ZPR XI 2012 notatki PS, Niestacjonarne, Magister, I sem, Zarządzanie Procesami Rynkowymi

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Cel zarzadzania procesami rynkowymi:

Tworzene wartosci dla biznesu i spoleczenstwa


 

Tworzenie wartosci ekonomiczno-spolecznej:

·         To wytwarzanie wartosci ekonomicznej w sposob, ktory jednoczesnie tworzy wartosc spoleczna przez to, ze wychodzi na przeciw potrzebom i problemom spoleczenstwa

·         Sukces przedsiebiorstwa i postep spoleczny != spoleczna odpowiedzialnosc, filantropia, zrownowazony rozwoju

Warunki tworzenia wartosci spoleczno-ekonomicznej


 

         Nowa wiedza

                 +

      Nowe umiejetnosci

                  |

                 \|/

·         Zrozumienie potrzeb spolecznych

·         Lepsze zrozumienie produktywnosci przedsiebiorstw

·         Zdolnosc do wspolpracy podmiotow gospodarczych i organizacji niekomercyjnych

 

Odrzucenie wyborow "cos za cos"

Dotychczas - opozycja celow spolecznych i ekonomicznych:

  *Cele spoleczne ograniczaja mozliwosc maksymalizacji zysku (szkola neoklasyczna)

  *Koszty zewnetrzne sa zrodlem dodatkowych obciazen dla przedsiebiorstw (podatkow, kar, itp)

Obecnie:

  *Przekonanie o szerszym kontekscie powastawania rynkow: zrodlem potrzeby, a nie tylko poszczegolnych podmiotow


 

Korzenie wartosci spoleczno-ekonomicznej

·         Zwiazek miedzy przedsiebiorstwami a kondycja spoleczenstwa

·         Rola przedsiebiorstwa:

        -waska, wypracowanie zysku, zatrudnianie pracownikow, zakupy, inwestycje, placenie podatkow

        -dezintegracja przedsiebiorstw, outsorcing, przenoszenie do krajow III swiata - globalne firmy "bez domu" , bez zwiazku ze spolecznoscia

 

Potrzeby sa nieograniczone

Marketing wyciaga je spod powierzchni

To nasze otoczenie decyduje o tym co jest komu potrzebne aby zyc na przyzwoitym poziomie

 

Ogromne potrzeby spoleczne: zdrowie, warunki mieszkaniowe, lepsze odzywianie sie, opieka nad osobami starszymi, bezpieczenstwo finansowe, ograniczenie degrneracji srodowiska naturalnego

Poszukiwania: branza spozywcza(nie ilosc i smak ale odzywczosc), oszczedne gospodarowanie energia(IBM, Intel), zarzadzanie indywidualnymi finansami, produkty ekologiczne (GE)


 

Produktywnosc zasobow:

Efektywne wykorzystanie energii (Szybsze procesy produkcyjne, Uslugi pomocnicze, budynki, logistyka, tansze budynki)

Zasoby (woda, surowce, opakowania)

Zaopatrzenie (wzmocnienie dostawcow)

Dystrybucja

Wydajnosc pracy (programy zdrowotne)

Lokalizacja


 

 

Klastry branzowe - geograficzne skupiska przedsiebiorstw pokrewnych, dostawcow, uslugodawcow, itp + branza aktywow spolecznych (szkoly i uczelnie, czysta woda, uregulowania prawne, standardy jakosci,przejrzystosc rynku) - sprzezenia zwrotne


 


 

Uwaga na spirale smierci branzy (ze wzgledu na cene)

 

Aspekt podmiotowy rynku:

·         Na rynku istnieja i funkcjonuja podmioty rynku

·         Dzialania podmiotow rynku oparte sa na istnieniu rozbieznych interesow/aspiracji

·         Podmiooty rynku sa formalnie rownozedne

 

Zawsze istnieje sila przetargowa rynku

Asymetria informacji np doradca finansowy


 

Podmioty rynku:

·         Gospodarstwo domowe (ciekawy byt)

·         Klient/konsument(jest pierwotnym zrodlem zysku)

·         Przedsiebiorstwa (produkcyjne, uslugowe)

·         Panstwo (np rzad usa n wojne)

 

Ludzie nie sa w swoich wyborach racjonalni

5stopniowy model Engela-Molanda vs model zakupow impoulsowych


 

Na rynku konsumpcyjnym przewaznie korzysta sie z uslug posrednikow


 

MAKROOOCZENIE:

Dostawcy -> Przedsiebiorstwo oraz Konkurenci -> Posrednicy -> Nabywca


 

Czesto detalista lub hurtownik lepiej wie co sie sprzedaje niz producent

Jesli nie wiemy jaka cene nadac produktowi patrzymy na ceny konkurencji

 

Aspekt podmiotowy rynku

Dotyczy:

*ogolu elementow rynku i caloksztaltu zaleznosci miedzy nimi

*ogolu przedmiotow wymiany, ktore towarzysza tym elementom

Elementy rynku:

*podaz/popyt

*cena

Rynek Ssania => podaz < popyt

Rynek cisnienia => podaz>popyt

Podaz = popyt (najrzadsza sytuacja - brak dostepu do informacji, zmowy)

 

Monopol (nabywcy nie wiadza roznicy miedzy produktami) vs Oligopol (jest roznica miedzy produktami, jest konkurencyjna, uwazany za najefektywniejszy system)

 

Value for money - roznica miedzy tym co nam sie wydaje, ze kupujemy a ...

Koszt utraconych mozliwosci - wydajac pieniadze na cos nie mozemy ich wydac na cos innego


 

Wartosc nabywcy - strumien przychodow jaki nabywca nadaje relacji z producentem. Jest to inaczej np kilkuletnie przywiazanie klienta do marki


 

Zarzadzanie procesami rynkowymi ma na celu zapewnienie producentowi przychodu, a nastepnie jego zwiekszanie

 

Siec tworzenia wartosci (wg 5 sil Portera)

                                                  (Nabywcy) 12-30

                                      ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl