Cel zarzadzania procesami rynkowymi:
Tworzene wartosci dla biznesu i spoleczenstwa
Tworzenie wartosci ekonomiczno-spolecznej:
· To wytwarzanie wartosci ekonomicznej w sposob, ktory jednoczesnie tworzy wartosc spoleczna przez to, ze wychodzi na przeciw potrzebom i problemom spoleczenstwa
· Sukces przedsiebiorstwa i postep spoleczny != spoleczna odpowiedzialnosc, filantropia, zrownowazony rozwoju
Warunki tworzenia wartosci spoleczno-ekonomicznej
Nowa wiedza
+
Nowe umiejetnosci
|
\|/
· Zrozumienie potrzeb spolecznych
· Lepsze zrozumienie produktywnosci przedsiebiorstw
· Zdolnosc do wspolpracy podmiotow gospodarczych i organizacji niekomercyjnych
Odrzucenie wyborow "cos za cos"
Dotychczas - opozycja celow spolecznych i ekonomicznych:
*Cele spoleczne ograniczaja mozliwosc maksymalizacji zysku (szkola neoklasyczna)
*Koszty zewnetrzne sa zrodlem dodatkowych obciazen dla przedsiebiorstw (podatkow, kar, itp)
Obecnie:
*Przekonanie o szerszym kontekscie powastawania rynkow: zrodlem potrzeby, a nie tylko poszczegolnych podmiotow
Korzenie wartosci spoleczno-ekonomicznej
· Zwiazek miedzy przedsiebiorstwami a kondycja spoleczenstwa
· Rola przedsiebiorstwa:
-waska, wypracowanie zysku, zatrudnianie pracownikow, zakupy, inwestycje, placenie podatkow
-dezintegracja przedsiebiorstw, outsorcing, przenoszenie do krajow III swiata - globalne firmy "bez domu" , bez zwiazku ze spolecznoscia
Potrzeby sa nieograniczone
Marketing wyciaga je spod powierzchni
To nasze otoczenie decyduje o tym co jest komu potrzebne aby zyc na przyzwoitym poziomie
Ogromne potrzeby spoleczne: zdrowie, warunki mieszkaniowe, lepsze odzywianie sie, opieka nad osobami starszymi, bezpieczenstwo finansowe, ograniczenie degrneracji srodowiska naturalnego
Poszukiwania: branza spozywcza(nie ilosc i smak ale odzywczosc), oszczedne gospodarowanie energia(IBM, Intel), zarzadzanie indywidualnymi finansami, produkty ekologiczne (GE)
Produktywnosc zasobow:
Efektywne wykorzystanie energii (Szybsze procesy produkcyjne, Uslugi pomocnicze, budynki, logistyka, tansze budynki)
Zasoby (woda, surowce, opakowania)
Zaopatrzenie (wzmocnienie dostawcow)
Dystrybucja
Wydajnosc pracy (programy zdrowotne)
Lokalizacja
Klastry branzowe - geograficzne skupiska przedsiebiorstw pokrewnych, dostawcow, uslugodawcow, itp + branza aktywow spolecznych (szkoly i uczelnie, czysta woda, uregulowania prawne, standardy jakosci,przejrzystosc rynku) - sprzezenia zwrotne
Uwaga na spirale smierci branzy (ze wzgledu na cene)
Aspekt podmiotowy rynku:
· Na rynku istnieja i funkcjonuja podmioty rynku
· Dzialania podmiotow rynku oparte sa na istnieniu rozbieznych interesow/aspiracji
· Podmiooty rynku sa formalnie rownozedne
Zawsze istnieje sila przetargowa rynku
Asymetria informacji np doradca finansowy
Podmioty rynku:
· Gospodarstwo domowe (ciekawy byt)
· Klient/konsument(jest pierwotnym zrodlem zysku)
· Przedsiebiorstwa (produkcyjne, uslugowe)
· Panstwo (np rzad usa n wojne)
Ludzie nie sa w swoich wyborach racjonalni
5stopniowy model Engela-Molanda vs model zakupow impoulsowych
Na rynku konsumpcyjnym przewaznie korzysta sie z uslug posrednikow
MAKROOOCZENIE:
Dostawcy -> Przedsiebiorstwo oraz Konkurenci -> Posrednicy -> Nabywca
Czesto detalista lub hurtownik lepiej wie co sie sprzedaje niz producent
Jesli nie wiemy jaka cene nadac produktowi patrzymy na ceny konkurencji
Aspekt podmiotowy rynku
Dotyczy:
*ogolu elementow rynku i caloksztaltu zaleznosci miedzy nimi
*ogolu przedmiotow wymiany, ktore towarzysza tym elementom
Elementy rynku:
*podaz/popyt
*cena
Rynek Ssania => podaz < popyt
Rynek cisnienia => podaz>popyt
Podaz = popyt (najrzadsza sytuacja - brak dostepu do informacji, zmowy)
Monopol (nabywcy nie wiadza roznicy miedzy produktami) vs Oligopol (jest roznica miedzy produktami, jest konkurencyjna, uwazany za najefektywniejszy system)
Value for money - roznica miedzy tym co nam sie wydaje, ze kupujemy a ...
Koszt utraconych mozliwosci - wydajac pieniadze na cos nie mozemy ich wydac na cos innego
Wartosc nabywcy - strumien przychodow jaki nabywca nadaje relacji z producentem. Jest to inaczej np kilkuletnie przywiazanie klienta do marki
Zarzadzanie procesami rynkowymi ma na celu zapewnienie producentowi przychodu, a nastepnie jego zwiekszanie
Siec tworzenia wartosci (wg 5 sil Portera)
(Nabywcy) 12-30
...