Inwokacja
do
guru
jogina
Czena
Inwokacja
do
Bodhisattwy
WeiTo
Przedmowa
Słowo
wstępne
Wstęp
GŁÓWNY
TEKST
I. Fundamentalne zasady
II. Rola medytacji w buddyzmie
III. Znaczenie medytacji na ścieżce prowadzącej do Oświecenia
IV. Medytacja jako całość
V. Relacja pomiędzy praktyką skupienia a praktyką obserwacji
VI. Ogólne przygotowania do praktyk buddyjskich
VII. Specjalne przygotowania do poważnych praktyk medytacyjnych
VIII. Właściwe warunki praktyki medytacyjnej
IX. Przed siedzeniem, w trakcie siedzenia i po siedzeniu
X.
Podstawowe
metody
medytacji
XI.
Sposoby
poprawy
jakości
medytacji
XII.
Osiągnięcia
praktyki
medytacyjnej
Uwagi
końcowe
Dodatek
A:
Unifikacja
umysłu
i
oddechu
Dodatek
B:
Praktyka
równoczesnego
śpiewania
Dodatek C: Buddyjska praktyka wyzwalania uwięzionych istot
Inwokacja do guru jogina Czena
Yutang Lin
O pierwotna czystości ukazująca się jako Mandziuśri,
dzięki swemu nieskończonemu współczuciu
pobłogosław nas osiągnięciami w medytacji!
Pomóż nam urzeczywistnić w Nieograniczonej Jedności,
zjednoczenie współczucia i mądrości.
Inwokacja do Bodhisattwy WeiTuo
Yutang Lin
Obrońco buddyjskiej Dharmy, wielki wojowniku,
Otoczony świtą Czterech Niebiańskich Królów Stron Świata,
Czczony we wszystkich chińskich klasztorach,
Całą swoją mocą pomóż nam upowszechniać świętą Dharmę!
Pozwoliłeś, by praktykujący stali się twoimi dziećmi,
Zawsze udzielając im wsparcia i zachęty na czas,
Podobnie jak pomagałeś mojemu guru joginowi Czenowi,
Obdarz mnie swoją łaską ku korzyści wszystkich!
Przedmowa
W lipcu 1991 roku zostałem zaproszony przez Buddyjskie Towarzystwo Lotosu
(Miami Buddhist Lotos Society) z Miami na serię wykładów poświęconą naukom
buddyjskim. Trzy spośród tych wykładów były poświęcone
Wstępowi do medytacji
buddyjskiej
. Ta książka zawiera poprawione transkrypcje tych wykładów
uzupełnionych odpowiednio dobranymi materiałami dodatkowymi, dołączonymi na
końcu. Szczegółowe wyjaśnienie przyczyn i treści mojej pracy przedstawiłem w
słowie wstępnym przedstawionym dalej.
Wykłady zostały oparte na moich artykułach napisanych w języku chińskim i
noszących ten sam tytuł. Gdy moje chińskie artykuły przeszły potrójną redakcję,
ofiarowałem je na ołtarzu, prosząc Buddę o akceptację. Tej nocy w snach zobaczyłem
siebie ze złożonymi dłońmi, trzymającego małą przezroczystą torebkę aż po brzegi
pełną orzeszków ziemnych. Zgodnie z naukami mojego zmarłego mistrza jogina
Czena, orzeszki ziemne widziane we śnie, reprezentują rzeczy narodzone z Dharmy,
ponieważ po chińsku orzeszki noszą nazwę
hua sheng
i brzmią podobnie jak
fa
sheng
, co po chińsku znaczy
urodzony z Dharmy
. Stosownie do tych nauk proponuję
więc następującą interpretację snu.
Mała przezroczysta torebka oznacza krótki i jasny artykuł. Jej wypełnienie oznacza,
że zawartość jest pełna esencji Dharmy. Orzeszki w skorupkach oznaczają, że aby
poznać ich smak, należy zaangażować się w praktykę (tak jak do zjedzenia, trzeba
rozłupać skorupki. Trzymanie torebki w złożonych razem dłoniach oznacza, że
artykuł został napisany ze współczuciem i mądrością.
W tym śnie jednocześnie słyszałem niebiański głos mówiący: "Inne są pierścieniami,
to jest złoty pierścień". Ponieważ okrągły kształt pierścienia symbolizuje perfekcję i
używany jest do przypominania o czymś bardzo ważnym, dlatego wierzę, że
przekazywana wiadomość brzmiała: perfekcyjne przypomnienie o istocie. W
buddyzmie tantrycznym najważniejsze nauki określa się mianem
złote Dharmy
,
poczułem się więc uhonorowany, słysząc tak pozytywny komplement. Stąd właśnie
bierze się tytuł książki.
Tanka jogina Czena jako bodhisattwy Mandziuśri dosiadającego smoka, została mi
przez niego opisana. Została ona potem namalowana pod moją opieką przez ucznia
Zen Wei, który nigdy nie spotkał jogina Czena osobiście, jednak widział go
wielokrotnie w snach podczas malowania tego świętego wizerunku. Reprodukcja tej
tanki została dołączona do książki i poprzedza błaganie do jego świątobliwości o jego
błogosławieństwo dla wszystkich praktykujących medytację buddyjską.
Artykuł na temat medytacji w języku chińskim po raz pierwszy ukazał się w mojej
książce
Dziesięć wariacji na temat jednej melodii
. Gdy książka została wydrukowana
w Taipei na Tajwanie, mój ojciec wysłał do mnie trzy kopie pocztą lotniczą, nie
informując mnie o tym wcześniej. Wcześniej tego samego ranka, gdy nadeszły
książki, zobaczyłem we śnie wielkiego strażnika Dharmy, Bodhisattwę WeiTo, który
ukazał się dokładnie w ten sposób, jak na ilustracji dołączonej do książki i nie znikał
przez około 30 sekund. Aby wyrazić moją wdzięczności dla Bodhisattwy WeiTo za
jego znak aprobaty, jego święty wizerunek został dołączony do drugiej edycji książki.
Ten święty wizerunek jest także zawarty w tej książce, wyrażając z jednej strony
naszą nieustanną wdzięczność, a z drugiej strony naszą gorącą prośbę o wzięcie pod
obronę wszystkich praktykujących medytację buddyjską.
Chiński artykuł był wielokrotnie uważnie sczytywany przez ShouYean Lin i Chun
Jane Czen, a na podstawie ich sugestii wprowadzono wiele zmian ułatwiających
zrozumienie. Obecny tekst został zredagowany pod kątem angielskiej poprawności
językowej przez Ann Klein i Harolda Rossmana. Andrew Ellis wprowadził poprawki
do angielskiego tekstu oraz do formatowania. Formatowaniem całej książki zajął się
CzenJer Jan. Serdecznie im dziękuję i życzę im, by pewnego dnia cieszyli się
owocami medytacji buddyjskiej. Dziękuję także sponsorom, którzy umożliwili mi
wydrukowanie i bezpłatną dystrybucję książki. Niechaj osiągną sukces praktykując
medytację (Dhyana Paramita), opartą na ich zasługach zdobytych podczas praktyki
hojności (Dana Paramita).
Niechaj wszystkie istoty wkrótce osiągną pierwotną czystość Nieograniczonej
Jedności!
Yutang Lin
8 marca 1994 roku
El Cerrito, Kalifornia
Podziękowania
Dziękuję Stanleyowi Lam za sformatowanie obecnej wersji książki i przygotowanie jej
do druku. Dziękuję buddyjskim przyjaciołom, którzy pomogli mi przygotować
oryginalną wersję książki
.
Złoty pierścień
Wstęp do medytacji buddyjskiej
dr Yutang Lin
Słowo wstępne
Wykład, który przedstawię jest oparty na moim chińskim artykule noszącym ten sam
tytuł. Artykuł ten jest wynikiem siedmiu miesięcy pracy i wielu poprawek oraz
redakcji. Moją intencją było stworzyć praktyczny podręcznik medytacji buddyjskiej.
Możecie się właśnie zastanawiać, czemu chciałem napisać podręcznik na temat
medytacji buddyjskiej, skoro jest wiele innych dostępnych książek o tej tematyce. W
wielu książkach poświęconych medytacji buddyjskiej możemy spotkać się z
abstrakcyjnymi teoretycznymi terminami, opisującymi zaawansowane stany
medytacyjne. Takie teorie są oczywiście bardzo cenne, początkujący jednak może się
w nich łatwo zagubić, próbując je zastosować do praktyki medytacji. Ponadto, zbyt
duża porcja wiedzy teoretycznej może czasami stać się przeszkodą na drodze
praktyki. Jest to trochę podobne do uczenia się pływania na podstawie wiedzy z
książek, zamiast po prostu wejść do wody. Przyswojenie wiedzy na temat pływanie
nie daje gwarancji, że będziemy dobrze pływać. To co jest najbardziej istotne, to
codzienne ćwiczenia w wodzie.
Idealny podręcznik dla początkujących powinien unikać skomplikowanych opisów
zaawansowanych etapów. Zamiast nich powinien zawierać ogólny zarys
najistotniejszej teorii i szczegółowy opis kroków praktycznych. Właśnie takie cele
chciałem osiągnąć w tym artykule.
Obecnie medytacja jest często wprowadzana lub nauczana przede wszystkim jako
technika relaksacyjna. Medytacja buddyjska obejmuje jednak całe nasze istnienie
nasz sposób życia, postrzeganie świata. Medytacja nie powinna być działaniem
niezależnym, powinna łączyć się z każdym aspektem naszego życia.
Jeśli uważnie przestudiujemy nauki buddyjskie, przekonamy się, że Budda wcale nie
zachęcał ludzi, by
rozpoczynali
od medytacji. Ośmioraka Szlachetna Ścieżka mówi
nam, że
Właściwa Medytacja
jest ostatnim krokiem, który poprzedzają: Właściwy
Pogląd, Właściwe Myślenie, Właściwa Mowa, Właściwe Źródło Utrzymania, itd.
Dlatego początkujący powinni rozpocząć od wstępnych przygotowań do medytacji i
dostosować do nich odpowiednio swoje życie..
W związku z tym wyszczególniłem w moim podręczniku najważniejsze zasady
medytacji buddyjskiej. Gdy początkujący nauczy się tych zasad, zintegrowanie
wszystkich aspektów medytacji w jedno działanie podczas jej praktykowania, stanie
się proste. Podręcznik pływania mówi nam na przykład, jak poruszać rękami, nogami
i głową oraz jak regulować oddech. Musimy jednak zintegrować te wszystkie
czynności w jedną spójną całość pływanie i to jest właśnie najtrudniejszą częścią
naszej nauki. To samo dotyczy medytacji. Najważniejsze zasady uczą nas, jak
sprawić, by medytacja była spójnym działaniem i dlatego są tak ważne.
Wstęp
Naturalną zdolnością istot ludzkich jest zdolność do koncentracji na interesujących
nas czynnościach. Gdy wykonujemy coś, w naturalny sposób koncentrujemy się na
tym z jasnym umysłem, nie rozpraszając się. Jednak z uwagi na złożoność naszego
życia i skupianie się na naszych pragnieniach i poglądach, w miarę upływu lat nasze
umysły stają się ograniczone i rozproszone. Ograniczone bowiem nabieramy
określonych uprzedzeń związanych z ustalonymi poglądami i stajemy się więźniami
własnych przywiązań. Rozproszone ponieważ wykonując jakąkolwiek czynność, nie
potrafimy się powstrzymać od natłoku osądów i innych myśli. Straciliśmy zdolność
do działania w czysty, naturalny sposób. Na przykład, staramy się spożywać tylko
określone produkty przygotowane na ściśle określone sposoby, a podczas jedzenia
nasze umysły są zaprzątnięte osądami i innymi myślami, niemającymi nic wspólnego
z naszym posiłkiem. Aby zacząć znowu żyć bez problemów, dysponując swobodnym,
skoncentrowanym i czystym umysłem, musimy tak wyćwiczyć nasze umysły, by