zdefiniowaniecelów strategicznych• Opracowanie średnio – i długoterminowejstrategiizarządzania długiem• Odpowiedniaorganizacja jednostkizarządzającejdługiem• Dobórkadryzarządzającej długiem• Wprowadzenie zasadnadzoru nad zarządzaniemdługiem(audyt gospodarności)Zakres zadań realizowanych w ramachzarządzania długiem publicznymZarządzaniedługiem krajowym(domesticdebtmanagement)Zarządzanie długiemzagranicznym(foreigndebtmanagement)Zarządzaniewyznaczonymifunduszami orazdoradztwoZadaniazarządzania długiempublicznymZarządzaniepłynnością budżetu(budgetcashmanagement)Zarządzanie aktywamifinansowymi(assetmanagement)Zarządzanie długiempotencjalnym(contingentliabilitiesmanagement)5zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl kachorra.htw.pl