Wykład
Zaliczenie – 80% egzamin
Prezentacja – 20% ( ustalone na 3 zajęciach)
L. Garbarski (red.), Marketing. Koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa 2011
Dwa fundamentalne procesy rynkowe:
· Sprzedaż ;
· Konkurencja
· Współpraca
Zaklęty krąg problemów biznesu
Idea CSR
Wzrost oczekiwań wobec biznesu i rozczarowania;
Przywódcy polityczni wprowadzają rozwiązania hamujące konkurencyjność; ( podatek)
Pogorszenie efektów działania przedsiębiorstw;
Biznes postrzegany jako źródło problemów
Biznes postrzegany jest jako źródło problemów.
Jak przestawi kapitalizm na nowe tory, by wywołać nową falę innowacyjności i wzrostu?
Cel zarządzania procesami rynkowymi
– tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa –
· To wytwarzanie wartości ekonomicznej w sposób, który jednocześnie tworzy wartość społeczną przez to, że wychodzi naprzeciw potrzebom i problemom społeczeństwa
· Sukces przedsiębiorstwa i postęp społeczny (nierówne) społeczna odpowiedzialność, filantropia, zrównoważona
o Fair trade – M&S ( pseudofilantropia)
o Nestle –
Warunki tworzenia wartości społeczno-ekonomicznej
· Nowa wiedza
· Nowe umiejętności
· Zrozumienie potrzeb społecznych
· Lepsze rozumienie produktywności przedsiębiorstw
· Zdolność do współpracy podmiotów gospodarczych I organizacji niekomercyjnych
Odrzucenie wyborów „coś za coś”
Dotychczas
Obecnie
· Opozycja celów społecznych i ekonomicznych
o Cele społeczne ograniczają możliwość maksymalizacji zysku ( szkoła neoklasyczna)
o Koszty zewnętrzne są źródłem dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorstw (podatków, kar itp.)
· Przekonanie o szerszym kontekście powstawania rynków: źródłem potrzeby społeczne, a nie tylko poszczególnych podmiotów
Korzenie wartości ekonomiczno –społecznej
· Związek pomiędzy przedsiębiorstwami a kondycją społeczeństwa (Społeczeństwo jako źródło popytu)
· Rola przedsiębiorstwa: ( Przedsiębiorstwa jako źródło podaży pracy)
o Wąska; wypracowanie zysku, zatrudnianie pracowników, zakupy, inwestycje,
o Dezintegracja przedsiębiorstw, outsourcing, przenoszenie do krajów III świata- „globalne firmy” bez domu bez związku ze społecznością
Powiązanie między kompetencjami a uwarunkowaniami społecznymi w spojrzeniu na produktywność firmy
· Środowisko
· Utrzymanie i rozwój dostawców,
· Umiejętności pracowników
· Bezpieczeństwo pracy
· Zdrowie pracowników
· Zużycie energii
· Zużycie wody
Jak powstaje wartość ekonomiczno-społeczna
· Przefomułowanie produktów i rynków
o Ogromne potrzeby społeczne:
§ Zdrowie; warunki mieszkaniowe, lepsze odżywianie się, opieka nad osobami starszymi, bezpieczeństwo finansowe, ograniczenie degradacji środowiska naturalnego
o Poszukiwania:
§ Branża spożywcza – nie ilość i smak ale odżywczość; oszczędne gospodarowanie energią ( IBM), zarządzanie indywidualnymi finansami, produkty ekologiczne (GE)
· Przedefiniowanie produktywności
o Wykorzystanie energii ( procesy produkcyjne transport, budynki, logistyka)
o Wykorzystanie zasobów ( woda, surowce)
o Zaopatrzenie (wzmocnienie dostawców)
o Dystrybucja
o Wydajność pracy (programy zdrowotne)
o Lokalizacja
· Tworzenie pomocniczych klastów branżowych
o Klastry – geograficzne skupiska przedsiębiorstw pokrewnych, dostawców, usługodawców itp. Baza aktywów społecznych (szkoły i uczelnie czysta woda, uregulowania prawne, standardy jakości, przejrzystość rynku) sprzężenia zwrotne
o Wszystko jest ze sobą połączone, dlatego należy skupić się na rozwoju również otoczenia powiązanego z przedsiębiorstwe
Rynek
- całokształt kupna i sprzedaży oraz warunków w jakich one przebiegają
Aspekty podmiotowy rynku
· Na rynku istnieją i funkcjonują podmioty rynku
· Działania podmiotów rynku oparte są na istnieniu rozbieżnych interesów/aspiracji
· Podmioty rynku formalnie są równorzędne
o Istnieje siła przetargowa; asymetria informacji
· Podmioty rynku
o Osoby indywidualne, gospodarstwo domowe
· Przedsiębiorstwa
o Produkcyjne
o Usługowe
§ Np. banki
o Państwo
Dostawcy
Kim są uczestnicy rynku
POŚREDNIK
Nabywca
Przedsiębiorstwo
Konkurencja
MAKROOTOCZENIE
Aspekty przedmiotowe
Dotyczy:
· Ogół elementów rynku i całokształtu zależności między nimi
· Ogółu przedmiotów wymiany które towarzyszą tym elementom
Elementy rynku
· Podaż wyrażająca ujawniane przez sprzedawców zamiary sprzedaży
· Popyt wyrażający ujawniane przez nabywców zamiary zakupu
· Cena
D>S ; D<S; D=S (najczęściej podaż przewyższa popyt)
Rodzaje rynku (rynek ssania, rynek ciśnienia)
· Kryterium przedmiotu wymiany
· Kryterium podmiotowe
· Kryterium przestrzenne
Najczęściej jest – oligopol konkurencja monopolistyczna, ( rzadziej monopol; nie istnieje konk. Doskonała)
Różnice :
Oligopol
Konkurencja monopolistyczna
- większa różnica produktu (samochody)
- małozróżnicowana oferta ( telefony)
Wartość
- Wieloznaczeność pojęcia i różne pkt. Odniesienia:
· Wartość dla nabywcy –np. prestiż,
· Wartość nabywcy – strumień przychodów jakie klient generuje przedsiębiorstwu
· Wartość przedsiębiorstwa –aktywa , pasywa
· Wartość (na rynku) = skłonność do zapłacenia – koszt utraconych możliwości
o Uwarunkowania
§ Zasoby
§ Układ zależności
Sieć tworzenia wartości (value –net)
Nabywcy
Oferenci substytutów Przedsiębiorstwo Oferenci produktów komplementarnych
Dostawcy
Kreowanie wartości na rynku – przykład
· 2 dostawcy, 2 przedsiębiorstwa, 1 nabywca
· Każdy dostawca może kierować swoją ofertę do każdego przedsiębiorstwa ( i odwrotnie)
· Babywca może kupic od dowolnego dostawcy
· Obaj dostawcy mają koszt utraconych możliwości (KUM) dostarczenia zasobu na poziomie 10$
· Nabywca ma skłonność do zapłacenia z produkt pierwszego dostawcy na poziomie 100 i150$ za produkt drugiego
· 10 KUM
· 100-150 SZP
· Wykreowanie wartości 150-10 = 140 (Wartość [na rynku])
Model biznesowy
· Model biznesowy opisuje przesłanki stojące za sposobem, w jaki organizacja tworzy wartość oraz zapewniania i czerpie zyski z wytworzonej wartości
· Np. H&M – modnie i tanio
Rynek docelowy – sposoby działania
· Niezróżnicowane
· Zróżnicowane
o Jeden segment ( skoncentrowane)
...